بین الملل

نرخ تورم در ارمنستان و آذربایجان رکورد زد

نرخ تورم در دو کشور همسایه شمالی به اوج یک ساله خود رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از تریدینگ اکونومیکس، روند صعودی نرخ تورم در آذربایجان برای سومین ماه متوالی ادامه یافت؛ تا جایی که تا پایان ۱۲ ماه منتهی به آوریل، نرخ تورم در آذربایجان از ۳.۷ درصد در ماه قبل به ۳.۹ درصد افزایش یافته است که این نرخ، بالاترین تورم در یک سال اخیر محسوب می‌شود.

مواد غذایی و نوشیدنی با ۶.۲ درصد افزایش قیمت، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، لوازم منزل با تورم ۵.۷ درصد  در رده بعدی قرار دارد.

از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به حمل و نقل با تورم منفی ۴.۲ درصدی و تنباکو با تورم منفی ۱.۶ درصدی در رده بعدی قرار دارد.

در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰ بالاترین تورم آذربایجان مربوط به آوریل ۲۰۰۸ با ۲۴.۵ درصد و پایین‌ترین  تورم نیز مربوط به می ۲۰۰۹ با منفی ۱.۸ درصد بوده است.

همچنین تا پایان ۱۲ ماه منتهی به آوریل، در ارمنستان از ۵.۹ درصد در ماه قبل به ۶.۲ درصد افزایش یافته است که این نرخ، بالاترین تورم یک سال اخیر محسوب می‌شود. حمل و نقل با تورم ۱۰.۷ درصدی، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، مواد غذایی و نوشیدنی با تورم ۸.۳ درصدی و  لوازم منزل با تورم ۷.۸ درصدی قرار دارند.

از سوی دیگر کمترین نرخ  مربوط به لباس و پوشاک با ۳.۲ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم این کشور در ماه آوریل ۱.۳ درصد اندازه گیری شده که ۰.۳ درصد بیشتر از تورم ماه قبل بوده است.

متوسط نرخ تورم در ارمنستان در بازه زمانی ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۰ معادل ۵۴۸.۵ درصد بوده که بالاترین تورم مربوط به ژوئن ۱۹۹۴ با ۲۲ هزار و ۸۸۷.۴۰ درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به مارس۱۹۹۹با منفی ۵.۵۲ درصد بوده است.

دو کشور پس از جنگ بر سر قره باغ دچار مشکلات مالی و اقتصادی زیادی شده اند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=69929
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن