علمی و تکنولوژی

پدافند غیرعامل ، اهداف و وظايف آن

رضا لطفی – کارشناس فناوری

پدافند غیرعامل و حوزه های مختلف عملکرد آن به قدری گسترده و حائز اهمیت است که هر شهروند را مستلزم به اطلاعات در این حوزه می نماید. به عبارتی هر چه آگاهی و اشرافیت ما از حوزه های اصلی و البته گوناگون پدافند  غیرعامل بیشتر باشد، چگونگی مواجهه با خطرهای احتمالی نیز بیشتر خواهد بود. پدافند غیرعامل مجموعه ای از اقدامات غیرمسلحانه است که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات، سرمایه ها، اسناد و شریان های کشور در مقابله با هرگونه خطر و یا تهدید های احتمالی است. از اینرو هرچقدر، درجه هشیاری مدیریت دفاعی برای بکار گیری پدافند غیرعامل بالا تر باشد، عملکرد و بازخورد مناسب تری از شهروندان یک جامعه انتظار می رود.

اهمیت و ضرورت موضوع پدافند غیرعامل بر کسی پوشیده نیست. موضوع پدافند غیرعامل همواره جزء مهمی از زندگی انسان از اول تاریخ بوده و خواهد بود. زیرا انسان همیشه به دنبال آن بوده که با اقدامات دفاعی مناسب در بحران ها و حوادث مختلف سبب دفع یا کاهش میزان اثر تجاوز مهاجمان شود. اما چگونگی این دفاع به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد و البته آموزش می تواند به افراد کمک نماید تا با استفاده از عقل و تدبیر و اراده خود ، بهترین راه دفاع را در وضعیت های متفاوت به کار ببندند.

این حوزه ها می توانند شاخه های متعددی را در بر گیرد. از نظامی ، بهداشت و سلامت عمومی ، رسانه و صدا و سیما گرفته تا مدیریت بحران ، فناوری اطلاعات ، ارتباطات و مخابرات ، آب و برق ، حمل و نقل و …. همه و همه در زیر شاخه های پدافند غیرعامل قرار گرفته و از اهمیت ویژه ای برخوردارند. بگذارید با مثال ساده تری توضیح دهیم. فرض کنید ، امروز برق شما به دلیل غیر معلوم قطع شده است ،  شما چگونه و با چه وسایلی می توانید با این بحران مقابله نمایید؟ اگر وسایل گرمایشی شما وابسته به برق اند، آیا وسیله ی گرمایشی جایگزینی در منزل سراغ دارید ؟ تا چند روز می توانید با این قطعی ، امورات روزمره ی خود را بگذرانید؟ این تنها یک مثال ساده از پدافند غیر عامل است که نحوه ی مواجهه ی شما به انواع بحران ها را توصیف می کند.

پدافند غیرعامل و مدیریت بحران
پدافند غیرعامل و مدیریت بحران

متاسفانه ما در زمینه ی فرهنگ داشتن و اهمیت پدافند غیرعامل خیلی قوی برخورد نکرده ایم . چرا که حتی بسیاری از مردم آمادگی و البته فعالیت های قابل انجام در حوزه ی پدافند غیر عامل را برابر با تهاجم مستقیم دشمن می دانند. در حالیکه این موضوع اصلا مترادف با این معنا نیست. بلکه به مردم آمادگی لازم در برابر بحران ها را می دهد. ولو زلزله ای که اگر در تهران اتفاق بیافتد ، چگونه می تواند به تلخ ترین واقعه ی تاریخ بلایای طبیعی ایران  تبدیل شود و با هوشیاری و آموزش های لازم در حوزه ی پدافند غیرعامل می توان به طرز قابل توجهی جلوی خسارت های احتمالی را گرفت.

رسانه‌ها در فرهنگ‌ سازی پدافند غیرعامل از کارکردهای بسیار موثری برخوردارند. چرا که رسانه‌ها در فرهنگ ‌سازی و تغییر باورها در مردم و مسئولین نقش اساسی را ایفا می‌کنند. آن ها باید برای شرایط این چنینی آمادگی و برنامه داشته باشند، مدیریت و تولید محتوا در حین دفاع بحث مهمی است که باید از هم اکنون شروع شده و از زاویه مناسبی به آن نگریسته شود ، تا بتوانیم در این زمینه اقدامات اساسی تر  و موثرتری را انجام دهیم.

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90000
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن