“هوشمند سازی کسب و کارها “ضرورتی اجتناب ناپذیر
“هوشمند سازی کسب و کارها ” یا هوش تجاری ، نام آشنایی در بین طرفداران این حوزه و افراد علاقمند به اشتغالزایی و کارآفرینی تلقی می گردد و ضرورت انجام آن ، موضوعی بسیار هیجان انگیز و قابل تامل برای آنان به شمار می آید .
اطلاعات مهمی که با کسب آن می توان فرصتهای جدید را شناسایی و برای توسعه ی کار خود بکار گیرید. بهره بردن از فرصتهای پیش رو می تواند ، مزیتی در بازار رقبای شما فراهم آورد.
“هوشمند سازی کسب و کارها ” مفهومی با سرعت گسترش بالا، در سراسر جهان است . به گونه ای که تعداد زیادی از افراد کارآفرین به فکر به کار بردن این مفهوم در حیطه ی کاری خود هستند. شاید شما نیز تا کنون در رابطه با این موضوع اندیشیده باشید .
قبل از بیان علل لزوم هوشمند سازی کسب و کارها ، لازم است اطلاعاتی در این زمینه کسب نمایید. اصطلاح رایجی که در مقالات مرتبط با این زمینه وجود دارد ، BI می باشد. BI مخفف کلمه Business Intelligence موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی است که در سال های اخیر مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است . افراد متخصص در این حوزه از به کارگیری قدرت دیجیتال در این موضوع نیز غافل نشده اند . به طوری که ، دیجیتالی شدن، دیجیتال سازی و تحول دیجیتال، سه مفهوم در ظاهر مشابه در هوشمند ساختن کسب و کار هستند که کارکردهایی کاملا متفاوت را در بر دارند و شما به عنوان یک کارآفرین باید به آن آگاهی کافی داشته باشید.
کسب و کار هوشمند که امروزه با نام دیگری چون هوش سازمانی نیز شناخته می شود ، شامل به کارگیری و استفاده از مجموعه ای از منابع نرم افزاری و سخت افزاری است که با کمک و پردازش داده های یک قسمت میتوان بهترین تصمیمات ممکن را برای هر حوزه و در نهایت تمام کسب و کار گرفت. به عبارت تخصصی تر در گام اول ذخیره ساختن یکپارچه و منسجم داده ها ، سپس عملیات داده کاوی ، در قدم بعدی نوشتن الگوریتم های خاص جهت آنالیز و مدل سازی آماری و به دنبال آن به کارگیری سیستم های تصمیم یار ، سامانه های دریافت ریزجزئیات برای بررسی پیشرفت کار و … از جمله مهم ترین و کاربردی ترین ابزارهایی هستند که در هوشمند سازی مورد استفاده قرار می گیرند.
جالب است بدانید که تمامی ابزارهای BI را میتوان در دو دسته مهم تقسیم بندی نمود . دسته ی اول شامل به کارگیری دانش دیجیتال در استخراج اطلاعات و داده ها و همچنین تولید علم کافی برای پیشرفت هر چه بهتر کسب و کار است و در دسته ی دوم نیز نظاره گر مدلسازی آماری دانش بدست آمده به منظور تحلیل هوشمند و دیجیتالی داده ها هستیم. شاید شما با خواندن این مطلب تصور کنید که این روش ، راهکاری فقط برای کسب و کار های امروزی است و اشتغال سنتی شما نمی تواند از این موضوع بهره ببرد ، ولی باید گفت ، اصلا اینطور نیست ! زیرا هدف و مقصود BI ، علاوه بر رشد کارآفرینی سالیان اخیر ، به فکر تقویت کسب و کارهای سنتی و برطرف کردن و کاهش ضعفها و نقایص آنها می باشد.
مزایای هوشمند سازی کسب و کارها آنقدر زیاد است ، که هر فرد دارای کسب و کار به فکر ایجاد بستری برای پیاده سازی این ابزار در حیطه ی شغلی خود است . چرا که ، هوش کسب و کار به عنوان نیرو محرکه ای برای برتری ، در هرگونه رقابت های ایجاد شده توسط سازمان ها ، فارغ از کوچک و بزرگ بودن آن تلقی می شود .
کسب و کارهای نوظهور و تازه تاسیس می توانند با استفاده و به کارگیری رهنمود های منطقی که برگرفته از BI می باشد ، مدیریتی درست در پی گیرند و به همین طریق هزینههای مازاد را کاهش داده و سبب افزایش و بهبود سود دهی خود شوند . در نهایت نیز با مدل سازی و پیش بینی نیازهای بازار کسب و کار خود ، محصولات و خدمات پر تقاضای کاربران و متقاضیان خود را ارائه دهند و در زمینه ی بیزینس خود ، از شرکت های رقیب سبقت گیرند.
از مهم ترین مزایای هوش سازمانی می توان به افزایش بازده عملکرد و کارایی ، شناخت و بررسی موشکافانه ی ریسک های پیش رو در رابطه با کسب و کار ، امکان ایجاد و اجرایی کردن برنامه ریزی درست بر روی منابع انسانی و مالی ، بهتر شدن مدیریت ارتباط با مشتری و آگاهی از محصولات مورد نیاز آن ها و… اشاره کرد. دقت داشته باشید که مخاطب اصلی راهکار BI دقیقا شما هستید . شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید بدانید که مستند سازی تمامی امور انجام گرفته در فضای کاری تان سبب می گردد تا از تجارب قبلی استفاده ی لازم را انجام داده و از بروز خطا های قدیمی و احتمالی جلوگیری کنید.
به عنوان نکته ی آخر نیز باید یادآور شد که شما نیز قطعا روزی پی خواهید برد که یک کسب و کار هوشمند به مراتب زیرک تر و سریع تر از سایر کسب و کارهاست. این چابکی تنها باعث صرفه جویی در زمان نمی شود بلکه در مصرف انرژی و منابع نیز اثرات آن دیده شده و در نهایت نیز منجر به رضایت و تایید مشتریان خود خواهید شد.
فاطمه یحیایی – مهندس کامپیوتر