یادداشت

پرستاران صف مقدم مبارزه با کرونا

فرا رسیدن روز پرستار در تقویم، بهانه ای است تا از زحمات پرستاران کوشا و ساعی نظام بهداشت و درمان کشور تشکر و قدردانی به عمل آورده شود. قشری که قریب به یک سال است که با گذشتن از جان و خانواده ی خود در صف اول مبارزه با کرونا قرار گرفته اند و تا کنون شهیدان بسیاری در راه سلامت هم میهنانشان تقدیم نموده اند.

پرستاران همواره در خط مقدم مراقبت از بیماران قرار دارند و این موضوع به بحران کرونا هیچ ارتباطی ندارد. فقط در این ایام، شرایط سخت پرستاری، سخت‌ تر شده است. یعنی تا قبل از شیوع کرونا، مشکل کمبود نیروی پرستاری، عدم پرداخت به موقع کارانه ها و اضافه کار پرستاران و…، آن ها را آزرده خاطر می ساخت و این مشکلات دست به دست هم داده بود تا شرایط خدمت برای پرستاران، سخت شود. حالا در روزهای کرونایی، این شرایط به مراتب سخت ‌تر شده است، اما پرستاران بدون توجه به این مشکلات، با جان و دل از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند.
این روزها که مدام از مردم درخواست می ‌شود تا با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی، هوای کادر درمان را داشته باشند، بیش از سی هزار پرستار همزمان با خدمت به بیماران کرونایی، خود نیز گرفتار این بیماری شده اند و این آمار هر روز افزایش می‌یابد. در همین حال، شرایط سخت مراقبت از بیماران و…، باعث شده تا بیش از شش هزار نفر از نیروهای پرستاری، به دلیل شرایط سخت کاری، نتوانند ادامه بدهند و از مسیر خدمت خارج شوند.
شرایط کاری پرستاران و امکانات موجود برای این قشر در کشور مطلوب و استاندارد نبوده و این در حالی است که انتظارات از جامعه پرستاران بسیار زیاد است. با وجود اینکه، پرستاران بخش مهمی از چرخه سلامت کشور را عهده دارند، اما با این حال در ایران کماکان در کانون کم توجهی ها قرار دارند. کمبود شدید کادر پرستاری در بیمارستان ها و به تبع آن حجم بالای کار، مطالبات و معوقات انباشته شده، اضافه کاری اجباری و اجرا نشدن برخی از مصوبات قانونی به دلیل کمبود نیرو تنها بخشی از مشکلات شغلی و معیشتی پرستاران است. کمبود نیروی پرستار در سیستم درمانی کشور بالاخص در این روزهای پرفشار کرونایی باعث گردیده که پرستاران در بیمارستان های دولتی، گاهی به جای چند نفر کار می کنند. اکثر پرستاران به علت ایستادن های طولانی و بی خوابی های ناشی از شیفت های شب و تاخیر در خوردن به موقع غذا به علت ازدحام کاری دچار انواع بیماری های مزمن همچون کمردرد و مشکلات مفاصل و یا مشکل های گوارشی می شوند.
ساعات کار طولانی و شیفت های شبانه و فشارهای روحی و روانی موجود در این حرفه را هرگز نباید نادیده گرفت. پرستارانی هستند که ماه ها پدر و مادر خود را ندیده اند و هفته ها حتی از فرزندانشان به دورند. مراقبت از مریض های بدحال و وخیم و رودرو شدن روزانه با طیف وسیعی از بیماران مختلف، بستری برای بروز انواع افسردگی ها را در این قشر زحمت کش فراهم می کند. این قشر تاثیرگذار در بدنه نظام بهداشت و درمان کشور با توجه به تمام سختی ها و مشغاتی که در در شغل خود با آن مواجه هستند، حقوق و مزایای در خور و کافی دریافت نمی کنند و همواره به دلیل فرسودگی بالای شغلی، رضایت از شغل در این قشر زحمت کش آمار پایینی دارد.
با توجه به اینکه پرستاران در صف مقدم درمان قرار دارند نقش مهمی در بهبود وضعیت بیماران و تامین سلامتی آن ها دارند و نتیجه زحمات پزشکان در اقدامات درمانی، تنها با مراقبت های انجام شده توسط پرستاران به نتیجه می رسد و یک ابراز محبت و دلجویی ساده بیمار از سوی پرستار، اثر بیشتر در تکمیل پروسه درمانی خواهد داشت. علاوه بر نکات یاد شده یکی دیگر از عواملی که تا حد زیادی پرستاران را آزرده خاطر و باعث اعتراض مسئولان سازمان نظام پزشکی کشور شده است اختلاف درامد فاحشی است که بین پرستاران با پزشکان وجود دارد. پزشک سالاری به این شیوه ای که در نظام سلامت مان رایج است در هیچ جای دنیا نظیر ندارد و این موضوع، مشکلاتی را به نظام سلامت و به سلامت مردم و جامعه و بخش های داخل سیستم تحمیل می کند که پرستاری بخش مهم و تاثیرگذاری از آن است. البته پرستاران هرگز انتظار حقوق و دستمزدی برابر یک پزشک را ندارند. به هر حال یک پزشک برای طی کردن مدارج علمی خود زحمت های بسیاری کشیده است. این فاصله زیاد دریافتی در حالی است که بسیاری از مواقع کارهای یک پزشک بر گردن پرستاران است.
خبرها حاکی از آن است که با آمدن هر چه زودتر واکسن کرونا، آرام آرام به روزهای پایانی آن نزدیک می شویم. اما هرگز نباید تاریخ جان فشانی ها و زحمات این قشر دلسوز و فداکار را فراموش کند و امیدواریم روزی فرا برسد که پرستاران به تمامی حقوق و مزایای خودشان برسند تا بتوانند با فراغ بال به بیماران خدمت کنند. در راه تحقق این هدف می طلبد که دولت و مجلس، همکاری لازم با وزارت بهداشت را داشته باشند تا مطالبات این قشر زحمت کش هر چه سریعتر پرداخت گردد. البته در این بین اهمیت فرهنگ سازی میان مردم در زمینه مشکلات و فشارهای موجود بر پرستاران نیز بسیار مهم است، تا هم مراجعان به مراکز درمانی کشور با شرح وظایف و مجموعه اختیارات و مسئولیت های پرستاران آشنا شده و سطح توقعات متعادل تری را پیشه کنند و در مواجهه با این قشر زحمتکش با برخورد بهتر و قدرانی بیشتر ظاهر شوند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57930
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن