کارآفرینی

چگونه یک کارگاه تولیدی کارتن سازی راه اندازی کنیم؟

کارگاه تولیدی کارتن سازی یکی از مشاغل پردرآمد در ایران محسوب می‌شود. این کسب و کار را بر حسب سرمایه موجود می‌توان در قالب یک کارگاه و یا یک کارخانه راه‌اندازی کرد. ما در این مطلب ملزومات یک کارگاه کارتن سازی اعم از سرمایه و ماشین آلات را معرفی می‌کنیم.

کارتن سازی یکی از کسب و کارهای پردرآمد در ایران محسوب می‌شود. زیرا کسب و کارهای مختلف برای بسته‌بندی محصولات خود به کارتن نیاز دارند. بنابراین مشتری برای این کسب و کار فراوان است. ضمن اینکه این نوع بسته‌بندی معمولاً ماندگاری ندارد و به همین خاطر نیاز مشتری دائمی است. بنابراین سرمایه گذاری در حوزه کارتن سازی می‌تواند بازده خوبی داشته باشد.

کارگاه کارتن سازی
کارگاه کارتن سازی

 

راه‌اندازی کارگاه تولیدی ساخت کارتن به چه میزان سرمایه نیاز دارد؟

کارگاه تولیدی کارتن سازی به تناسب سرمایه می‌تواند در قالب یک کارگاه و یا کارخانه راه‌اندازی شود. به عبارت دیگر در این عرصه حتی برای تولیدات یک کارخانه نیز بازار کافی وجود دارد. بنابراین سقف معینی برای سرمایه اولیه ساخت کارتن وجود ندارد. مهم این است که شما فضا و ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید انواع کارتن را تهیه کنید. اگر سرمایه شما در حد راه‌اندازی یک کارگاه باشد، برای موفقیت باید انواع کارتن در تیراژ محدود را تولید کنید. اگر سرمایه کافی برای راه‌اندازی یک کارخانه در اختیار داشته باشید محدودیتی برای تولید انواع کارتن در تیراژ بالا نخواهید داشت. ضمن اینکه با تکمیل تجهیزات کارخانه می‌توانید خدمات جانبی مانند ورق سازی و چاپ افست را نیز به خدمات خود اضافه کنید. در گام اول باید فضای کارگاهی مجهز به برق سه فاز، ماشین آلات کارتن سازی و مواد اولیه تدارک دیده شود.

تولید انواع کارتن در کارگاه کارتن سازی
تولید انواع کارتن در کارگاه کارتن سازی

راه‌اندازی کارگاه تولیدی کارتن‌سازی به چه ماشین آلاتی نیاز دارد؟

برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی کارتن سازی حداقل شش دستگاه لازم است. مشین آلات مورد نظر از لحاظ کارایی و تکنولوژی ساخت در انواع مختلف عرضه می‌شوند. لذا به تناسب سرمایه و فضای موجود و با توجه به خروجی مورد نظر باید برای خرید دستگاه اقدام شود. ولی به طور کلی شش دستگاه ضروری عبارتند از:

دستگاه برش

دستگاه برش ابعاد دقیق کارتن را برش می‌زند. با توجه به اینکه تنوع تولیدات یکی از رموز موفقیت در این کار است وجود دستگاه برش الزامی است. اما راه‌اندازی کارگاه کوچک ساخت کارتن بدون این دستگاه نیز امکان‌پذیر است. زیرا برای تولیدات محدود می‌توان ورق‌های کارتن را به صورت برش شده تهیه کرد.

دستگاه چاپ

دستگاه چاپ از ملزومات کارگاه کارتن سازی است که تنوع بسیار زیادی دارد. یک دستگاه چاپ تک رنگ زنجیری برای یک کارگاه کفایت می‌کند. اما یک کارخانه تولید کارتن به یک دستگاه چاپ اتوماتیک چند رنگ نیاز دارد.

دستگاه چاک زن

برای تولید کارتن معمولی باید در قسمت‌های خاصی برش یا چاک ایجاد شود. بنابراین دستگاه چاک زن برای یک کارگاه کارتن سازی ضرورت دارد.

دستگاه دایکات

تولید کارتن با طرح مهندسی شده به دستگاه خاصی به نام دایکات نیاز دارد. دستگاه دایکات نیز مانند دستگاه چاپ دارای انواع مختلفی است. برای یک کارگاه کوچک کارتن سازی یک دستگاه پینگ پنگی یا فکی کافی است. اما برای کارخانه تولید کارتن دستگاه اوپس و روتاری نیز لازم است.

دستگاه لب چسب

این دستگاه برای چسباندن لبه‌های کارتن استفاده می‌شود. البته این کار به صورت دستی نیز قابل انجام است. اما کارایی دستگاه با خروجی کار به صورت دستی قابل مقایسه نیست.

دستگاه تسمه کش

این دستگاه برای بسته‌بندی کارتن‌ها در انتهای خط تولید استفاد می‌شود. این فرایند نیز به صورت دستی قابل انجام است. اما در روش دستی سرعت و میزان تولید کاهش می‌یابد.

سخن آخر

راه اندازی کارگاه تولیدی کارتن سازی به فضای وسیع و تجهیزات کافی نیاز دارد. بهتر است در ابتدا فشار کاری را متحمل شوید ولی از استخدام نیروی کار صرفنظر کنید. زیرا برای مواجهه با عدم تأمین مالی در ماه‌های اولیه کار، حذف هزینه‌های جانبی ضرورت دارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80052
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن