اجتماعی

هود شومینه ای بهتر است یا مورب؟

زمانی که صحبت از لوازم آشپزخانه می‌شود، انواع هود یکی از اعضای همیشگی آن هستند. به همین دلیل سازندگان و تولیدکنندگان بر اساس رنگ، جنس، نوع نصب، طرح و از همه مهمتر مدل، نمونه‌های مختلفی را وارد عرصه بازار کرده‌اند. پس طبیعی است که انتخاب مدل مناسب برای افراد متقاضی خرید هود آشپزخانه به انتخابی دشوار تبدیل شود.

هود شومینه ای بهتر است یا مورب؟ این سؤال یکی از مهمترین سؤالاتی است که هر خریدار با آن مواجه می‌شود. در نتیجه برای برطرف کردن ابهام درباره هر یک از این هودها، به توضیح و بررسی جوانب گوناگون از جمله مزایا و معایب خواهیم پرداخت.

هود شومینه ای

ظاهر و نوع نصب مدرن هود شومینه ای برای افرادی با سلایق خاص و منحصر به فرد عالی است. این هود آشپزخانه به شکل یک T برعکس می‌باشد و صفحه آن به صورت کاملاً موازی با صفحه اجاق گاز قرار می‌گیرد.

هود شومینه ای به سقف آشپزخانه متصل می‌شود. معمولاً ابعاد آن از ۶۰ الی ۹۰ سانتی‌متر هستند که  مدل‌های بزرگتر باعث ایجاد یک ظاهر لوکس در فضای آشپزخانه می‌شوند. البته این ابعاد مختلف امکان خرید برای گازهایی با تعداد شعله‌های مختلف را به وجود می‌آورد. برای مثال می‌توان از هود شومینه ای با ابعاد بزرگ برای گازهای ۵ شعله استفاده کرد.

همچنین جالب است بدانید ظاهر شومینه مانند آن باعث انتخاب این نام شده است. البته این نام تنها عنوان آن نیست و هود فلت، هود کلاسیک، هود تخت و هلالی از دیگر عناوین هستند. در اکثر موارد کانال و یا لوله این محصول پرطرفدار از جنس شیشه، استیل، فولاد و یا گاهی ترکیبی ساخته می‌شود و بدنه آن از جنس فلز و استیل مقاوم می‌باشد. در نتیجه این موارد موجب ایجاد مزایا و معایب خاصی شده است.

مزایا و معایب هود شومینه ای

 

برای تصمیم‌گیری درباره اینکه هود شومینه ای بهتر است یا مورب، باید نسبت به جوانب مثبت و منفی هر یک آگاهی پیدا کنید.

مزایای هود شومینه ای

  • به دلیل محبوبیت زیاد در میان مصرف‌کنندگان، در اشکال ظاهری مختلفی طراحی شده است. برای مثال همیشه سطح پایینی آن صاف نیست و گاهی در حالت‌های قوس‌دار و قیفی طراحی می‌شود. از این رو تنوع بالا سلایق گوناگونی را پوشش می‌دهد و خریدار گزینه‌های مختلفی برای انتخاب خواهد داشت.
  • در تولید و طراحی بعضی از مدل‌های هود شومینه ای تنها از جنس استیل و در بعضی از مدل‌های دیگر از جنس شیشه و استیل در کنار یکدیگر استفاده شده است. با این وجود هر شخصی می‌تواند جنس مطابق میل را برگزیند.
  • با در نظر گرفتن محصولات برندهای مختلف از جمله هود کن، می‌توان متوجه شد که قیمت هود شومینه ای نسبت به مورب ارزان‌تر است.
  • از این محصول می‌توانید در هر دو دکوراسیون و فضاهای سنتی یا مدرن استفاده کنید.
  • نوع قرارگیری آن موجب مکش بالا و جمع‌آوری ذرات غذا، آلودگی و چربی‌های اطراف گاز می‌شود.

معایب هود شومینه ای

  • گاهی ممکن است مدل‌های سایز بزرگ این هود برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب نباشند.
  • هنگام آشپزی باید مراقب برخورد سر با لبه‌های هود شومینه ای باشید.
  • در اکثر مواقع به دلیل نمایان بودن فیلترها، به نظافت و تمیزکاری منظم نیاز خواهد بود.

البته به طور کلی نمی‌توان این موارد را به عنوان معایب در نظر گرفت و بیشتر جنبه نکات مهم در هنگام خرید را نشان می‌دهند.

هود مورب

هود مورب از جدیدترین مدل‌های انواع هود آشپزخانه است که با عنوان هود شیب‌دار هم در بازار شناخته می‌شود. برعکس هود زیر کابینتی و شومینه ای که کاملاً موازی با سطح اجاق گاز هستند، مدل‌های مورب دارای یک زاویه ۴۵ درجه می‌باشند. از این رو سطح اجاق گاز را به صورت کامل پوشش نخواهند داد.

جنس انواع هود مورب از شیشه، استیل و یا ترکیبی است و رنگ‌های زیبایی را شامل می‌شود. ظاهر این محصول نسبت به سایر هودهای آشپزخانه کاملاً متفاوت می‌باشد و از این رو توانسته مزایا و معایب مهمی را کسب کند.

مزایا و معایب هود مورب

 

اگرچه عملکرد و کارایی هود مورب مانند سایر هودها جذب آلودگی و چربی‌های غذایی می‌باشد، اما نوع نصب و طراحی ظاهری آن باعث ایجاد مزایای فوق العاده ای می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

مزایای هود مورب

  • نصب و قرارگیری هود مورب باعث می‌شود که سر شما با لبه آن برخوردی نداشته باشد.
  • حالت شیب‌دار این هود امکان دید کافی را بر روی اجاق گاز به وجود می‌آورد.
  • طراحی خاص هود مورب ظاهری شیک را خلق کرده است که می‌توان از آن در آشپزخانه‌های مدرن استفاده کرد. در واقع جذابیت این محصول مهمترین مزیت به حساب می‌آید.
  • از آنجایی که فیلتر این هود کمتر در معرض حرارت مستقیم قرار می‌گیرد، امکان آسیب دیدن آن هم کمتر است. در ضمن به نظافت پی در پی نیازی نخواهد داشت.
  • با توجه به اینکه هودهای مورب از جدیدترین مدل‌ها هستند، تکنولوژی مورد استفاده در ساخت آن‌ها هم جدیدتر است. در نتیجه از مزایایی مثل موتور سوپر سایلنت برخوردار می‌باشد و در مقایسه با سایر محصولات آلودگی صوتی بسیار کمی تولید می‌کند.

معایب هود مورب

  • به دلیل موازی نبودن با سطح گاز، مکش و پوشش کمتری خواهد داشت.
  • قیمت و تعرفه‌های آن به نسبت بالاتر هستند.

البته با وجود این موارد بازهم خرید هود مورب برای بسیاری از افراد به دلیل به‌روز و مدرن بودن در اولویت قرار دارد.

مهمترین تفاوت های هود آشپزخانه ای ‌و مورب

اگرچه با یک نگاه کلی به مزایا و معایب هر یک از هودهای شومینه ای و مورب می‌توان به تفاوت‌های آن‌ها پی برد، اما بهتر است این تفاوت‌ها را به صورت خلاصه در کنار یکدیگر سنجید:

  • قیمت هود شومینه ای مناسب‌تر است.
  • هود شومینه پوشش بیشتری بر سطح گاز دارد اما در مقابل امکان برخورد سر با لبه‌ها را افزایش داده است.
  • تجهیزات هود مورب به‌روز و مدرن‌تر هستند.
  • در بعضی موارد هود شومینه فضای بیشتری را اشغال می‌کند.
  • فیلتر هود مورب دیرتر از شومینه ای آلوده یا کثیف می‌شود.
  • به طور معمول بدنه هود مورب در مقایسه با شومینه ای بیشتر کثیف می‌شود.

در نهایت می‌توان گفت موارد ذکرشده از تمامی جوانب ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر دو محصول را شامل می‌شوند. در نتیجه با کمک این اطلاعات می‌توانید مدل مناسب آشپزخانه خود را انتخاب نمایید. نکته آخری که باید حتما به آن توجه شود، برند تولید کننده هود است. خبرگزاری فارس در یک مقاله با عنوان بهترین برندهای هود ایرانی، به طور کامل به برترین برندها پرداخته است و شما با مطالعه این مقاله، می‌توانید برندهای قابل اعتماد و مناسب را بشناسید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=87968
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن