اجتماعی

چطور کودکان کارآفرین تربیت کنیم؟

برای اینکه بتوانیم کودکان کارآفرین تربیت کنیم ابتدا باید در باورهای ذهنی و سپس سیستم آموزشی کشور تحول ایجاد کنیم. برای اینکه در جامعه بتوانیم کودکان کارآفرین تربیت کنیم تحول در باورهای ذهنی والدین ضرورت دارد. کلیشه‌های ذهنی در مورد مسیر موفقیت و آینده شغلی فرزندان مهمترین مانع در برابر کارآفرینی خواهد بود. لازم است والدین باور کنند بهترین و کوتاه‌ترین مسیر موفقیت فرزندانشان کارآفرینی است. در مرحله بعد نظام آموزشی کشور باید در راستای پرورش کارآفرینی تغییر یابد. به طور قطع سیستم آموزشی قدیمی که والدین بر اساس آن تربیت شدند اجازه نخواهد داد کودکان کارآفرین تربیت کنیم. پس از تدارک این دو پیش‌نیاز حال باید مهارت‌های لازم برای یک کارآفرین موفق را بشناسیم.

چطور کودکان کارآفرین تربیت کنیم؟
چطور کودکان کارآفرین تربیت کنیم؟

با پرورش تفکر خلاق کودکان کارآفرین تربیت کنیم

پرورش تفکر خلاق مهارت کلیدی کارآفرینی است که در تربیت کودکان نیز بسیار اهمیت دارد. باید فضای خانه و مدرسه و فعالیت‌های آن به گونه‌ای طراحی شود که خلاقیت کودکان پرورش یابد. اگر بخواهیم کودکان کارآفرین تربیت کنیم باید همواره کودکان را با پرسش‌ها و چالش‌های باز مواجه کنید. منظور از سؤالات باز، سؤالاتی است که جواب معین ندارند و هر کودکی می‌تواند با خلاقیت خود جوابی برای آن ارائه کند. در این زمینه تأیید ایده‌ها و پاسخ‌های خلاقانه کودکان بسیار اهمیت دارد. کودک باید بیاموزد در خلاقیت و ایده‌پردازی نهایت و محدودیتی وجود ندارد. چنین کودکانی در آینده به دنبال خلق راه‌های جدید و به عبارت دیگر کارآفرینی خواهند بود.

با تقویت اعتماد به نفس، کودکانی کارآفرین پرورش دهیم

کارآفرین کسی است که روشی جدید و خلاقانه برای حل یک مشکل قدیمی ارائه می‌کند. در واقع ایده خلاقانه در ابتدا در ذهن فرد ایجاد می‌شود. حال اگر فردی اعتماد به نفس کافی برای ارائه و پرورش ایده خود را نداشته باشد هرگز نمی‌تواند به یک کارآفرین موفق تبدیل شود. بهترین زمان تقویت اعتماد به نفس در زمان کودکی افراد است. از همان ابتدای شکل‌گیری شخصیت اگر فردی شخصیت خود را با تمام نقاط ضعف و قوت خود بپذیرد می‌تواند در آینده موفق باشد. به همان اندازه که تمجید بیهوده و مداوم کودکان مخرب است عیب‌جویی مداوم نیز سبب تخریب شخصیت او می‌شود. والدین باید به دنبال کشف استعدادهای فرزند خود و پرورش آنها باشند. ضمن اینکه والدین باید مترصد فرصت‌هایی برای تمجید حقیقی و به‌جا از توانایی‌های کودک باشند.

مهارت‌های لازم برای تربیت کودکان کارآفرین
مهارت‌های لازم برای تربیت کودکان کارآفرین

با تقویت مهارت های اجتماعی، کودکان‌کارآفرین تربیت کنیم

مهارت‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در آینده شغلی کودکان دارند. اگر بخواهیم کودکان کارآفرین تربیت کنیم این امر به یک ضرورت تبدیل می‌شود. زیرا کارآفرینان موفق در اولین گام باید بتوانند ایده خلاقانه خود را به درستی ارائه کنند. در مرحله بعد لازم است دیگران را برای حمایت از این ایده متقاعد کنند. در نهایت نیز باید با مدیریت یک تیم برای تحقق ایده خود تلاش کنند. بنابراین کارآفرین موفق باید در برقراری ارتباطات اجتماعی مهارت کافی داشته باشد. فعالیت‌های گروهی برای کودکان مانع ایجاد معضلاتی چون خودمحوری و عدم سازگاری افراد در آینده خواهد شد.

سخن آخر

برای اینکه کودکان کارآفرین تربیت کنیم باید کودکانی خلاق، با اعتماد به نفس و اجتماعی تربیت کنیم. چنین کودکانی همواره به دنبال کشف مسیرهای تازه هستند؛ از ارائه ایده‌های خلاقانه و بدیع خود واهمه ندارند؛ برای تحقق رؤیای شخصی خود سختی‌ها را تحمل می‌کنند و در نهایت به کارآفرینان موفق آینده این سرزمین تبدیل می‌شوند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=81767
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن