کارآفرینان موفق و مقوله ی صادرات
بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار از ورود به مقوله ی صادرات می پرهیزند، این ترس از ورود، به دلیل ناشناخته بودن حوزه ی صادرات و مقدمات آن است که البته با برداشتن موانع آن و ورود به این حوزه می توانند قدم های بزرگی را در راستای پیشرفت کسب و کارشان بردارند. در حال حاضر با افزایش قیمت ارز، صادرات یکی از بهترین گزینه ها برای سودآوری هر چه بیشتر کارآفرینان موفق است و این موضوع فواید بسیاری هم برای کسب و کارها و هم اقتصاد کشور خواهد داشت و استفاده از این فرصت میتواند گزینه جذابی برای کارافرینان موفق باشد.
اگر به عنوان یک کارآفرین به فعالیت در حوزه ی صادرات علاقه مندید ،حتما به نکات زیر توجه داشته باشید. در گام اول ، استراتژی خود را تعیین کنید. صادرات؛ دارای زوایای گوناگونی است كه یک کارآفرین باید به تمام ابعاد آن توجه ویژه ای داشته باشد. از مرحله خريد، توليد، بسته بندي گرفته تا تک تک مراحل کالا از آغاز تا زمانی که به دست مصرف کننده در آن سوی مرزها برسد، باید مورد برسی قرار گیرد. از همه مهم تر ،مکانیزم های مشخص برای انتقال پول در شرایط تحریمی کشور که باید در نظر گرفته شود. در حوزه ی صادرات، کیفیت محصول ،حرف اول را می زند. محصولات با کیفیت هرگز بدون مشتری باقی نمی مانند. به عنوان یک تولید کننده ،بر روی برند سازی محصولات تان تمرکز کنید. حفظ كيفيت كالاها از اساسی ترین شروط صادرات است و هرگز به دليل كسب سود كوتاه مدت بازارهای صادراتی را از دست ندهيد. محصولات بی کیفیت سریعا از چرخه صادرات حذف می شوند. اگر می خواهید در حوزه ی صادرات موفق باشید ،کالاهای رقیب را در بازار بررسی کنید. فاکتورهایی چون قیمت تمام شده، شکل و ظاهر بسته بندی و از همه مهم تر، کیفیت می تواند شما را از سایر رقبا متمایز سازد. به تاریخچه و شرایط حال حاضر محصولات صادراتی ایرانی همچون پسته، زعفران و صنایع دستی همچون فرش توجه کنید. اینکه بخش زیادی از زعفران ایرانی بصورت فله و بدون بسته بندی خاصی خریداری شده و سپس با لیبل کشورهای دیگر به فروش می رسد، نکته ی مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.
در مسیر خود ثابت قدم باشید. صادرات باید ادامه دار باشد. انجام يك بار صادرات نمی تواند اساس يك پروسه تجاری موفق باشد. از نهادهای حمایتی صادرکنندگان بهره مند شوید. سازمان توسعه تجارت، گمرك و وزارت امور اقتصادی و دارايی نيز در راستای تسهیل معافيتهای مالياتی، و تعرفههای گمركی، بانك توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ايران برای پشتیبانی هر چه بیشتر در اموری چون: وام، تسهيلات، بيمه و… و وزارت امور خارجه و بویژه رايزن های بازرگانی سفارتخانه های ايران در سایر کشورها از جمله سازمان هایی هستند که شما به عنوان یک صادر کنننده کارآفرین قبل از مبادرت به صادرات باید از وظايف هركدام از اين نهادها آگاهی لازم را داشته باشید.
از مراحل انجام صادرات اطلاعات لازم را کسب نمایید. اگر برای اولین بار، وارد بازارهای صادراتی می شوید، بهتر است با یک شرکت دیگر در این زمینه همکاری کنید. در حوزه ی صادرات شرکت هایی فعالیت دارند که کلیه ی امور صادرات را برای شما انجام داده و دیگر نیازی نیست، شما خود مسائلی چون گمرک و ترخیص را به عهده بگیرید. مهم ترین مسئله در صادرات ؛بازاریابی صادراتی است. از شرکت در نمایشگاه های بین المللی و معرفی محصولات تان غافل نشوید و در کشوره مقصد تبلیغات کنید. به عنوان صادر کننده، پیش فاکتورتان را ارائه دهید تا قرارداد صادراتی امضا شود. مراحل مربوط به امور گمرکی از جمله (اظهار کالا به گمرک، عقد قرارداد حمل و بیمه، گواهی بازرسی کالا، صدور فاکتور و گواهی مبدا و ارسال کالا) را به دقت انجام و پشت سر بگذارید و در نهایت برنامه ریزی های لازم برای انتقال وجه را انجام دهید. انتقال وجه با توجه به شرایط خاص ایران و تحریم های موجود شايد يكی از مهم ترين بخشهای انجام صادرات باشد، که می توانید از صرافی های مجاز و کار بلد در این حوزه کمک بگیرید.
اما شاید برایتان سوال است که چه کشورهایی به عنوان مبدا صادراتی مناسب ترند. شرایط حال حاضر همسایه های ایران همچون عراق، افغانستان، ترکیه و … در گام اول و سایر کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی آمریکایی می تواند مقصد مناسب برای صادرات به حساب آید. مهم این است که با توجه به کالای تولید شده اعم از غذایی، صنعتی و همچنین تشخیص برهه ی زمانی خاص صادرات انجام پذیرد تا در بستری مناسب رونق تجاری حاصل گردد. زمان؛ عامل مهمي در صادرات است و يك صادركننده خوب زمانهای مناسب را می شناسد. کارآفرینان موفق نگاه ویژه ای به حوزه ی صادرات دارند و از مزایا اقتصادی آن بهره می برند.
سیده مینا دیوبند- سردبیر روزنامه تفاهم