کارآفرینی

کارآفرینی با استفاده از محصولات نمدی

این روزها که بسیاری از جوانان مدرک به دست از بیکاری و شرایط سخت اقتصادی گلایه دارند، برخی همچون فاطمه رحیمی-کارآفرین برتر دور چهارم انتخاب مردمی زنان کارآفرین از روستای خوی استان چهارمحال و بختیاری از میان محصولات نمدی که هنری دیرینه در این سرزمین است، راهی برای رسیدن به آرمان‌ها و آرزوهای خود پیدا کرده است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، او همچون سایر جوانان، پس از فارغ التحصیلی جویای کار شد، اما به در بسته خورد. در همان دوران، دوستی از قرقیزستان برای او کیفی ساخته شده از نمد آورد که همین سوغات، جرقه احیای محصولات نمدی روستایش و توسعه جهانی را زد.

رحیمی در خصوص چگونگی آغاز کار خود می‌گوید: کار خود را از ۸۷ یعنی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه با نمد نوین شروع کردم. نمد نوین با پشم گوسفند مرینوس تولید می‌شود و به دلیل اینکه لطافت خاصی دارد، کارایی و تولید محصولات با این نمد بسیار بالا و متنوع است. ضمن اینکه نمد نوین در حال حاضر در تجهیزات پزشکی هم مورد استفاده قرار می گیرد، مانند شال کمر، کفی کفش، زانوبند، مچ‌بند، کلاه و سایر موارد طبی.

این کارآفرین برتر با بیان اینکه نمد محلی چهارمحال و بختیاری از پشم گوسفند محلی است و بیشتر برای زیرانداز، تشک تخت خواب و سجاده و غیره استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: ما با نمد نوین، توانستیم به تولید کیف، زیورآلات، کلاه تزئینی و سایر محصولات مورد علاقه توریست‌های داخلی و خارجی بپردازیم.

وی درباره انگیزه احیای محصول نمد اینگونه توضیح داد: در استان، محصولات نمدی قدمتی چند صد ساله دارد، اما به دلیل کم‌توجهی به این محصول ملی، کم کم از بین مشاغل رخت بسته بود. در حالی که کیفیت و کوبیدگی بسیار مرغوبی داشت و به همین دلیل ماندگاری و قدمت آن طولانی‌تر از محصولات نمدی سایر استان‌ها بود.

رحیمی که در دهمین همایش بین‌المللی کارآفرینی زنان کسب عنوان صنعتگر نمونه سال ۹۳ و کسب عنوان بانوی توانمند اقتصادی از استانداری شهرکرد را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: محصولات تولیدی را در نمایشگاه‌ها ارائه دادم و وقتی با استقبال بی‌نظیر مردم روبرو شدم به فکر توسعه تولیدات محصولات افتادم.

دریافت‌کننده لوح تقدیر در اولین همایش ملی نمد در استان چهارمحال و بختیاری، افزود: در همین حال بود که با در نظرگرفتن این موضوع که عرق‌گیر نمدی اسب در منطقه شایع است و دلیل آن خنک بودن در تابستان و گرم بودن در زمستان است، به فکر افتادم تا نمد را وارد صندلی، پشت گردنی و جلو داشبوری خودرو کنم که با تولید آن نشان مرغوبیت در کشور و سپس با ارسال آن به خارج از کشور، جایزه یونسکو را دریافت کردم.

اما به دلیل نداشتن پشتیبان، متاسفانه نتوانستیم این کار را در محصولات شرکت ایران‌خودرو پیاده کنیم. این کارآفرین برتر منتخب مردمی، با بیان اینکه در حال حاضر کرونا باعث شده بازار کار و نمایشگاه‌ها راکد و سرمایه‌گذاران کمتر به این سمت سوق پیدا کنند، تصریح کرد: ۲۸ دوزنده خانم و هشت نفر هم پشت دستگاه نمدمالی در حال کار هستند و افراد دیگر به عنوان بازاریاب مشغول به کار هستند.

وی درباره بازار بین‌المللی یا داخلی تولیدات نمدی خود توضیح داد: توریست‌های داخلی یا بین‌المللی به دنبال تردد در منطقه، با کار نمد آشنا و نسبت به آن علاقه‌مندی نشان دادند که منجر به سفارش تولیدات شده است. در حال حاضر هم که کرونا حاکمیت دارد، سفارش‌ها دریافت وکارها به صورت چمدانی ارسال می‌شود.

رحیمی در ادامه، به مشکلات زنان کارآفرین اشاره کرد و گفت: اوایل کار تا زن کارآفرین در جامعه سنتی پذیرفته شود با مشکلات بسیاری روبرو است و مسئولیت بسیاری بر دوش دارد، بخصوص اگر پشتیبانی مالی نداشته باشد. خودم با ۴۰۰ هزار تومان کار را شروع کردم و به دنبال استقبال مردم در نمایشگاه، به ادامه کار شوق پیدا کردم.

وی، نیاز زنان کارآفرین را حمایت دولتی و جذب سرمایه عنوان کرد و اظهار داشت: زنان با توانمندی‌های خاص خود می‌توانند بهترین‌ها را تولید و صنایع دستی بومی و ملی را احیاء و زنده نگهدارند به شرط آنکه موانع و دست‌اندازهای پیش رو برداشته و حمایت‌های مالی به سمت آنان سراشیب شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49049
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن