یادداشت

چرا بازنشستگان شهرداری همچنان مشغول کارند؟!

قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان ابتدا، در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ و اصلاحیهٔ آن در ۲ مرداد ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و متعاقبا بخش زیادی از بازنشستگان شاغل در دستگاه ها از فعالیت منع شدند و حتی هیات های ورزشی که فعالیت آنها جنبه غیرانتفاعی داشت ، از این قانون مستثنی نشدند و سازمان بازرسی استان گیلان تغییر بازنشستگان شاغل در هیات های ورزشی را بسرعت پی گیری می کرد؛ علی ایحال ، با توجه به اهمیت اجرای این قانون ، لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم:
۱- استانداری گیلان در خرداد ۹۹ و با استناد به بخشنامه های دولتی، طی نامه ای به کلیه شهرداری های استان ابلاغ می کند که نسبت به بازنشسته کردن کارکنان بالای ۳۰ سال خدمت اقدام کنند. من از چگونگی اجرای این قانون در شهرداری های استان اطلاعی ندارم اما طبق خبرهای دریافتی دهها نفر از کارکنان شهرداری که بیش از ۳۰ سال سابقه خدمت دارند، هم چنان به کار اشتغال دارند.
۲- این که چرا شهردار رشت نسبت به بازنشسته نمودن این تعداد کارمند اقدامی نمی کند در هاله ای از ابهام قرار دارد. آیا این کارمندان بازنشسته منتسب به اعضای شورا هستند و شهردار تحت فشار آنان‌ قرار دارد؟ میزان حقوق و مزایای ماهانه آنان‌ چقدر است؟ چرا شهرداری از اجرای بخشنامه استانداری تبعیت نمی کند؟ ایا بعضی از کارمندان سابقه خدمتی خود را با رایزنی کاهش داده تا بیشتر در شهرداری بمانند و بازنشسته نشوند؟ و … از جمله این ابهامات می باشند.
۳- گفته می شود در یکسال اخیر حکم بازنشستگی تعدادی از کارمندان صادر شده ولی مجددا آن احکام باطل و این افراد هنوز مشغول بکارند مانند مدیر مالی یکی از مناطق شهرداری که به درخواست شهردار منطقه حکم بازنشستگی اش تعلیق و به فعالیت مشغول است.
۴- در حالی که شهرداری از پرداخت پاداش بخشی از کارمندان بازنشسته خود عاجز است چگونه نسبت به عدم بازنشستگی کارمندان بازنشسته تعلل می کند؟
۵- تاخیر در بازنشستگی کارکنان شهرداری موجب تحمیل هزینه های بیشتر به شهرداری و شهروندان می شود. جالب این است که در بخشنامه آمده است مسولیت تاخیر در باز نشستگی با واحدهای مالی و اداری و شهردار است؟
۶- یکی از کارمندان شهرداری که اخیرا بدلیل دریافت رشوه دستگیر شد بیش از 34 سال سابقه کار داشته و بازنشسته بوده است. سوال این است چرا شهرداری این گونه کارمندان را در موعد مقرر بازنشسته نمی کند و اجازه می دهد به سیستم آسیب وارد شود؟
۷- انتظار می رود واحدهای نظارتی درون و بیرون شهرداری از جمله بازرسی استان که نگران اشتغال بازنشستگان در هیات های ورزشی بوده است نسبت به پی گیری وضعیت بازنشستگان شهرداری‌اقدام کنند. مردم نباید تاوان فقر و ضعف نظارت را بپردازند.

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73549
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن