اقتصادی

مزایای اقتصادی توسعه صنایع دستی چیست؟

 صنایع دستی متنوع و رنگارنگی که هنر ذهن خلاق و دستان توانمند مردم روستا است گنج پنهانی است که نه تنها اقتصاد روستایی بلکه اقتصاد کشور را می‌تواند متحول سازد. مزایای اقتصادی و اجتماعی راه‌اندازی کسب و کار با تکیه بر صنایع دستی روستایی به خوبی این امر را اثبات می‌نماید.

به گزارش تفاهم آنلاین، مناطق روستایی زادگاه صنایع دستی ارزشمند و منحصر به فردی هستند که اگر به درستی مدیریت و هدایت شوند می‌توانند نقش اثرگذاری در توسعه مناطق روستایی داشته باشند. در شرایطی که بیکاری و فقر اقتصادی مهم‌ترین عامل مهاجرت روستاییان است هر راهکاری که منجر به:

اشتغال‌زایی و افزایش سطح درآمد

کشاورزی و دامداری پایه‌های اقتصاد روستایی و البته اقتصاد کشور هستند. ولی به دلایلی از قبیل پایین بودن بهره‌وری زمین و نیروی کار نمی‌توانند به عنوان تنها منبع درآمد روستاییان قابل اطمینان باشند. از سوی دیگر سطح درآمد مردم در اغلب مناطق روستایی قابل قبول نیست و اشتغال‌زایی روستایی به سبب سطح پایین دانش و مهارت مردم روستا بسیار دشوار است. در این شرایط، توسعه صنایع دستی راهکاری است که در صورت مدیریت صحیح در کمترین زمان ممکن بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

اشتغال‌زایی با منابع موجود

صنایع دستی در شرایطی ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی روستایی دارد که برای راه‌اندازی به سرمایه، منابع و تکنولوژی خاصی نیاز ندارد. در واقع این عرصه‌ای است که منابع و نیروی کار متخصص آن در روستا وجود دارد و تنها مدیریت فروش و یا به عبارتی صنعتی ساختن آن می‌تواند تحولی در توسعه روستایی ایجاد کند.

حمایت از کسب و کارهای کوچک

امروزه نقش مؤثر کسب و کارهای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشورها اثبات شده است. صنایع دستی روستایی ظرفیت کافی برای راه‌اندازی چنین کسب و کاری را دارا می‌باشند. حتی در اقتصاد کشور چین نیز سهم صنایع روستایی در صادرات این کشور قابل توجه است. لذا راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک با تکیه بر صنایع دستی روستایی می‌تواند اهدافی هم‌چون افزایش تولید ناخالص ملی، رونق صادرات و کسب درآمد ارزی داشته باشد.

رهایی از اقتصاد تک محصولی

اقتصاد تک محصولی یکی از بزرگترین معضلات مناطق روستایی است. حوادث طبیعی و مشکلات اقتصادی به سادگی می‌تواند تنها منبع درآمد روستاییان را از بین برده و بنیان خانواده‌های روستایی را به خطر بیاندازد. در حالی که تنوع و ویژگی‌های انحصاری صنایع دستی روستایی می‌توانند منبع درآمد دیگری برای خانواده‌های روستایی ایجاد کند. به ویژه آنکه در این عرصه تمام اعضای خانواده از جمله زنان و دختران روستا می‌توانند مشارکت کنند. در دنیای امروز که عصر ارتباطات و اطلاعات است محصور کردن مردم ممکن نیست. اشتغال‌زایی و افزایش درآمد مردم روستا موجب ارتقای کیفیت زندگی روستایی و در نتیجه افزایش رضایت از زندگی می‌شود. در نتیجه آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و مهاجرت روستاییان کاهش می‌یابد.

افزایش تعاملات اجتماعی

صنایع دستی بهانه خوبی برای ایجاد تعامل مردم روستا با مردم شهرها و حتی کشورهای دیگر است. این امر در آینده می‌تواند انگیزه‌ای برای ارتقای دانش و مهارت‌های ارتباطی نسل جوان روستایی باشد. در حقیقت صنایع دستی که جلوه هنر و استعداد مردمان روستا است می‌تواند با افزایش اعتماد به نفس افراد، زمینه را برای توسعه مهارت‌های فردی و ارائه ایده‌های تازه و خلاقانه فراهم سازد.

افزایش امنیت اجتماعی

با در نظر گرفتن اقتصاد تک محصولی و وابستگی آن به شرایط آب و هوایی و بضاعت اندک مردم در ارائه و فروش محصولات خود می‌توان گفت اغلب مردم روستا امنیت اجتماعی و روانی مطلوبی ندارند. زیرا عواملی خارج از کنترل آنها به سادگی می‌توانند تنها منبع درآمدی آنها را از بین ببرد. بنابراین هر راهکاری برای ایجاد منبع درآمد ثانویه برای روستاییان ولو محدود و موقتی قابل تأمل است. گرچه دنیای پر نقش و نگار و متنوع صنایع دستی ایران بدون شک می‌تواند راهکاری نامحدود و پایدار در حوزه توسعه اقتصاد روستایی و به تبع آن اقتصاد کشور باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=59573
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن