یادداشت

نقش ثبت احوال در برنامه ریزي توسعه اقتصادي و اجتماعی

هر کشوري بخواهد در مسیر توسعه گام بردارد باید تغییرات اجتماعی را به عنوان مبنا و اساس برنامه ریزي مدنظر قرار دهد .

گرچه تغییرات اجتماعی روند تندي دارد اما اثرات آن عمیق و ماندگار است از این رو موفقیت در سرمایه گذاري هاي اقتصادي نیازمند توجه به تغییرات جمعیتی است.داشتن اطلاعات صحیح از جمعیت و نفوس در برآورده ها و فعالیت هاي آینده ،از ارکان برنامه ریزي می باشد . ثبت احوال نقش بی بدیلی در نظام برنامه ریزي کشور دارد و اساسی ترین برنامه ریزي ها از آمار و اطلاعاتی است که از این نهاد در اختیار محققان قرار داده و چشم انداز روشنی از آینده کشور و جامعه ترسیم می کند.

آمار ثبت احوال به جهت تعداد جمعیت و رده هاي سنی جمعیت و همچنین جنسیت همواره به عنوان پایه اي از آمار و اطلاعات مد نظر و یکی از شاخص هاي مهم براي برنامه ریزي است . به عنوان مثال وقتی قرار است زیر ساخت هایی براي بخش خدمات در کشوردر نظر گرفته شود باید تعداد تقاضا و دریافت کنندگان این خدمات حداقل به عنوان بالقوه مشخص باشدو پایه آمار مورد استفاده براي این کار آمار ثبت احوال است . لذا ثبت به موقع تولد ها یکی از عواملی است که آمار هاي پایه اي کشور را به طور صحیح نگه می دارد.اگر به این مهم توجه نشود باعث خواهد شد که براي ارزیابی افزایش تعداد خدمات اجتماعی در آینده یا اینکه تولید کالاهاي اساسی و حتی واردات دچار اشتباه محاسباتی شویم و برنامه ریزي هاي توسعه به خوبی اجرا نگردد .

به عنوان مثال در آینده به تعداد فرزندان کشور و براي همه امکانات تحصیلی فراهم نشود و یا درسبد کالاهاي اساسی خانواده به مقدار نسبی و به تعداد نفوس تهیه و تدارك نداشته باشیم . از سوي دیگر با عدم ثبت فوت افراد در مراکز ثبت احوال نیز ضمن ایجاد آمار غیرواقعی دچار خلل می شویم وچه بسا که در تدارك و پیش بینی ها و حتی تهیه در تدارك ملزومات و مایحتاج از حد صحیح انحراف پیش بیاید و باعث شود در نگهداري و انبارداري این اقلام اضافی دچار مشکل باشیم . لذا توجه به ثبت فوق در ادارات ثبت احوال ضمن اینکه باعث صحت و دقت امور در سازمان زیربنایی ثبت احوال میگردد باعث برنامه ریزي دقیق و صحیح در جامعه خواهد شد . پس این سازمان از یک سو با ثبت هویت شهروندان و صدور مدارک رسمی در ساماندهی و برنامه ریزي کشور نقش مهمی ایجاد می کند و از سوي دیگر با ایجاد زیر ساخت و تامین آمار و اطلاعات انسانی ، دولت را در نوسازي و بهسازي نظام اداري با هدف پاسخگویی به مطالبات و نیازهاي اجتماعی و تخصیص بهینه و عادلانه منابع و امکانات کمک می نماید .

زهرا طاهري
کارشناس ارشد آمار

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=58252

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن