اقتصادی

هواپیمای ۸ نفره به عنوان تاکسی هوایی ساخته می شود

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور گفت: طراحی کلی پروژه ساخت هواپیمای ۸ نفره در پژوهشگاه هوافضا به اتمام رسیده و به زودی مدل پروازی این هواپیما ساخته می‌شود.

فتح الله امی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص فعالیت‌های پژوهشگاه هوافضا حول «سند جامع توسعه هوافضای کشور» اظهار داشت: در این سند، توسعه هوافضا در ۳ بخش کلی شامل فعالیت‌های مربوط به حوزه‌های فناوری فضایی، هوایی و دفاعی دیده شده که در دو بخش فضایی و هوایی، ماموریت‌هایی بر عهده این پژوهشگاه گذاشته شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های مرتبط با بخش فناوری هوایی گفت: ما در پژوهشگاه هوافضا، ساخت هواپیماهای سبک را در پیش گرفته‌ایم؛ اما از آنجایی که هواپیماهای دونفره، چهارنفره و ۶ نفره در کشور طراحی شده است، طراحی و ساخت هواپیمای ۸ نفره را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا ادامه داد: هم اکنون طراحی کلی این پروژه به اتمام رسیده و هم اکنون مشغول طراحی مفهومی آن هستیم؛ به زودی نیز مدل پروازی هواپیمای ۸ نفره ساخته می‌شود.

امی افزود: مدل پروازی این هواپیما در اشل یک دهم ساخته می‌شود که حالت پهپادی دارد و پس از آن ان‌شاالله هواپیما را خواهیم ساخت و این محصول، وارد خط تاکسی هوایی ما می‌شود.

وی در مورد قابلیت‌های این هواپیما که می‌تواند کل کشور را پوشش دهد، گفت: برای این هواپیما ۳ نقطه به عنوان پایگاه پرتاب در تهران، شیراز و فردوس در نظر گرفته شده است که با این ۳ پایگاه می‌توانیم این هواپیما را در تمام کشور و حتی کشورهای همسایه به پرواز دربیاوریم.

امی تاکید کرد: اولین پایگاه پرتاب ما نیز در شهرستان فردوس خواهد بود که ساخت فرودگاه آن به اتمام رسیده و به زودی این پایگاه با هواپیمای ایرانی به عنوان ایرتاکسی راه اندازی می‌شود.

طراحی جت منطقه‌ای به اتمام رسید

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به سایر اهدافی که در سند جامع توسعه هوافضا برای بخش هوایی کشور در نظر گرفته شده است، نیز گفت: در این سند هدف این است که ما تبدیل به قطب منطقه در فناوری هوایی شویم. به این صورت که بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ جت منطقه‌ای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره تولید کنیم. این پروژه توسط دانشگاه امیرکبیر پیش می‌رود و طراحی آن به اتمام رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه مطابق این سند، هدف بعدی این است که بتوانیم بالگرد متوسط و نیمه سنگین در کشور تولید کنیم، ادامه داد: هم اکنون بالگردهای سبک تولید کرده و به سمت ساخت بالگردهای متوسط و نیمه سنگین در حرکت هستیم. از سوی دیگر امکان تعمیر و نگهداری هواگردها نیز فراهم شده است.

امی هدف بعدی این سند را طراحی و ساخت موتورهای مینی توربوجت، توربو فن سبک، توربو فن سنگین و توربوکمپرسور گازی با ظرفیت یک تا ۱۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: تمامی این پروژه‌ها در حال انجام بوده اما به اتمام نرسیده است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تاکید کرد: البته طراحی مینی توربوجت به اتمام رسیده و هم اکنون نیز در برخی سیستم‌های پرنده‌های هوایی ما نصب شده است. اما توربوفن سبک و سنگین و کمپرسورها را در دست طراحی داریم که یک شرکت مهندسی و ساخت توربین روی آن کار می‌کند و توانسته این توربو کمپرسور گازی را تولید کند. این محصول هم اکنون در نیروگاه‌ها نصب شده است.

ایران دومین قطب هوانوردی در منطقه می‌شود

وی با اشاره به اینکه بند دوم سند توسعه هوافضای کشور در حوزه فعالیت‌های هوانوردی بر لزوم توسعه فرودگاه امام خمینی و تبدیل شدن ایران به دومین قطب هوانوردی در منطقه، تاکید دارد، اضافه کرد: البته این تکلیف به وزارت راه محول شده است.

امی یادآور شد: در بند سوم این سند نیز گفته شده که ما باید بتوانیم ۵۰ میلیون مسافر هوایی و ۵۵۰ هزار تن بار داخلی را در کشور از طریق ایرلاین هایمان جابجا کنیم و در سطح بین‌الملل نیز جابجایی ۵۰ میلیون مسافر و ۹۵۰ هزار تن بار داشته باشیم. مسئولیت اینها نیز با وزارت راه است و باید روی این زمینه کار کند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: در این میان دستیابی به استانداردها و شاخص‌های ایمنی و کیفیت خدمات پروازی در سطح بالاتر از میانگین جهانی، از دیگر اهداف این سند است؛ یعنی ما بتوانیم ضریب ایمنی را در این بخش بالا ببریم. اینها به طور کلی اقداماتی است که باید تا سال ۱۴۰۴ محقق شود و در مورد آن، همه نهادهای هوا فضایی کشور از جمله پژوهشگاه هوافضا، مسئولیت دارند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=37647
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن