اقتصادی

نقش پارک‌های فناوری در توسعه اقتصادی

سالهاست نقش پارک‌های فن‌آوری در توسعه اقتصادی کشورها به اثبات رسیده است. از همان زمان که ایده‌های تازه و فناوری‌های جدید، غول‌های بزرگ صنعتی دنیا را به حاشیه راندند کارشناسان اقتصادی در برابر قدرت دانش، خلاقیت و تکنولوژی تسلیم شدند. در نتیجه باید گفت کوتاه‌ترین مسیر برای پیشرفت اقتصادی ایجاد ارتباط سازنده میان دانشگاه و صنعت است که در قالب پارک‌های فن‌آوری به اجرا درآمد.

به گزارش تفاهم آنلاین، سالهاست نقش پارک‌های فناوری در توسعه اقتصادی کشورها به اثبات رسیده است. از همان زمان که ایده‌های تازه و فناوری‌های جدید، غول‌های بزرگ صنعتی دنیا را به حاشیه راندند، کارشناسان اقتصادی در برابر قدرت دانش، خلاقیت و تکنولوژی تسلیم شدند.

عصر امروز عصر صنایع سنگین و کارخانجات عظیم نیست. عصر امروز عصر ایده‌های خلاقانه مبتنی بر فناوری است که ممکن است از یک دفتر کار کوچک و از ذهن پویای چند جوان دانشجو شروع شود ولی خیلی زود دنیا را به تسخیر خود درآورد. به همین دلیل دولت‌ها دریافتند کوتاه‌ترین مسیر برای پیشرفت اقتصادی ایجاد ارتباط سازنده میان دانشگاه و صنعت است که در قالب پارک‌های فن‌آوری به اجرا درآمد.

هدف از پارک‌های فن‌آوری چیست؟

حمایت از پژوهشگران و طرح‌های نوآورانه آنان و تجاری سازی این ایده‌ها از اهداف اصلی پارک‌های فناوری است. در گذشته بسیاری از طرح‌ها و ایده‌های درخشان نخبگان و پژوهشگران در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به فراموشی سپرده می‌شد. زیرا عموماً جامعه تحقیقاتی امکانات و سرمایه لازم برای تجاری سازی ایده‌های خود را نداشتند.

مراکز صنعتی و سرمایه‌داران نیز یا اساساً آگاهی چندانی از این تحقیقات نداشتند و یا اعتماد به ایده‌های تازه برایشان بسیار دشوار بود. در نتیجه ارتباط و تعامل سازنده‌ای میان صنعت و دانشگاه وجود نداشت. ظهور پدیده‌هایی که از اعتماد یک سرمایه‌گذار به نخبگان آغاز شده و به یک تجارت موفق و جهانی تبدیل شدند ایده اولیه تأسیس پارک‌های فناوری را شکل داد.

پارک فناوری چیست؟

نقش پارک‌های فن‌آوری در اقتصاد کشور ما
پارک‌های فناوری با ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور دارند.

گرچه راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری در کشور ما قدمت چندانی ندارد.  ولی امروزه در اغلب دانشگاه‌های صنعتی کشور، پارک‌های فناوری یا مراکز رشد راه‌اندازی شده است تا از نخبگان و محققان دانشگاهی حمایت‌های لازم صورت گیرد.

با توجه به اینکه ما در ابتدای این مسیر هستیم لازم است با شکست‌ها در این حوزه با مدارا برخورد شده و برای رسیدن به موفقیت‌های چشمگیر صبور باشیم.

نکته مهم این است که در شرایط خاص کشور ما و معضلاتی نظیر تحریم، نقش پارک‌های فن‌آوری می‌تواند برای اقتصاد کشور حیاتی محسوب شود. زیرا تفاوت بارز شرکت‌های فعال در پارک‌های فناوری و اساساً شرکت‌های دانش بنیان با دیگر شرکت‌ها، دانش و توان فنی بالای آنها است.

لذا در شرایطی که صنایع کشور ممکن است به دلیل کمبود مواد اولیه یا تجهیزات دچار خسارت‌های سنگین شوند این شرکت‌ها می‌توانند با تکیه بر دانش و توان فنی و نیز منابع داخلی کشور نیاز صنایع را برطرف سازند.

به عبارت بهتر، فرایند کار در پارک‌های فناوری یک فرایند دو طرفه است. از یک سو محققان و پژوهشگران ایده‌های نوآورانه خود را برای تجاری سازی و تولید به صنعت عرضه می‌کنند.

از سوی دیگر صنعت‌گران می‌توانند نیاز خود را با محققان مطرح کرده و از ایده‌های نو و دانش محور آنها برای رفع نیاز خود استفاده کنند. هم‌اکنون در کشور ما در سامانه techmart.ir اطلاعات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. در این سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان جدیدترین محصولات و طرح‌های خود را برای جذب سرمایه و یا فروش ارائه می‌کنند.

از سوی دیگر صنعت‌گران نیز می‌توانند نیاز خود را برای محصول یا فناوری خاصی مطرح کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع آن اقدام نمایند. بنابراین اگر ساختار ارتباط صنعت و دانشگاه به درستی تدوین شده و این ارتباط سازنده تداوم داشته باشد می‌توان گفت نقش پارک‌های فن‌آوری در توسعه اقتصادی کشور روز به روز گسترش خواهد یافت.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68157
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن