مناطق آزاد-گردشگری

نقش موثر منطقه آزاد انزلی در افزایش صادرات غیرنفتی گیلان

استاندار گیلان گفت: انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، سهم قابل توجهی در افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان گیلان دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، ارسلان زارع در دیدار با حمیدرضا مومنی – مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ضمن تبریک انتصاب ایشان به این سمت، با بیان اینکه ایجاد کریدور کشتیرانی بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی به روسیه موجب شده تا در تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها نقش اثرگذاری داشته باشیم، اظهار کرد: رویکرد جدید دولت تدبیر و امید در راستای نقش آفرینی بیشتر مناطق آزاد در تولید ناخالص ملی، سبب شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تولیدی در این مناطق توسعه یابند.

وی خاطرنشان کرد: همه این فعالیت‌ها سهم چشم گیری در ایجاد اشتغال داشته‌اند که در این عرصه تلاش شده است از مردم بومی استفاده شود و یک رویکرد اجتماعی مطلوب است. مهم ترین چالش در مناطق آزاد امروز کمبود اراضی است و امید است که با اصلاحیه‌ای که در دستور کار دولت قرار گرفته است، این چالش نیز برطرف شود. ارتباطات با همتایان خارجی در شمال کشور برقرار شده است و در خصوص سرمایه‌گذاری علاقه‌مندی خود را نشان داده‌اند.

استاندار گیلان با اشاره به این که ظرفیت‌های کشاورزی در استان گیلان فراوان است و می‌توان با احداث بارانداز و انبارهای متناسب این عرصه را نیز توسعه داد، ادامه داد: تکمیل کریدور جنوب به شمال خط آهن کشور امروز یکی از اولویت‌های دولت است و امروز این خط آهن به رشت رسیده است و عملیات اتصال به کاسپین در دو قطعه 6 و 7 در حال اجراست تا این طرح نیز هر چه زودتر تکمیل و به توسعه این منطقه کمک کند.

مومنی – مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های استاندار در این منطقه خاطرنشان کرد: امروز ضرورت دارد که ظرفیت‌های استان گیلان بیشتر به کار گرفته شود و شاهد فعالیت‌های بیشتر در این استان باشیم. در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات بسیار خوبی در مناطق آزاد انجام شده است.

وی افزود: در حوزه گردشگری، واردات و صادرات منطقه آزاد انزلی به خوبی کار کرده است و نباید در گیر و دار مسائل جزئی گرفتار شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به برخی مشکلات مناطق آزاد اظهار کرد: طرح توسعه منطقه آزاد انزلی نیاز به مطالعات بیشتر دارد و باید تمامی ابعاد این طرح مورد بررسی و سپس وارد مرحله اجرا شود و اگر از منطق کافی فنی و اقتصادی برخوردار باشد ما نیز به صورت کامل حمایت خواهیم کرد. ناپیوستگی از جمله مشکلات مهم در مناطق آزاد است و باید به آن توجه شود تا منجر به سختی‌هایی در مناطق آزاد نشود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66512
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن