اقتصادی

چرا به بازاریابی بین‌المللی نیاز داریم؟

در کشور ما همه کارشناسان اقتصادی بر لزوم توسعه صادرات غیر نفتی توافق دارند. اما توسعه صادرات کشور نیاز به ابزارها و پیش‌نیازهایی چون بازاریابی بین‌المللی دارد. باید بپذیریم اصول تجارت در بازار جهانی با بازار داخلی کاملاً متفاوت است و اگر مطابق قواعد آن پیش نرویم موفقیتی در کار نخواهد بود.

به گزارش تفاهم آنلاین، تمامی کارشناسان بر لزوم توسعه صادرات غیر نفتی و خروج کشور از دام اقتصاد نفتی توافق نظر دارند، لذا شناخت بازارهای جهانی و برنامه‌ریزی برای ورود به آنها باید در اولویت‌های اجرایی کشور قرار گیرد.

به عبارت دیگر هم‌زمان با رونق تولید داخلی و گسترش تولیدات خلاقانه و نوآورانه باید زمینه ورود کسب و کارها به عرصه صادرات نیز فراهم شود. نکته مهم این است که بدانیم رقابت در بازارهای جهانی به اندازه‌ای است که هیچ کسب و کاری بدون پایش مداوم بازار و انتظارات مشتری موفق نخواهد شد.

چرا به بازاریابی بین‌المللی نیاز داریم؟

متأسفانه در کشور ما بسیاری از افراد هنوز به اصول بازاریابی و اثرگذاری آن در رونق کسب و کار باور ندارند. شاید بسیاری از کسب و کارها در کسب مزیت رقابتی و پیشی گرفتن از رقبا مشکل دارند ولی این مشکل عمومیت ندارد.

مصداق عینی این موضوع عرصه صنایع دستی ایران است. انحصار محصولات صنایع دستی عملاً مزیت رقابتی این محصولات محسوب می‌شود و از جهت اصالت نیز رقیب جدی برای این محصولات وجود ندارد؛ با این وجود ما توفیق چندانی در عرصه صادرات صنایع دستی نیز نداشتیم. بیراه نیست اگر مشکل را در عدم پذیرش و بکارگیری اصول بازاریابی بین‌المللی در عرصه صادرات بدانیم.

بازاریابی بین‌المللی چیست؟

هدف اصلی بازاریابی، کشف قابلیت‌های کسب و کار در راستای بهبود عملکرد شرکت است. بازاریابی به زبان ساده ارائه پیشنهادهای جذاب و ارزشمند برای جامعه هدف و تأمین منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف مورد نظر است.

پیچیدگی بازاریابی در این است که در انتخاب استراتژی، نیازها و انتظارات مشتریان، شرایط بازار و فعالیت رقبا توأمان ارزیابی می‌شود. برای این منظور، بازاریابی بین‌المللی، گستره بازارهای جهانی را به بخش‌های کوچکتری تبدیل می‌کند که هریک از این بخش‌ها از لحاظ عرضه و تقاضا یکنواختی بیشتری دارند.

عوامل مختلف جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی در این تقسیم‌بندی لحاظ می‌شوند. پس از شناسایی دقیق بازارهای جهانی، مدیر بازاریابی باید با در نظر گرفتن قابلیت‌های کسب و کار، بازار هدف را انتخاب کند.

توان کارکنان، منابع موجود و توان رقابتی کسب و کار در انتخاب بازار هدف بسیار مهم است. در واقع بازاریابی بین‌المللی پاسخ سه پرسش زیر را ارائه می‌کند:

– کسب و کار خود را باید در کدام بازار عرضه کنیم؟
– چگونه باید وارد بازار هدف خود شویم؟
– ساز و کار فعالیت در این بازار چیست و چگونه می‌توان در آن پیشرفت کرد؟

مزایای بازاریابی بین‌المللی

– ارتقای استانداردهای زندگی

رونق تجارت به خوبی می‌تواند استانداردهای زندگی یک جامعه را ارتقا دهد. بازاریابی بین‌المللی با رونق تجارت، زمینه دسترسی مردم به اطلاعات، محصولات و خدمات متنوع را فراهم کرده و افزایش کارایی کسب و کارها، نوآوری، ایجاد اشتغال و رفاه بیشتر را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

– استفاده بهینه از منابع

گاه ظرفیت برخی منابع و تولیدات در داخل کشور اشباع شده است. ولی برای همین کسب و کار در خارج از این مرزها بازار بسیار خوبی وجود دارد. به همین دلیل شناخت بازارهای جهانی در زمینه صادرات امری حیاتی به شمار می‌رود.

– سود بالا

بازاریابی بین‌المللی می‌تواند سود بالایی برای کسب و کارها به ارمغان آورد. زیرا از یک سو قیمت محصولات و خدمات در بازارهای جهانی در رقابتی آزاد محاسبه می‌شود و ارتباطی با قیمت در بازار داخلی ندارد. از سوی دیگر حضور در بازارهای جهانی به معنی کسب درآمد ارزی است که برای کشور بسیار ارزشمند است.

خلاصه اینکه قابلیت‌های بازاریابی بین‌المللی به خوبی می‌تواند کسب و کارها را در شناخت و پیش‌بینی انتظارات و نیازهای مشتری در بازارهای جهانی یاری ‌کند. در نتیجه با توسعه صادرات و تثبیت جایگاه و افزایش سهم در بازارهای جهانی، توسعه اقتصادی کشور میسر خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=60513
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن