اجتماعی

زبان انگلیسی و عدم آموزش صحیح آن در مدارس

دو زبان انگلیسی و عربی در مدارس ما به دانش آموزان آموزش داده می شود . در بسیای از کشورهای جهان نیز، میلیون ها نفر به مطالعه و یادگیری یک با دو زبان خارجه در مدارس خود می پردازند. در این راستا ، منتها بعد از سال ها مطالعه و درس خواندن در خصوص این دو زبان از سوی دانش آموزان ، خروجی کار بسی ناامید کننده است. این آموزش ها از ضعف و نواقص بسیار زیادی برخوردارند. چرا که بیشتر دانش آموزان بعد از گذارندن این سال ها حتی نمی ‌توانند یک جمله‌ ی ساده را سرهم کرده و به یکی از این زبان‌ ها صحبت کنند.

بازخورد سیستم آموزشی ما در مدارس در آمورش زبان های خارجه همچون عربی و انگلیسی نشان می دهد که ما در حوزه ی آموزش این زبان ها مشکلات عدیده ای داریم و این موارد سبب شده یا دانش آموزان تمایلی به یادگیری زبان نداشته باشند و یا در صورت تمایل ، نظام آموزشی ما کارایی لازم را در برآورده کردن نیازهای دانش آموزان نداشته و دانش آموزان و والدین برای یادگیری زبان دست به دامن موسسات و آموزشگاه های خارج از مدارس شوند.

اما دلایل این ناکارامدی و عدم یادگیری دانش آموزان در مدرسه چیست؟ چه عواملی سبب می شود که نظام آموزشی ما در این زمینه موفق نیست و چرا در طول این سال ها  ، درصدد برطرف کردن این نواقص بر نیامده است.

شاید اصلی ترین علت در این حوزه را بتوان  در استفاده از روش های منسوخ شده ی در تدریس جستجو کرد و در حالیکه هر یک از موسسات آزاد در سطح کشور از جدید ترین متدها و روش های بین المللی در آموزش زبان بهره می برند. نظام آموزشی ما در طی این سال ها ، کوچک ترین تغییری نکرده است. اولویت در تدریس گرامر، بازخوردهایی همچون امتحان ، نمره و معلم محور بودن کلاس ها به جای دانش آموز محور بودن، از روش‌های منسوخ شده‌ ی تدریس زبان انگلیسی در مدارس است. کلاس های زبان انگلیسی در مدارس یکنواخت است و از هیچ روش خلاقانه ای مثل اجرای نمایش، دیدن فیلم و … استفاده نمی شود. این کلاس ها همواره معلم محورند و عموما دانش آموزان مشارکتی در برگزاری کلاس ها ندارند. در کلاس های زبان انگلیسی عموما به تدریس گرامر به روش‌های سنتی، روخوانی لغات و متن درس و حل تمرین‌ها پرداخته می شود.

متدهای جدید در آموزش زبان
متدهای جدید در آموزش زبان

البته نباید از یکی از مهم ترین عوامل بی علاقگی دانش آموزان به یادگیری زبان انگلیسی که همان ضعف در نگارش کتب درسی است بی تفاوت بود. تالیف این کتاب ها در طول این سال ها تغییر عمده ای نداشته و کوچک ترین جذابیتی برای دانش‌آموزان ندارد. در واقع با روش های تدریس قدیمی، دانش‌آموزان قادر نخواهند بود ، کوتاه ‌ترین مکالمه ‌ای در حد معرفی خود و خانواده، داشته‌ باشند و این دقیقا همان شرایطی است که این سال ها مکررا با آن روبرو بوده ایم. یکی از مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مدارس، استفاده از زبان فارسی در کلاس است. نکته ی مهمی که در آموزشگاه های زبان بطور جدی به آن پرداخته می شود و هیچ زبان آموزی حق استفاده از زبان فارسی را در کلاس ها ندارد. گوش دادن به سی دی های آموزشی و تماشای فیلم های آموزشی و البته فعالیت های خلاقانه ی آموزشی از جمله عواملی هستند که می توانند بخشی از ناکارامدی سیستم آموزشی ما در تدریس زبان انگلیسی را پوشش دهند .

تدریس بر پایه‌ ی رقابت سالم و تشویق و تمرکز بر نقاط قوت دانش‌آموزان و تشویق آن‌ ها به زبان آموزی از سوی معلمین نیز می تواند تسهیل کننده ی پروسه ی زبان آموزی در مدارس باشد. همین عوامل مذکور سبب شده است که همان دانش آموزی که در مدارس کوچک ترین علاقه ای به آموزش زبان انگلیسی ندارد، با اشتیاق به موسسات بیرون مراجعه و در نهایت به خوبی زبان انگلیسی را آموزش ببیند و یاد بگیرد.

خوشدل – کارشناس اجتماعی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89544
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن