گزارش

نقش زنان روستایی خودکفا در اقتصاد را باور کنیم

زنان روستایی نقش بسیار مهمی در اقتصاد خانواده و به تبع آن اقتصاد روستا دارند. کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی حوزه‌های مختلف حضور زنان در اقتصاد است. یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد نقش زنان غیر قابل انکار و غیر قابل حذف است. ما در این مقاله نقش زنان روستایی خودکفا در اقتصاد را اثبات می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین نقش زنان روستایی خودکفا در اقتصاد در تمام دنیا غیر قابل انکار است. از یک سو زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان در اقتصاد کشورها تأثیرگذارند. از سوی دیگر کشاورزی و دامپروری یکی از ارکان ساختار اقتصادی کشورها محسوب می‌شود. روستاها کانون تولید محصولات کشاورزی و دامپروری هستند و زنان روستایی نقش بسیار مهمی در اداره امور دارند. ما در این مطلب با بررسی فعالیت زنان روستایی در بخش‌های مختلف نقش زنان روستایی خودکفا در اقتصاد را اثبات می‌کنیم.

نقش زنان روستایی در کشاورزی

مطابق تحقیقات انجام شده عوامل مختلفی در میزان مشارکت زنان در بخش کشاورزی اثرگذار است. شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه، ترکیب اعضای خانواده و نوع فعالیت کشاورزی از جمله این عوامل هستند. آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که در کشور ما 90 درصد تولید سبزی و صیفی، 60 درصد زراعت برنج، 50 درصد زراعت پنبه و 30 درصد اداره باغات بر عهده زنان قرار دارد. در برخی از این محصولات مانند پنبه به دلیل ظرافت کار نقش زنان پررنگ‌تر است. با این وجود نقش زنان در کشاورزی غیر قابل انکار و غیر قابل حذف است.

نقش زنان روستایی در دامپروری

دامپروری یکی از روش‌های تأمین معاش و تأمین مایحتاج زندگی برای مردم روستا است. به دلیل ارتباط مستقیم با مایحتاج خانواده، زنان، نقش مهمی در تولیدات حاصل از دامداری دارند. در تولید و تبدیل محصولات دامی نقش زنان بسیار مهم و کلیدی است. چه بسا اگر مهارت زنان روستایی در تولید مواد غذایی متنوع از محصولات دامی نبود بسیاری از خانواده‌های روستایی در تأمین مواد غذایی خود با مشکلات جدی رو به رو می‌شدند.

نقش زنان روستایی در صنایع دستی

صنایع دستی اوج هنر و مهارت زنان روستایی در افزایش بهره‌وری است. زیرا بسیاری از صنایع دستی روستایی حاصل بازیابی ضایعات کشاورزی و دامداری است. در واقع زنان روستایی با کمترین سرمایه می‌توانند محصولات ارزشمند صنایع دستی را تولید کنند. در بخش صنایع دستی نقش زنان چنان گسترده است که نیاز به شرح و توضیح اضافه وجود ندارد.

نقش زنان روستایی در صنایع تبدیلی

امروزه یکی از راهکارهای توسعه روستایی گسترش صنایع تبدیلی در این مناطق است. به دلیل عمر کوتاه محصولات کشاورزی و دامداری، صنایع تبدیلی نقش بسیار مهمی در توسعه روستایی دارند. اما زنان روستایی به طور سنتی در تبدیل مواد غذایی و افزایش ماندگاری آنها مهارت فراوانی دارند.

نقش زنان روستایی خودکفا در اقتصاد
نقش زنان روستایی خودکفا در اقتصاد را باور کنیم

نقش‌زنان روستایی خودکفا در اقتصاد روستا

حال تصور کنید اقداماتی برای توانمندسازی و خودکفایی زنان روستا اجرایی شود. به صورتی که این زنان در راه‌اندازی کسب و کار و اداره آن خودکفا شوند. زنان روستایی خودکفا با تکیه بر مهارت‌های سنتی خود می‌توانند نقش مؤثری در توسعه اقتصاد روستا داشته باشند. توسعه اقتصادی روستا مجموعه‌ای از آثار و برکات برای کشور به دنبال خواهد داشت. حل مشکل مهاجرت از روستا به شهر، حذف برنامه‌های محرومیت‌زدایی و حل معضلات اجتماعی حاصل از بیکاری جوانان روستا از جمله این آثار هستند. مضاف بر اینکه توسعه اقتصادی روستا به معنای افزایش تولید داخلی و تأمین امنیت غذایی کشور است. بنابراین نقش زنان روستایی خودکفا در اقتصاد کشور بسیار مهم و تأثیرگذار است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73150
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن