اجتماعی

وقتی قانون “کودوموتیت” در ژاپن برای به کمک حل بحران جمعیت این کشور

کاهش باروری در ژاپن باعث شده است که قانونی به‌نام "کودوموتیت" وضع شود که بر اساس آن به خانواده‌هایی که فرزند تا سن ۱۵ سال دارند، ماهانه تا ۱۳هزار ین کمک مالی پرداخت شود!

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ ژاپن یکی از کشورهای پیر جهان است که نرخ رشد جمعیت آن منفی 0.03 درصد می باشد؛ بطبق گفته کارشناسان اگر این روند ادامه دار باشد، در سال 3011 دیگر در ژاپن کودک زیر 15 سالی وجود نخواهد داشت! برای همین برای بهبود وضع هرم جمعیتی ژاپن، قانونی تحت عنوان قانون کودوموتیت وضع شده که طبق این قانون، خانواده‌ هایی که فرزند تا سن 15 سال دارند، ماهانه تا 13هزار ین کمک مالی دریافت می‌ کنند؛ همچنین پدر و مادر، یک به یک می‌ توانند با دریافت نصف حقوق خود تا سقف تعیین‌ شده به مرخصی رفته و بدون هیچ تغییری به کار قبلی خود بازگردند.

ژاپن از جمله شاخص‌ ترین کشورها با جمعیتی سالمند است؛ جمعیت این کشور در سال 1989 کم‌ترین میزان باروری را در طول تاریخ خود تا آن زمان تجربه کرد یعنی TFR برابر با 1.57 فرزند! تجربه‌ای که همراه با سالخوردگی جمعیت از یک سو و افت اقتصاد ژاپن از سوی دیگر به‌عنوان “شوک 1.57” در کشور معروف و به‌طور وسیعی توسط رسانه‌ها در سراسر کشور منتشر شد.

دولت از سال 1990 به بعد تلاش‌های مستمر و پیگیری را برای مقابله با کاهش باروری تا کنوندر پیش گرفته‌ است اما این تلاش‌ ها در مجموع شکست خوردند و نتوانستند مانع از کاهش باروری در جمعیت شوند تا جایی که ژاپن در زمان حاضر باروری بسیار پایینی را در حدود TFR کمتر از 1.4 تجربه می‌کند!

لازم به ذکر است که بر اساس آخرین آمار ثبت احوال کشورمان، در سال 1398 نرخ باروری جمعیت ما نیز به 1.6 فرزند کاهش یافته است و پیش‌ بینی می‌ شود تأثیرات و پیامدهای کرونایی به‌روی کاهش بیشتر این شاخص اثرگذار باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=54040
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن