اجتماعی

نگاهی به مولفه‌های تاثیرگذار در رشد و پرورش  افراد

محسن مرزبان رودکی- کارشناس اجتماعی

تاثیر مولفه های محیطی بر رشد و پرورش افراد انکار ناپذیر است. خانواده اولین محیطی است که هر فرد با آن روبرو می‌شود و نقش اساسی بر آینده ی افراد دارد. خانواده به عنوان اولین محیط پرورشی فرد ، تاثیر بسیاری بر رشد و پرورش او دارد. سبک فرزند پروری و شیوه‌های ارتباطی بین والدین و فرزندان، روش تعامل با یکدیگر و مسئولیت ‌پذیری والدین در تربیت فرزندان، تاثیر بسزایی بر چگونگی رشد شخصیتی آنان دارد. برای مثال، والدینی که به فرزندانشان توجه کافی نمی ‌کنند و از آن‌ها حمایت نمی‌کنند، ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی در فرزندانشان شوند. از طرفی، والدینی که به فرزندانشان به عنوان فردی مستقل و با شخصیت توجه کنند و آن‌ها را به خودانگاشت و خودشناسی تشویق کنند، می‌توانند به رشد و پرورش فرزندانشان کمک کنند.

محیط آموزشی نیز به عنوان یکی از مولفه‌های محیطی مهم در رشد و پرورش فرد تاثیرگذار است. شیوه‌های آموزشی، نحوه ارتباط با اساتید و دیگر دانشجویان، امکانات آموزشی و تکنولوژی مورد استفاده، تاثیر بسیاری بر فرد دارد. برای مثال، یک محیط آموزشی که تمرکزش بر روی یادگیری محفوظات و انجام تکلیف‌ هاست، ممکن است باعث ایجاد اضطراب و استرس در دانشجویان شود و خلاقیت و تفکر سازنده آن‌ها را کاهش دهد. از طرفی، یک محیط آموزشی که به یادگیری فعال و تفکر انتقادی توجه دارد، ممکن است باعث تقویت خلاقیت و تفکر سازنده دانشجویان شود و به آن‌ها کمک کند.

فضای اجتماعی که فرد در آن بزرگ می‌شود، تاثیر بسیاری بر رفتار و شخصیت او دارد. شیوه ی زندگی مردم و ارتباطات اجتماعی، فرهنگ و سنت‌های موجود در جامعه، نقش اثرگذاری بر این امر دارد. به عنوان مثال، فردی که در محیطی با فرهنگ و ارزش‌های مثبت بزرگ شود، احتمالاً با شخصیتی سالم و شاداب روبرو خواهد شد. رسانه‌ها نیز به عنوان یکی از مولفه‌های محیطی مهم در رشد و پرورش افراد محسوب می‌شوند. تاثیر رسانه‌ ها بر رفتار و شخصیت فرد، از جمله مواردی است که در حال حاضر بسیاری از پژوهشگران به آن توجه می‌کنند. برای مثال، استفاده  بیش از حد رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی، ممکن است باعث کاهش توجه به تعاملات اجتماعی و خلاقیت در فرد شود و به او زیان برساند.

محیط طبیعی نیز به عنوان یکی از مولفه‌های محیطی مهم در این زمینه به شمار می‌آید. فضای طبیعی، شرایط آب و هوایی، تاثیر بسیاری بر سلامتی و روانی فرد دارد. برای مثال، محیط طبیعی باعث افزایش سلامت روانی و فیزیکی فرد می‌شود و باعث کاهش استرس و اضطراب او می‌گردد. بنابراین، محیطی که فرد در آن بزرگ می‌شود، تاثیر شگرفی بر رشد و پرورش او دارد و مولفه‌های محیطی مهمی مانند خانواده، محیط آموزشی، فضای اجتماعی، رسانه‌ها و محیط طبیعی نیز بر این امر تاثیرگذار هستند . بنابراین، برای بهبود رشد و پرورش فرد، باید به بهتر شدن این مولفه ‌های محیطی توجه کرد و راه ‌هایی برای بهبود آن ‌ها پیگیری نمود.

همچنین، به دلیل اینکه این مولفه‌ها با یکدیگر تعامل دارند، جمعی آن ها برای بهبود رشد و پرورش فرد، نیاز است. یادمان باشد کودکان حساس ترین و تاثیرپذیرترین گروه سنی جامعه را تشکیل می دهند و از آنجا که شخصیت فرد از سنین کودکی شکل می گیرد، تاثیر مولفه های محیطی بر رشد و پرورش این گروه سنی حساس را باید جدی تقویت کرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=96427
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن