یادداشت

استعدادهای کودکانمان را کشف کنیم!!!

استعدادهای کودکانمان ،ودیعه ای ارزشمند از سوی خداوند است که چنانچه در مسیری درست شکوفا و ارزیابی شود، نه تنها آینده ی کودک، بلکه آینده یک جامعه را تغییر خواهد داد. اما متاسفانه استعدادهای کودکان زیادی تحت این ضعف و ناآگاهی والدین، هرگز دیده نمی شود و بسیاری در همان سنین کودکی از بین خواهد رفت. همان استعدادهایی که رابطه ی مستقیم با علایق کودکان دارد و چه بسا چون منطبق بر علایق والدین نیست ،هرگز به آن توجهی نمی شود.

سوال عمده ای که بسیاری از والدین با آن روبرواند، این است که چگونه استعداد کودک خود را بشناسیم؟ بارها با افرادی روبرو می شویم که می گویند، ما این رشته درسی و یا این شاخه ی شغلی را دوست نداشتیم و خانواده هایمان ما را مجبور کردند. در حالیکه که کشف و مدیریت استعداد فرزندان ،وظیفه ای خطیر بر دوش والدین است. اما برخی از والدین بجای اینکه در مسیر شناخت استعداد فرزندشان باشند از روی عدم آگاهی او را به اجبار در مسیری قرار می دهند که برخلاف علاقه و استعداد کودک است. در عصر حاضر، همه چیز به‌ سرعت در حال تغییر است و اشخاصی در این حین موفق اند که با این تغییرات همسو شوند. بهتر است، شناخت توانایی‌ ها و استعدادهای کودکانمان را جدی بگیریم و مسیر پیشرفت شان را هموارتر نماییم.هر فردی استعدادهای منحصر به فرد خود را دارد و این ویژگی ها او را از دیگران متمایز می کند. از اینرو شناسایی این استعدادها و توانایی ها بسیار مهم است. استعداد یابی یک سرمایه گذاری بی نظیر است که کودکانتان را در مسیر موفقیت قرار می دهد و مانع از اتلاف وقت و هزینه شما در مسیر رشد آن ها می شود. افرادی که استعداهایشان در همان دوران کودکی کشف و پرورش می یابد ، در آینده در کمترین زمان، عملکردهای فوق العاده ای از خود نشان می دهند. والدین ؛بهترین کاشف استعدادهای فرزندان خود هستند. راهکارهایی مهم و تعیین کننده که از همان سال های آغازین کودک می تواند او را در مسیر استعدادهایش رهنمون سازد. اوقات فراغت کودکانتان را جدی بگیرید. سعی کنید با انتخاب روشی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت آن ها، به‌ گونه‌ ای برنامه ریزی کنید که منجر به شکوفایی استعداد فرزندانتان شود. از آموزش‌هایی مفید و هم ‌راستا با مجموعه علایق کودکانتان استفاده کنید. برای میل به این منظور نیاز به صرف هزینه های هنگفت و یا امکانات  هزینه بر ندارید. در رفتار کودکانتان دقیق شوید. با مدیریت استعدادهای فرزندانتان می توانید، شخصیت و عزت‌ نفس فردی آن ها را تقویت کنید و موجب تصمیم‌ گیری‌های صحیح در سایر ابعاد زندگی آن ها شوید. کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند: افرادی که به رشته ی تحصیلی خود علاقه ای ندارند و یا در شغلی که دوست ندارند مشغولند، همان کودکانی هستند که به استعدادهای کودکی شان کمترین توجهی نشده است.

کشف استعداد کودک
کشف استعداد کودک

موفقیت هر جامعه ای در گروی ظهور و بروز استعدادهای افراد آن جامعه است و این مستلزم شناسایی و پرورش استعداد همه افراد می باشد. البته هم سو بودن نظام آموزشی با این امر و توجه به شناسایی و کشف استعداد کودکانمان و نوجوانانمان  بسیار حائز اهمیت است. عدم تاکید و تکیه بر محفوظات صرف و برتری دانش آموزان در دروسی مشخص، هرگز نمی تواند مبین تعیین استعدادهای کودکان و نوجوانان باشد. زندگی نامه ی بسیاری از افراد مختلف جهان نشان می دهد که آن ها بارها در درس و مدرسه رفوزه شده اند اما با تکیه بر استعدادهایشان آینده ی بشریت را تحت تاثیر قرار داده اند. والدین باید به این باور برسند که پرورش استعدادهای کودکانمان  آن ها را توانمند می کند و انسان های توانمند هم ،کمتر دچار شکست و ناکامی در زندگی شخصی و اجتماعی خود می شوند. اگر کودکانتان در حل مسائل ریاضی و فیزیک ناتوانند، شاید در آینده یک نویسنده ی بزرگ شوند و یا به عنوان یک ورزشکار در عرصه های جهانی بدرخشند. خط کشی کردن فرزندان بر اساس خط کشی های متداول نقطه ی آغازین مرگ استعدادهای کودکانمان است و اهمیت این موضوع به این دلیل است  که با شناخت به موقع استعداد، کودکان مسیر آینده را به درستی انتخاب می کنند.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد بازاریابی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=77576
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن