اقتصادی

چرا باید فشار مالیات را تحمل کنیم؟

اغلب مردم از دلایل لزوم پرداخت مالیات آگاهی نداشته و پرداخت مالیات را فشار دولت بر مردم توصیف می‌کنند. بسیاری نیز بر این باورند که اخذ مالیات باید تنها مختص ثروتمندان جامعه باشد. در حالی که برای تمام این شبهات در نظام مالیاتی جوابهای منطقی وجود دارد. تدوین قوانین و ساختار شفاف و نیز افزایش آگاهی مردم در این زمینه بسیار مفید و مؤثر است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مالیات یکی از اصلی‌ترین منبع درآمد دولت‌ها است که اهداف دیگری چون کنترل قانونمند مصرف، تولید و توزیع درآمد در کشور را نیز دنبال می‌کند. دولت برای انجام امور زیربنایی و تدارک زیرساخت‌های اساسی، نیاز مداوم به تأمین منابع خود دارد.

یکی از روشهای تأمین منابع برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور و ایجاد و حفظ زیرساخت‌های ضروری اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دریافت این مبالغ از مردم است. اما اغلب مردم در مورد مبانی پرداخت آن هم آگاهی نداشته و آن را پول زوری می‌دانند که باید به دولت پرداخت کنند.

مالیات چگونه بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد؟

برای دولت، مالیات، ابزار کارآمدی است که می‌توان از آن برای کنترل موارد مختلف استفاده نمود. به طور کلی دولت با ایجاد محدودیت در سه مسیر تولید، مصرف و توزیع درآمدی، بر سیستم اقتصادی اثرگذار است.

توزیع درآمد

تحت عنوان مالیات بر درآمد، درصدی از حقوق افراد جامعه به حساب دولت واریز می‌شود. این کاهش درآمد به سادگی بر رفتار مصرف و میزان تقاضا در جامعه تأثیر می‌گذارد. بنابراین مبلغ آن باید با انجام ارزیابی‌های دقیق محاسبه شود تا اثرات سوء بر جامعه نداشته باشد.

کنترل مصرف

اخذ مالیات از مصرف کننده علاوه بر اهداف اقتصادی می‌تواند منافع دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال دولت می‌تواند از این ابزار برای کاهش مصرف محصولات مضری مانند دخانیات استفاده کند.

کنترل تولید

اخذ مالیات از تولیدکنندگان نیز باید با ارزیابی تمام جوانب امر صورت گیرد. زیرا این اقدام هزینه تولید را افزایش داده و در نتیجه کاهش تولید، اثراتی چون کاهش اشتغال را نیز به دنبال دارد. ضمن اینکه در مواردی که تقاضا در آن زیاد است این امر می‌تواند موازنه بازار را بر هم زده و برای تولیدکننده و مصرف کننده مشکلات مضاعفی ایجاد نماید.

مالیات چگونه محاسبه می‌شود؟

پولدار یا فقیر؛ مسئله این است

در این زمینه اختلاف نظری در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه چرا دولت با اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان، قشر متوسط را از این سیستم حذف نمی‌کند؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت اولاً این مبالغ به تناسب درآمد اشخاص تعیین می‌شوند بنابراین حق کسی در این میان ضایع نمی‌شود. ثانیاً ثروتمندان نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارند.

این مبالغ، تأثیر بسزایی در تصمیم‌گیری این افراد برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف اقتصادی دارد. تا جایی که معافیت مالیاتی یکی از روشهای مؤثر جذب سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. بنابراین تنها تدوین قوانین و ساختار دقیق و شفاف برای نظام مالیاتی کشور لازم است تا حق هیچکس در این فرایند ضایع نشود.

نظام مالیاتی در کشورهای توسعه یافته چگونه است؟

در حالی که کشورهای در حال توسعه هنوز درگیر چرایی مسئله و فرارهای سنگین هستند کشورهای توسعه یافته سالهاست با تثبیت جایگاه این نظام در جامعه خود از منافع آن بهره‌مند می‌شوند. نکته مهم این است که در این کشورها عموم مردم از موارد تخصیص مالیات خود آگاهی یافته و با علم به منافع آن برای پرداخت آن اقدام می‌کنند.

البته سیستم دقیق و قانونمند دریافت آن هم در این پذیرش بی‌تأثیر نیست. ولی به هر حال اینکه مردم هنگام دریافت خدمات شهری مناسب یا خدمات درمانی رایگان به روشهای گوناگون مطلع می‌شوند که این خدمات حاصل پرداخت مالیات توسط خود آنهاست بهتر و ساده‌تر خود را با قوانین سازگار می‌کنند.

اما در تمام دنیا هنگامی که خبر فرار مالیاتی سرمایه‌داران بزرگ منتشر می‌شود همه مردم از اینکه چطور چنین ارقام سنگینی از دید ناظران و مأموران پنهان مانده شگفت زده و خشمگین می‌شوند.

طمع و فساد، درد مشترک تمام مردم دنیا است که اگر برخورد قاطع با آن نشود مردم روز به روز بیشتر از حکومت و قوانین آن شاکی می‌شوند. آگاهی از موارد تخصیص منابع مالیاتی، حق مردم و بهترین روش برای جلب همکاری مردم در این عرصه است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67826
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن