اجتماعی

کارمندان با انگیزه و موفقیت سازمانی

کارمندان یکی از ارزشمندترین اعضای هر سازمانی هستند و می توانند نقش تعیین کننده ای در راستای احقاق اهداف سازمان ها داشته باشند. کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای کارآفرینانه در هر جامعه ای همواره از منابع محدودی بهره مندند، چرا که منابع تولید و فعالیت در حوزه های کسب و کار و فعالیت های کارآفرینانه همواره با یک ویژگی یعنی کمیابی و محدودیت مواجه هستند، از اینرو نیروی انسانی و در زیر مجموعه ی آن، کارمندان کاربلد و با انگیزه می توانند  تضمین کننده ی موفقیت کسب و کارها باشند.

انگیزش کارمندان در کسب و کارهای کارآفرینانه و نیروی انسانی متخصص در ابعاد گوناگون بسیار تعیین کننده و حائز اهمیت است. مدیران شرکت های کارآفرینانه به خوبی واقفند که برای نیل به اهداف بلند مدت و دوام در دنیای رقابتی تجارت امروزی موظف به ایجاد انگیزش در کارمندان خود هستند. کافی است ، نیم نگاهی به شرکت های کارآفرینی بزرگ جهان از جمله مایکروسافت ، گوگل و … داشته باشیم. آن ها در استخدام کارمندانشان بیشترین دقت را دارند و پذیرش نیروی کار متخصص و با انگیزه در اولویت قرار دارد.

البته رضایت شغلی کارمندان تا حد زیادی به نوع وظایفی که انجام می ‌دهند و مبلغ حقوقی که دریافت می‌ کنند، بستگی دارد. اما جالب است بدانید ، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا در حوزه ی فعالیت های کارآفرینی برای اینکه کارمندان ‌شان را راضی نگه دارند، فقط به طراحی وظایف شغلی مطلوب یا تعیین فیش حقوقی عالی اکتفا نمی‌کنند، بلکه فاکتورها و مزایای متعددی را در نظر می‌ گیرند تا رضایت کارمندان‌ شان در طولانی ‌مدت حفظ شود و البته شرکت ها هم از این احساس رضایت منتفع می شوند. تمامی این عوامل در راستای تحقق استراتژی کارمندان وفادار است. وفاداری به معنای میزان اهمیتی است که یک کارمند برای سازمان قائل می‌شود.

کارمندان ، بیش از یک سوم زندگی شان را در محل کار خود می ­گذرانند، فراهم کردن محیطی استاندارد و بی دغدغه امری ضروری می باشد و می تواند در آرامش و بازدهی کارمندان نقش بسزایی داشته باشد. چرا که وقتي کارمندی احساس مي کند وجودشان علاوه بر انجام يک کار روتين اداری براي پيش بردن اهداف و رسيدن به موفقيت در يک شرکت اهميت دارد ، انگيزه ی بيشتری پيدا مي کند و نهايت تلاش خود را در هرچه بهتر انجام دادن وظايف خود انجام خواهد داد و به نوعي اين احساس ارزشمندی باعث افزايش قابليت هاي آن ها شده و نقش بسزايی در رشد و توسعه ی کسب و کارهای کارآفرینانه خواهد داشت. در حالی روز کارمند را پشت سر نهادیم که شاید در بسیاری از سازمان های دولتی این روز را برای قدردانی کارمندان درنظر می گیرند. در حالی که نباید از اهمیت بزرگداشت این روز برای کارمندان بسیاری از کسب و کارهای خصوصی و کارآفرین محور غافل بود.

مدیران کارآفرین در نظر داشته باشند که تنوع کاری نيز از جمله معيارهايي است که بايد در هر نظام اداری و سازمان های کارآفرین به آن توجه ي ويژه اي شود.اگر کارمندان يک کسب و کار کارآفرینانه ، دائما در طول سال های خدمت خود به يک کار تکراری مشغول باشند، به تدريج احساس روزمرگي و رخوت برآن ها غلبه کرده و به نوعي احساس بی انگيزگي بر آن ها مستولی خواهد کرد. بــی‌تردیــد باید اذعان داشت که همــه ی چالش‌هــا و رفتارهــای کارمندان بــر اســاس انگیــزه‌هــا و اهداف شــکل می‌گیرد و این انگیزه‌ها و اهداف دو عامل بیرونی و درونی هستند که کارمندان را به تلاش وادار می‌کنند. البته تعاریف مختلفی برای انگیزه ارائه شده که بر اساس یکی از این تعاریف کاربردی، انگیزه به معنای آنچه انسان را به کاری وا می‌دارد و او را به جهت خاصی سوق می‌دهد ، است.

کارمندان با انگیزه
کارمندان با انگیزه

مدیران کارآفرین براي حفظ کارايی شرکت خود و بالا بردن رضايت کارکنانشان، بايد براي فرهنگ قدرشناسي و قدرداني ارزش زيادی قائل شوند. بسياري از مديران کارآفرین با نگاه مدیر و کارمند ، خود را جدا از پرسنل شان می دانند. اين جداسازی حتي اگر منظور خاصي را بدنبال نداشته باشد، مسلما به انزواي احساسي و افت کارايي مي انجامد. چرا که کارمندان سازمان ها و کسب و کارهای کارآفرینانه هر چه خود را به راس های مديريتی خود نزديک تر احساس نمايند، مسلما با حس حمايتی که احساس خواهند کرد، از هيچ تلاشي فروگذار نخواهند بود. کارمندانی که کارشان بيشتر مورد توجه و قدردانی قرار مي گیرد، انرژی بيشتری صرف کارشان مي کنند. توجه به ايده های نو کارمندان و پيشنهادات شان نيز مي تواند انگيزه ای قوی در همين راستا محسوب گردد. از اينرو فارغ از هر پستي که کارمندان در کسب و کارهای کارآفرینانه دارند، بايد متوجه ارزش عظيمی باشيم که آن ها با خود به محل کار مي آورند.

حفظ کارمندان در یک سازمان با رویکردهای کارآفرینانه برای شرکت های موفق اهمیت خاصی دارد. آنها باور دارند که اگر کارمندان شایسته خود را از دست بدهند ، باید وقت و هزینه زیادی برای استخدام منابع انسانی جدید صرف کنند و این دقیقا همان مطلبی است که می تواند کسب و کارهای شما را ، فرسنگ ها از موفقیت دور نماید.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=87086
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن