کارآفرینی

150 هزار هنرمند صنایع دستی بیمه شدند

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی کشور گفت: ۱۵۰ هزار نفر از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی مشمول پوشش بیمه‌ای دستور رئیس‌ جمهوری از محل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شدند.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد غلامعلی فلاح با اشاره به به دیدار نمایندگان تشکل‌های صنایع دستی کل کشور با اسحاق جهانگیری در روز جهانی صنایع دستی (۲۰ خرداد) اظهار داشت: نمایندگان حاضر در آن جلسه، بزرگ‌ترین مشکل صنفی خود را بیمه عنوان کردند که سازمان تأمین اجتماعی، قانون بیمه قالی‌بافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی کد شناسه‌دار را به صورت کامل اجرا نمی‌کند و بخش بزرگی از جامعه صنعتگران تحت پوشش این بیمه نیستند و از فهرست خارج شده‌اند که نتیجه همان جلسه و پیگیری‌هایی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام دادیم، منجر به دریافت سهمیه ۱۵۰ هزار نفری برای هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی از محل صندوق بیمه کشاورزان و روستائیان و عشایر شد که رئیس جمهوری در روز ملی روستا (۱۵ مهرماه ۹۹) اعلام کرد.

وی بیان کرد: رئیس‌جمهوری روز ملی روستا در جریان بهره‌برداری از طرح‌های مهم روستایی، اعلام کرد که «یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از روستائیان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به جمعیت بیمه‌شدگان از محل صندوق بیمه کشاورزان و روستائیان و عشایر اضافه می‌شوند»، که ۱۵۰ هزار نفر از هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی هم شامل این طرح شدند.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی کشور با بیان اینکه اکنون در حال شناسایی و گروه‌بندی و تکمیل اطلاعات هنرمندان و صنعتگران برای استفاده از پوشش بیمه صندوق کشاورزان و روستائیان و عشایر هستیم، افزود: از صنعتگران می‌خواهیم اطلاعات کامل خود را سریع‌تر به معاونت صنایع دستی در شهرستان‌ها و استان‌ها بدهند تا از این فرصت و ظرفیت بتوانیم برای ارائه خدمت به آن‌ها با حداکثر ظرفیت بهره‌برداری کنیم.

فلاح، حل و فصل مشکل بیمه صنعتگران را دغدغه همیشگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد و ادامه داد: پیش از این، از سال ۹۷ با پیگیری‌های آقای مونسان و خانم محمودیان (معاون صنایع دستی و هنرهای‌سنتی وزارتخانه)، توانستیم برای پوشش بیمه‌ای صنعتگران صنایع دستی یک تفاهم‌نامه با صندوق بیمه کشاورزان و روستائیان و عشایر منعقد کنیم که بیمه روستائیان را پوشش می‌دهد.

به استناد یکی از قوانین داخلی صندوق که افراد تحت پوشش بیمه را به شاغلان در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم تسری می‌دهد، توانستیم ۴ هزار نفر از صنعتگران را تحت پوشش بیمه این صندوق قرار دهیم. وی، استفاده از صندوق بیمه روستایی را فرصت طلایی برای بیمه شدن بخش بزرگی از خانواده شاغلان صنایع دستی دانست و توضیح داد: در بیمه این صندوق، ۵ درصد سهم بیمه را صنعتگر و ۱۰ درصد را هم سهم دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال اول اجرای طرح بیمه صنعتگران از صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر، همه ۱۵ درصد حق بیمه را بر عهده گرفته است، گفت: در سال اول اجرای این طرح، دولت علاوه بر پرداخت ۱۰ درصد سهم بیمه خود، ۵ درصد حق بیمه صنعتگران را هم تقبل کرده است و در سال اول بیمه صنعتگران از صندوق بیمه کشاورزان، برای هنرمندان صنایع دستی، رایگان می‌شود.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی کشور اظهار کرد: در سال دوم اجرای طرح بیمه صنعتگران، دولت از حق سهم بیمه هنرمندان صنایع دستی ۴ درصد را پرداخت می‌کند و فقط یک درصد از سهم بیمه به عهده خود صنعتگر خواهد بود، به همین ترتیب و به صورت پلکانی در سال سوم ۳ درصد، سال چهارم ۲ درصد و در سال پنجم دولت یک درصد و از سال ششم به بعد صنعتگر ۵ درصد سهم حق بیمه خود را کامل و دولت هم ۱۰ درصد سهم خود را پرداخت می‌کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56864
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن