اقتصادی

چگونه در رکود کرونا، بیت‌کوین مرزهای خود را شکست؟

در روزهایی که تمام بازارهای سرمایه متأثر از شیوع ویروس کرونا سقوط می‌کردند روند صعودی بیت‌کوین آغاز شد. روندی که در ابتدا کوتاه مدت توصیف شده و امیدی به تداوم آن نبود. ولی این روند تا جایی ادامه یافت که سد مقاومت 20 هزار دلاری نیز شکسته شد. به نظر می‌رسد سقوط دلار، سیاست‌های مالی و بانکی، اعتماد سرمایه‌داران و تنظیمات سیستم بیت‌کوین در این روند اثرگذار بوده‌اند.

به گزارش تفاهم آنلاین، بیت کوین تا همین اواخر موضوع جدال سرمایه‌گذاران در تمام دنیا بود و اغلب ابرسرمایه‌داران هنوز آن را به عنوان بک بازار امن برای سرمایه‌گذاری نپذیرفته بودند. ولی به ناگاه در شرایطی که سایر بازارهای سرمایه در رکود ناشی از کرونا سقوط می‌کردند صعود بیت‌کوین آغاز شد.

حتی شروع رشد بیت‌کوین نیز به واکنشی کوتاه مدت تعبیر شد و کمتر کسی تداوم این صعود را پیش‌بینی می‌کرد. ولی کار تا جایی پیش رفت که هم‌اکنون در ماههای آغازین سال 2020 این ارز دیجیتال از سد مقاومت 20 هزار دلاری نیز گذر کرده است.

در نتیجه این صعود تقریباً تمام خریداران این رمزارز وارد بازه سوددهی شدند. اما چگونه این اتفاق رخ داد و آیا کسی آن را پیش‌بینی کرده بود؟

پیش‌بینی افول دلار

در همین روزهایی که بیت‌کوین جایگاه خود را به عنوان یک ارز ذخیره‌ای تثبیت می‌کند تمامی شواهد و قرائن حاکی از افول دلار از جایگاه قدرتمند خود است. سالها دلار به عنوان ارزشمندترین ارز ذخیره‌ای بر دنیا حکمرانی کرده و دولت آمریکا از این انحصار نهایت بهره‌برداری را نموده بود.

اما در بحران کرونا سوءتدبیر دولت آمریکا موجب تضعیف جایگاه دلار شد. در حالی که به ظاهر اقدامات حمایتی و تسهیلات دولتی برای رفاه حال مردم بوده در حقیقت دولتمردان آمریکایی به چاپ دلار بدون محدودیت پرداختند.

با عرضه اولین بسته حمایتی دولت آمریکا روند نزولی دلار آغاز شد. به همین خاطر سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین را جایگزین آن نمودند. با تزریق سرمایه به بازار رمزارزها بود که صعود مستمر این ارز دیجیتال آغاز شد. به همین دلایل پیش‌بینی می‌شود با عرضه بسته‌های حمایتی بعدی آمریکا باز هم این روند صعودی ادامه داشته باشد.

ورود سرمایه‌داران کلان

با آغاز رشد بیت‌کوین خیلی زود سرمایه‌گذاران کلان وارد این عرصه شدند. خریدهای سنگین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ انگیزه و جرأت سرمایه‌گذاران خرد برای خرید را افزایش می‌داد. اعلام سرمایه‌گذاری هر شرکت بزرگی نظیر Microstrategy ،‌Square ،‌Massmutual ،‌One river asset management مهر تأییدی بر اعتبار بیت‌کوین بود که موجب تداوم صعود این رمز دیجیتال می‌شد.

تداوم روند افزایش قیمت بیت‌کوین

تنظیم عرضه و تقاضای بیت‌کوین

زیرساخت بیت‌کوین به گونه‌ای تنظیم شده که از طریق ساختاری به نام “هاوینگ” عرضه بیت‌کوین کنترل می‌شود. امسال سومین هاوینگ سیستم انجام شد تا پاداش استخراج دوباره نصف شود.

به طور کلی همواره هاوینگ موجب افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شود به طوری که پیش‌بینی می‌شود در هاوینگ بعدی قیمت بیت‌کوین بیش از دو برابر شود. البته افراد بسیاری بر این باورند هاوینگ هم‌زمان با افزایش قیمت، پاداش اخلال در سیستم را نیز افزایش می‌دهد و امنیت شبکه را تضعیف می‌کند.

سیاست‌های مالی دولت‌ها

در سالهای اخیر سیاست‌های پولی و بانکی دولت‌ها در تمام کشورها فشار زیادی بر مردم وارد کرد. از یک سو فشار تورم و مالیات و از سوی دیگر کنترل دقیق تراکنش‌های مالی مردم، مخل آسایش مردم شده است.

گرچه بسیاری از این قوانین برای تأمین امنیت خود مردم طراحی شده ولی می‌تواند عاملی برای روی آوردن مردم به ارزهای دیجیتال باشد. مهمترین ویژگی ارزهای دیجیتال خود کنترلی و استقلال از تمامی نهادهای نظارتی است.

پروتکل بیت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده که مراودات اعضای شبکه که تنها در قالب کدهای رمزنویسی شده صورت می‌گیرد موجب حفظ امنیت شبکه می‌شود. در نتیجه برای مردم، رمزارز نوعی دارایی است که هرکس می‌تواند بدون نظارت دولت یا هر نهاد دیگری آن را خرج نماید.

این انگیزه افراد پیش از رشد حیرت‌انگیز بیت‌کوین بود. حال با این افزایش قیمت، میزان استقبال از این پدیده نیز افزایش خواهد یافت. ظاهراً بیت‌کوین نظام مالی شفافی است که نظام بانکی، قدرت اعمال نفوذ در آن را ندارد.

البته نباید فراموش کرد این سیستم از ابتدا تا کنون تغییرات بسیاری داشته و معلوم نیست آینده آن مطابق پیش‌بینی اولیه ساتوشی ناکوموتو رقم بخورد. اما اگر پایان رمزارزها مانند پایان فناوری اینترنت باشد دنیای شگفت‌انگیزی در انتظار ما خواهد بود.

  1. دنیایی که در آن بیت‌کوین نه یک پدیده خاص برای افراد معدودی به نام ماینر که برای تمام مردم دنیاست و همه جا حضور دارد همانطور که امروز برق و آب و اینترنت همه جا هست.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63901
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن