یادداشت

نه به واردات واکسن کرونایی آمریکایی و انگلیسی

شیوع ویروس کرونا در جهان یک ساله شد. ویروسی که از بدو ورودش قربانی می گرفت وهنوزهم تمام دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

در طول این مدت تلاش‌های زیادی از سوی کشورهای مختلف برای مقابله با کووید۱۹ انجام شده، ابتدا توصیه ها و رعایت دستورالعمل‌ های بهداشتی، همچون زدن ماسک، شستن دست‌ ها و رعایت فاصله اجتماعی، در دستور کار قرار گرفت. اما هنوز هیچ دارو و درمان قطعی برای آن مشخص نشد. البته همزمان با شیوع ویروس کووید ۱۹، دانشمندان در بسیاری از کشورها از جمله کشورعزیزمان ایران، تلاش برای ساخت واکسن بیماری کرونا را آغاز کردند. اکنون جهان در برهه ی تاریخی حساسی قرار دارد. در حالی که ایران با تکیه بربارعلمی جوانان خود در صدد ساخت واکسن کرونا است و در مرحله‌ی آزمایشات انسانی به سر می برد، عده ای با فشار در فضای مجازی و سایر رسانه ها با هشتگ «واكسن بخريد» درصدد بودند تا دولت و مقامات کشوری را مجاب به واردات واکسن نمایند. موجی که پیام پشت پرده ی آن چیزی نبود جز آنکه چرا واکسن خریداری نمی‌ شود، در حالی که کشور‌های فقیری در حال خریداری واکسن کرونا هستند. همه این بازی‌ها به نظر می ‌رسد، برنامه ریزی برای وارد کردن فشار روانی و جنگ تبلیغاتی علیه ایران صورت می‌گیرد. در این میان شبکه‌های خارجی نیز در یک اقدام هماهنگ، موج مطالبه گری برای خرید واکسن کرونا را راه اندازی کرده و آن را داغ تر کردند.

خرید واکسن یک سمت ماجراست، اما اعتماد به کشورهای تولید کننده ی واکسن سمت دیگر،آن است که البته از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. نکته ی اول اینکه کشور‌هایی که مدعی ساخت واکسن شده‌اند، با وجود این ادعاها، همچنان این کشور‌ها بیشترین ابتلا و مرگ ومیر را ثبت کرده‌اند. همه آن کشور‌هایی که ادعای ساخت واکسن را دارند، در حال تبلیغات هستند، تبلیغاتی که جنبه فریبنده آن از جنبه درمانی بیشتر است. در زمینه ساخت واکسن باید بسیاری از مؤلفه‌ها در نظر گرفته شود و قطعاً نمی‌توان بی ‌گدار به آب زد. اگر تاخیری از سوی مسئولین کشور در واردات واکسن صورت می‌گیرد برای اطمینان از تأثیر مثبت آن بر روی مردم است. همچنان که ویروس ناشناخته است، واکسن آن نیز به مانند ویروس شناخته شده نیست و نمی‌توان به این زودی به واکسن‌ های تولید شده در جهان اعتماد کرد.
اما در نهایت رهبرمعظم انقلاب در بیانات خود در روز جمعه تصریح فرمودند: واکسنی که برای کرونا آماده شد، مایه افتخار و عزت کشور است. این را انکار نکنند. البته از طرق مختلفی هم دنبال می‌کنند. وقتی این سانتریفیوژهای هسته‌ ای را جوان ها درست کردند، چند نفر از بزرگان علمی به من نامه نوشتند که گول این‌ ها را نخورید. عین همین قضیه در مورد سلول‌ های بنیادی بود. وقتی توانستند سلول‌های بنیادی را انجام بدهند، یک عده‌ای باز پیام می‌دادند که باور نکنید. برخی آمدند به من گفتند، این ‌ها قابل قبول نیست. تست انسانی واکسن کرونا انجام شد. انشاا… بهترش را هم درست خواهند کرد و کامل ‌تر خواهد شد. این مایه افتخار است. از همه دست‌ اندرکاران تولید واکسن تشکر می‌کنم. ایشان در ادامه تاکید کردند، ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. اگر آمریکایی ‌ها توانسته بودند، واکسن درست کرده بودند، وضعیت خودشان اینگونه نبود. به این‌‌ها اعتماد و اطمینان هم نیست. گاهی این‌ ها می‌خواهند روی ملت‌ های دیگر امتحان کنند. البته من به فرانسه هم خوش‌ بین نیستم چون سابقه ورود خون‌های آلوده را داریم.

در پی این بیانات جمعیت هلال احمر ایران نیز بلافاصله از منتفی شدن واردات واکسن فایزر به کشور خبر داد. برنامه اصلی دولت واردات واکسن‌های خارجی کرونا در قالب “واکسن کووکس” از سازمان جهانی بهداشت بوده که شامل سبدی از هجده واکسن است و اکثر کشورهای دنیا نیز این واکسن را خریداری نموده اند، ایران هم خبر از خرید شانزده میلیون دوز از این واکسن را داده بود. اما دو هفته پیش به ناگاه مدیرعامل جمعیت هلال احمر از واردات صد و پنجاه هزار دوز واکسن کرونای فایزر خبر داد. اما با وجود تحریم ها در داروهای اساسی چون سرطان و … چطور آمریکا اجازه ی واردات این واکسن را به ایران داده است.

حتی درباره ی واکسن آنفولانزا با سختی و تاخیر، تنها اجازه ورود دو میلیون دوز به ایران داده شده بود. البته درباره ی واکسن های فایزر، گویا افراد خیر در آمریکا این کار را انجام می دادند. اما این امر نیز، نیاز به مجوز خرید و صادرات از دولت آمریکایی را دارد. ضمن اینکه با وجود نیاز شدید آمریکا به این واکسن با مبتلایان حدود 4 هزار نفر در روز چطور اجازه ی صادرات این واکسن را می دهند. درباره ی تاثیر این واکسن همان بس که حتی “جوی بایدن” واکسن کرونا را به یک نمایش مضحک شباهت داد و بیان کرد، تاثیری در روند بهبودی مردم ندارد.

ابهام دیگر تعداد این واکسن است ، با توجه به اینکه این واکسن باید در دو الی سه نوبت زده شود، این واکسن نمی تواند برای یک جمعیت هشتاد میلیونی دردی را دوا کند. اما از آنجایی که پرونده ی شرکت های داروسازی آمریکایی صدها شبهه دارد، بحث آزمایش های این واکسن بر روی افراد و نژادهای مختلف و… می تواند موضوع خیرات واکسن آمریکایی را کمی روشن تراز قبل کند. البته چون این واکسن ها با عجله و با سرعت ساخته شده است، به تبع فرصت کافی برای تست های انسانی نداشته پس چه بهتر اینکه بر روی سایر کشورها تست شود. درهر صورت عدم عجله در امری مهم همچون واردات واکسن کرونا بسیار حائز اهمیت است، چرا که در صورت تزریق می تواند مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد نماید.

سیده مینا دیوبند سردبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=59846
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن