اجتماعی

دوران نوجوانی و چالش های آن

میترا اکبری – کارشناس اجتماعی

همه ما دوران نوجوانی را گذراندیم .دورانی که  فرد با چالش های فراوانی رو به رو می شود و به نوعی به دنبال هویت خود می گردد. بحران هویت، اصلی ترین چالش دوره نوجوانی است. دوره نوجوانی دوره گذار از کودکی به جوانی و بلوغ می باشد. یک دوره حساس که هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی روانی فرد دچار چالش ها و تغییرات خاصی می‌شود.

بچه ها زمانی که در حال انتقال از دوران کودکی به بزرگسالی هستند تغییرات عمده ای در تمام زوایای زندگی تجربه می کنند  مسائل عاطفی، روحی و روانی، فکری، اجتماعی، شناختی و جسمی از این نوع هستند، در واقع فرد آماده چالش های زندگی می شود . مثلا به دست آوردن شغل، کسب استقلال مالی و به دنبال کشف هویت خود و آنچه که هستند و می خواهند باشند، می روند.

با توجه به چیزهایی که گفته شد ، هماهنگ شدن و کنار آمدن با این مجموعه تغییرات آسان نبوده و این تغییرات می تواند برای اشخاص چالش برانگیز باشد. در این سال ها، والدین  ممکن است فکر کنند که فرزندشان را نمی شناسند  یا اینکه نوجوان احساس کند که کسی او را درک نکرده و دچار سردرگمی شود. این همان چیزی است که به عنوان “بحران نوجوانی” شناخته می شود.

مجموعه بحران های دوران نوجوانی، با وجود آزاردهنده بودن، غیرقابل اجتناب بوده و هر نوجوانی ممکن است به نوعی این بحران ها  را تجربه کند. این بحران ها، که شاخص ترین آن ها “بحران هویت” است، هر کدام به نوعی نقطه عطفی در زندگی یک نوجوان به شمار آمده که بسته به عملکرد والدین و نحوه کنترل و مدیریت بحران، می توانند منتهی به یک تغییر مثبت شده و یا نتیجه و پیامدی منفی و ناخوشایند را به دنبال داشته باشند.

مهم‌ترین مسائل در دوران نوجوانی

مهم‌ترین مسائل یک فرد در دوران نوجوانی به این شرح است :

احساس منفی نسبت به خود: نوجوان در این دوره زمانی احتمال دارد نسبت به ظاهر خود بسیار حساس شود و حتی حس کند خوش اندام نیست و چهره زیبا ندارد.

ترس و نگرانی از پذیرفتن مسئولیت و شکست خوردن: نوجوان تمایل دارد تا مسئولیت‌های مختلفی را به عهده بگیرد و خود را ثابت کند.

مشکلات تحصیلی: در این دوره، نوجوان چون با تغییرات جدیدی روبرو می شود تمرکز خود را به درس، از دست می دهد و حتی ممکن است دچار افت تحصیلی شود. همین طور ممکن است با بعضی از معلمان خود به مشکل بخورد و سبب شود از درس دوری کند. تاثیر همسالان بر نوجوان یکی از دغدغه های والدین است چرا که با بزرگ شدن کودکان، آن ها سعی می کنند وقت خودشان را بیشتر با دوستان و همسالان خود سپری کنند. فشار همسالان می تواند تأثیر مثبت و حتی منفی داشته باشد. تاثیر منفی همسالان می تواند فرزند شما را وادار به سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، استفاده از مواد مخدر و … یا سایر رفتارهای پرخطر کند. والدین می توانند نقش راهنما را ایفا کنند. نوجوان باید بداند که والدین در کنار آنها حضور دارد نه رو در روی آنان. برقراری رابطه صمیمی با فرزند خود می تواند بسیاری از مشکلات نوجوانان را حل کنند. افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان و تقویت توانایی های آنها باعث می‌شود که تحت تأثیر دیگران قرار نگیرند. به فرزندان خود کمک کنید تا درک کند که فشار همسالان چیست. اگر نوجوان فشار همسالان را درک کند می‌تواند در برابر تأثیرات منفی دوستان خود مقاومت کند.

منبع: روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92243
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن