اجتماعی

چگونه از بازار کساد بعد از نوروز عبور کنیم؟

معمولا بعد از نوروز در تمامی عرصه ها شاهد بازار کساد هستیم. دیگر بازارها مملو از جمعیت نیستند و خرید و فروش رونق چندانی ندارد.

چگونه از بازار کساد بعد از نوروز عبور کنیم؟

روزهای پس از تعطیلات نوروز، حال و هوای کاملا متفاوتی دارند. دیگر بازارها مملو از جمعیت نیستند و خرید و فروش رونق چندانی ندارد. معمولا بعد از نوروز در تمامی عرصه ها شاهد کسادی بازار هستیم. بازار کساد بعد از نوروز دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که مهمترین آن، طولانی بودن تعطیلات نوروز، بسته بودن ادارات و مدارس و سفرهای نوروزی است. ما در ادامه دلایل بازار کساد بعد از نوروز را بررسی و راهکارهای موجود برای عبور از این شرایط را مرور خواهیم کرد.

 چگونه از بازار کساد بعد از نوروز عبور کنیم؟
چگونه از بازار کساد بعد از نوروز عبور کنیم؟

چرا بازار پس از نوروز دچار رکود می شود؟

پیش از تعطیلات نوروز، به رسم ایام قدیم، ایرانیان اقدام به خرید مایحتاج، پوشاک و وسایل خانه می کنند. نیازهای خانه و خانواده در این ایام و درست پیش از تحویل سال برطرف می شوند. با آغاز تعطیلات، مهمانی ها، دورهمی ها و سفرهای عید آغاز می شوند که خود هزینه جداگانه ای را طلب می کنند. تمامی این عوامل دست به دست هم می دهند تا پس از پایان تعطیلات عید، مردم رغبتی برای خرید نداشته باشند. بدین ترتیب بازار از رونق می افتد.
از سویی دیگر، افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها و اجناس مختلف در بازار و ثابت ماندن سطح درآمد مردم در طی سال ها، یک کسادی دائمی در بازار ایران به وجود آورده است که حتی در روزهای معمول سال و پیش از عید نیز به خوبی حس می شود. تعطیلات عید سطح درآمد بسیاری از کارگران روزمزد را کاهش می دهد و این خود به معنای کاهش قدرت خرید خانوارها و تعداد مشتریان است. بدین ترتیب، شوک های قیمتی پس از تعطیلات، هزینه های اضافی دوران نوروز و تامین نیاز خانوارها پیش از آغاز تعطیلات از جمله دلایلی هستند که سبب کسادی بازار در نیمه دوم فروردین ماه می شوند.

چگونه باید از این بازار کساد عبور کنیم؟

راه های مختلفی برای عبور از کسادی بازار و بازگرداندن رونق وجود دارد. بهترین استراتژی باید با توجه به صنف و حیطه فعالیت شما و همچنین شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه تعیین شود. برخی از صنف ها پس از تعطیلات نوروز، کسادی بیشتری را تجربه می کنند. از این میان می توان به لباس فروش ها و کفاش ها اشاره کرد. اصلاحاتی در قیمت اجناس و تبلیغات می تواند به کسادی بازار این صنف ها کمک کند. به عنوان مثال، حراج های فصلی می تواند شوک لازم را به بازار وارد کند و مشتریان بیشتری را جلب کند. افزایش تنوع محصولات راهکار دیگری است که می تواند به جلب توجه مشتریان کمک کند. یکی دیگر از ایده های مناسب برای از بین بردن رکود بازار، توزیع ایده آل محصولات است. هرچقدر کالاها و خدمات راحت تر به دست مشتریان برسد، افراد برای خرید و دریافت کالا، بیشتر تشویق می شوند. ایجاد شبکه های توزیع رایگان، می تواند رونق را به اصنافی مانند اغذیه فروشان، باز گرداند.

 چگونه از بازار کساد بعد از نوروز عبور کنیم؟
چگونه از بازار کساد بعد از نوروز عبور کنیم؟

باید دانست که استراتژی های اشتباه در بازاریابی و تبلیغات، به ویژه در زمان رکود بازار، سبب هدر رفتن منابع مادی و معنوی می شود. در نهایت نیز باید خاطر نشان کنیم تمامی استراتژی های فوق الذکر، در یک نظام اقتصادی سالم و شکوفا موثر هستند. اقتصاد بیمار کشور ایران، تمامی صنوف را دچار مشکلات عدیده کرده است که رکود پس از نوروز، تنها یک نمود بارز آن محسوب می شود. همانطور که هیچ فرد سرطانی با داروی سرماخوردگی مداوا نمی شود، کسادی بازار را نیز نمی توان با استراتژی های غیر علمی، قدیمی، موقت و غیر اساسی از بین برد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83203
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن