کارآفرینی

چگونه در آموزش و پرورش استخدام شویم؟

افراد بسیاری در جامعه برای آینده خود شغل معلمی را انتخاب می‌کنند. در کشور ما استخدام در آموزش و پرورش تنها روش رسمی ورود به این عرصه است. با توجه به اهمیت نقش معلمان در پرورش نسل آینده شرایط و ضوابط خاصی برای استخدام در آموزش و پرورش وجود دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، استخدام در آموزش و پرورش آرزوی کودکی بسیاری از افرادی است که مهر و محبت خالصانه معلمان خود را هرگز فراموش نکردند. معلمی شغلی است که هم ارزش معنوی دارد و هم به دلیل معاشرت با کودکان بسیار لذت‌بخش است.

از لحاظ اجتماعی نیز به دلیل نقش مؤثری که معلمان در پرورش نسل آینده دارند حساسیت زیادی در این زمینه وجود دارد. لذا در تمام کشورها شرایط مشخصی برای ورود به این عرصه وجود دارد. در کشور ما نیز برای ورود به آموزش و پرورش سه روش وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

استخدام آموزش و پرورش از طریق دانشگاه

در فرآیند پذیرش دانشجو دانشگاه‌های خاصی هستند که از همان ابتدا با پذیرش دانشجو معلمان آنها را برای ورود به این شغل آماده می‌کنند. این مراکز تربیت معلم با عناوین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز شناخته می‌شوند. پذیرفته‌شگان کنکور سراسری با ورود به این مراکز دروس تخصصی و مهارتی مختلف برای شغل معلمی را می‌آموزند.

البته در ابتدا چند برابر ظرفیت دانشگاه به عنوان قبولی در مرحله اول اعلام می‌شود. سپس از مصاحبه اختصاصی با افراد انجام شده و فهرست قبولی نهایی پس از بررسی صلاحیت‌ای عمومی و اختصاصی اعلام می‌شود. این افراد در واقع از بدو ورود به استخدام آموزش و پرورش درآمده و پس از فارغ‌التحصیلی مستقیماً وارد مدارس می‌شوند.

استخدام در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی

به دلیل اینکه در شرایط زمانی خاص جایگزینی تمام فرهنگیان بازنشسته با فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم امکان‌ ندارد روش دیگری نیز برای ورود به آموزش و پرورش تعریف شده است. بنا بر نیاز آموزش و پرورش این سازمان موظف است برای جبران کمبود نیروی خود از برگزاری آزمون استخدامی استفاده کند.

در این آزمون افراد فارغ‌التحصیل از دیگر مؤسسات آموزش عالی به شرط شرکت در دوره یک ساله مهارت‌آموزی می‌توانند وارد آموزش و پرورش شوند. میزان جذب از این طریق به سهمیه تعیین شده توسط سازمان امور اداری و استخدامی برای آموزش و پرورش بستگی دارد.

شرایط استخدام معلمان حق‌التدریس

استخدام در آموزش و پرورش از طریق همکاری

از آنجایی که در طی این سالها آموزش و پرورش همواره دچار کمبود نیرو بود افرادی که به نحوی در امر آموزش دخیل بودند نیز وارد آموزش و پرورش می‌شدند. سالهای زیادی قانونی وجود داشت که نیروهای نهضت سوادآموزی و بعدها معلمان حق‌التدریس پس از چند سال خدمت به استخدام آموزش و پرورش در می‌آمدند.

البته این قانون در حال حاضر تغییر کرده ولی افرادی که در قالب معلمان حق‌التدریس، مربی پیش‌دبستانی و آموزشیار نهضت سواد آموزی به امید استخدام در آموزش و پرورش به این کار مشغول بودند به مجلس اعتراض کردند. به همین خاطر مجلس تصویب کرد که چنین افرادی که سابقه قابل توجهی در همکاری با آموزش و پرورش دارند استخدام شوند.

البته در قانون جدید استخدام در آموزش و پرورش اخذ “گواهی صلاحیت معلمی” برای تمام معلمان در تمام مراکز آموزشی دولتی و خصوصی ضروری است. این گواهی به منظور تأیید احراز صلاحیت و توانایی افراد برای ایفای نقش معلمی توسط شورای عالی آموزش و پرورش صادر می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65410
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن