گزارش

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد؛ نقش سفته و برات الکترونیک در کاهش هزینه معاملات بورس کالا

کارشناس اقتصادی گفت: استفاده از سفته و برات الکترونیک می‌تواند هزینه معاملات بورس کالا را کاهش دهد و فعالیت در این بازار را ضابطه‌مند خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ علی قنبری، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در نظام بانکی کشور شفافیت به قدر کافی وجود ندارد و ضروری است که بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی دست به کار شود و یک سری اقدامات و راهکارهای عملیاتی برای اصلاح نظام بانکی ارائه دهد.

وی افزود: تراکنش‌های بانکی خیلی شفاف نیست و تا زمانی که شفافیت در نظام بانکی گسترش پیدا نکند نمی‌توان امیدوار به بهبود شرایط بانکی کشور بود. به باور من در ساختار بانکی ایران باید نوع نظام یکپارچه الکترونیکی حاکم شود تا همه تراکنشات بانکی به صورت شفاف صورت پذیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: خدمات الکترونیکی بانکی مدت‌هاست که در کشور ما مورد استقبال مردم قرار گرفته و یک رقابت را در اعطای خدمات بانکی میان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شاهد هستیم. در عرصه بانکداری اگر می‌خواهیم موفق شویم و مشکلات نظامی بانکی حل شود ابتدا با دسترسی به بانک‌ها را تسهیل کرد، زیرا در بسیاری از مناطق محروم و روستایی بانک‌های بزرگ و مطرح شعبی ندارند و دسترسی به این بانک‌ها بسیار دشوار است، پیشنهاد من این است که بانک‌های بزرگ کشور دسترسی مردم را تسهیل کنند و سپس افتتاح حساب، واریز، برداشت و درخواست دسته چک یا درخواست تسهیلات به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام شود. اینها تنها بخش کوچکی از خدمات بی‌شمار امکانات الکترونیکی بانک‌ها به شمار می‌روند، اما خدماتی است که همه با آن هرروز سرکار داریم و به بخشی از فعالیت روزانه ما تبدیل شده است.

قنبری گفت: هرچقدر جذابیت خدمات آنلاین بانکی افزایش یابد به همان میزان بانک‌ها از سود و منفعت بهره خواهند برد و به همان میزان هم نظام بانکی کشور از زیان و مشکلاتی که در آن قرار دارد خارج می‌شود. بانک‌ها باید تلاش کنند تا دریافت و پرداخت تسهیلات را کاملاً آنلاین کنند و نیازی نباشد برای ارائه تضامین، ضامن حضوری به شعب مراجعه کند بلکه بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا با امضای الکترونیک و به صورت آنلاین ضمانت‌های لازم انجام شود.

وی در پایان سفته و برات الکترونیک را در راستای خدمات آنلاین بانکی توصیف کرد که از حجم نقدینگی می‌کاهد و در همین رابطه عنوان داشت: بورس کالا که محلی برای قیمتگذاری کالاست، سفته و برات الکترونیک می‌تواند در وقت معامله‌گران و فعالان این بازار صرفه جویی کند و هم هزینه معاملات را کاهش دهد و در نتیجه فعالیت در این بازار را ضابطه‌مند خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86057
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن