کارآفرینی

چگونگی حمایت از کارآفرینان در کشورهای پیشرفته

کارآفرینان و کسب و کارهای کارآفرینانه در تمامی جوامع ، خصوصا کشورهای توسعه یافته از توجه و حمایت های  ویژه ای برخوردارند.در کشور ما نیز چند سالی است که کارآفرینان و کسب و کارهای کارآفرینانه مورد توجه دولتمردان و مسئولین  قرار گرفته است. به نحوی که در هر جلسه ای ، یکی از راه های نجات اقتصاد کشور را گسترش و حمایت از فعالیت های کارآفرینانه می دانند.

تقویت هر چه بیشتر کسب و کارهایی که گرایش کارآفرینانه دارند ، می تواند سبب افزایش اشتغال و کاهش آمار بیکاری باشد و از سوی دیگر، بسیاری از بحران های اقتصادی در حوزه ی تولید و اقتصاد تک محصولی متکی به نفت را سر و سامان دهد. در واقع کارآفرینان ، ریه های تنفسی اقتصاد یک کشورند و نه تنها برای خود درآمدی کسب می‌کنند بلکه با استخدام افراد مختلف اشتغال ایجاد می‌کنند و خانواده‌های بسیاری را از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری نجات می‌دهند.

اما درعمل تا چه حد کارآفرینان مورد حمایت و توجه مسئولین و دولتمردان قرار دارند. فراتر از شعارهایی که هر ساله تیتر بیلبوردهای شهری می شود تا چه حد قوانین و مصوبات قانونی کارآفرینان را مورد حمایت قرار می دهد. اگر هم اکنون شما تصمیم به آغاز یک فعالیت کارآفرینانه داشته باشید، بانک ها و نهادهای مالی تا چه اندازه ی حامی کارآفرینانند و در بحران های مالی ، کجای کسب و کارهای کارآفرینانه قرار می گیرند.

پس تا بدینجا همه ی ما بر این باوریم که فعالیت های کارآفرینانه و کسب و کارهایی که با اندیشه ی کارآفرینی شکل می گیرند تا چه حد برای یک جامعه مفید و موثر واقع می شوند و اگر کشوری بخواهد اقتصاد توسعه یافته و پیشرفته داشته باشد، باید فضای رشد و توسعه کارآفرینی را مهیا کند و از کارآفرینان حمایت کند ، چون همانطور که موفقیت یک کارآفرین برای اقتصاد سودآور است، شکست کسب و کارشان نیز بی‌شک تبعاتی برای اقتصاد خواهد داشت.

کشورهای توسعه یافته نه در کلام و شعار، بلکه درعمل نیز به حمایت از استارت آپ ها و کارآفرینان خود می پردازند. در بين كشورهای مورد مطالعه، آمريكا و كانادا نسبت به ساير كشورها در اصلاحات ساختاری، از پیشرفت بیشتری برخوردارند. بطوریکه آمريكا دارای یکی از کامل ترین الگوهای طبقه بندی كسب وكارهاست كه سهل ترین شرایط را برای کارآفرینان از اخذ ماليات ، شركت در مناقصات دولتی، بهره مندی از وام ها و اعتبارات دولتی را ایجاد نموده است. تقویت بخش خصوصی در برابر بخش دولتی به منظور توانمندسازی هر چه بیشتر و آموزش کارآفرینی توسط این سازمان ها، اهمیت دادن به کسب و کارهای کوچک، مشاوره های مالی، فنی و مدیریتی به استارت آپ ها را در راس امور خود قرار می دهد.

کشور کانادا نیز از جمله کشورهایی است که با توسعه و پیشرفت زیرساخت های حمایتی خود از کارآفرینان نه تنها از سطح مطلوبی نسبت به سایر کشورها برخوردار است، بلکه باعث جذب و اشتغال وسیع مهاجرین نخبه به خاک خود شده است و به یکی از بهترین مکان ها برای فعالیت های کارآفرینانه تبدیل شده است. فرهنگ سازی و ترويج روحيه كارآفرينی در بستر ايجاد و تقويت نگرش های كارآفرينانه در عمق سیاست های کانادا قرار دارد. اصلاحات ساختاری از اصلاحات در قوانين، مقررات و چارچوب های حقوقی گرفته تا مقررات ثبت و تاسيس شرکت ها، قانون ماليات ها و قوانين كار و قوانين رقابت ، همه و همه در راستای رفاه و برداشتن موانع کارآفرینی در این کشور وضع می گردد.

زنان، جوانان و کسب و کارهای کوچک از مهم ترین گروه های هدفی هستند که همواره مورد توجه و حمایت دلتمردان کانادایی قرار دارند. حمایت های مالی انجام شده از کارآفرینان حیطه ی وسیعی دارد و تنها جنبه تزئینی ندارد. از وام های بدون بهره به كارآفرينان جوان از جمله دانش آموزان و دانشجويان كانادايی گرفته که تا سقف سه هزار دلار وام بدون بهره اعطاء مي گردد تا در فصل تعطيلات كسب و كاری را تأسيس و راه اندازی كنند. اين كسب و كارها می توانند پس از تعطيلات نيز ادامه داشته باشند. توجه به کسب و کارهای کوچک ، بسیار پر اهمیت و پر رنگ است و بخشی از وام های بانك توسعه كسب و كارهای كانادا جهت تأمين سرمايه شركت های تازه تأسيس و بخش ديگری برای كسب و كارهای در حال رشد اعطاء می گردد.

هر طور که حساب می کنیم انتطار کارآفرینان در کشور حمایت های مالی و اقتصادی نیست، بلکه  تنها انتظاری که از مسئولان دارند این است  که با قوانین دست و پا گیر ، سد راهشان نشوند. همین قوانین دست و پا گیر سبب شده است که هر ساله شاهد نزول رتبه ی ایران از لحاظ سهولت راه اندازی کسب و کار باشیم. در حالیکه تقویت استارت آپ های نوپا و حمایت از کسب و کارهای کارآفرینانه یکی از شاهراه های توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور است.

حسین یحیائی – مدیر مسئول

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92873
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن