گزارش

میدکو تجلی توانمندی بخش خصوصی در سازندگی کشور

پنج پروژه بزرگ‌ شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه ( میدکو ) با ارزش سرمایه گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور ریاست ‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

این 5 پروژه بزرگ میدکو شامل مجتمع فولادسازی و واحد خنک‌سازی کک به روش خشک (CDQ) شرکت فولاد زرند ایرانیان، مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک مس ایرانیان، تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه و مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو)  است. برای اجرای این طرح‌ها ۴۰۰ هزار میلیارد ریال با حمایت بانک پاسارگاد سرمایه‌گذاری شده که زمینه اشتغال به کار چهار هزار و ۱۵۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

جلوگیری  از خام فروشی با تکمیل زنجیره فولاد

ریاست جمهوری در این مراسم ویدئوکنفرانسی گفت:  افتتاح 40 هزار میلیارد تومان طرح در یک روز و در یک استان نشانگر توانمندی ملت، برنامه ریزی دولت و کارآمدی دولت و ملت است که در سخت ترین شرایط جنگ اقتصادی مهمترین پروژه ها را به ثمر رسانده اند  حسن روحانی افزود: توانستیم در شرایط جنگ اقتصادی تولید و جهش تولید را پیش برانیم .

به گفته وی، روشن شد که در زمینه فولاد به طور کامل از خام‌فروشی فاصله گرفته ایم، متاسفانه در  مقاطعی شاهد آن بودیم که بسیاری از سنگ‌آهن‌ها  را به صورت خام به صادر می‌کردیم اما امروز زنجیره تولید کامل شده و به فولاد رسیدیم و دیگر سنگ خام صادر نمی‌کنیم، هم اکنون مراحل مختلف تولیدی را به صورت  زنجیره متصل به هم  داریم و محصول نهایی را با  ارزش افزوده بالا تولید می کنیم.

روحانی تصریح کرد: مجتمع فولاد زرند  در  استان ادعای خودکفایی دارد. یعنی  تمام  زنجیره آن   از سنگ آهن گرفته تا مراحل بعدی شامل  کنستانتره و گندله در این استان تکمیل و به مجتمع فولاد ارسال می شود  البته این مجتمع  آب و برق  را از داخل استان از طریق آبفا و نیروگاه تأمین می‌کند که این  امر بسیار مهم است.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: اینکه برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب مجتمع بزرگ فولادی را با طرح کوره بلند افتتاح می‌کنیم، حاکی از آن است که مردم، جوانان، مهندسان و کارگران ما به طور منظم برای سربلندی ایران لحظه‌ای درنگ نمی کنند و راه و مسیر خود را ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: این خودکفایی حائز اهمیت است. مشارکت مردم در اینگونه طرح‌ها بسیار مهم است و نیاز است. هر کسی در حد توان خوددر این نوع طرح ها مشارکت کنند.

روحانی در بخش دیگرسخنان خود گفت: مساله فضای سبز در کنار بخش های بزرگ صنعتی بسیار مهم است. ممکن است فضاهای بزرگ صنعتی کمی آلودگی ایجاد کند باید آلودگی را با درختکاری جبران کرد. هم اکنون چهار هزار هکتار جنگل‌کاری در اطراف این مجتمع ها انجام شده است و این موضوع  می تواند برای محیط زیست، آب و هوا سیار و زیبایی تاثیرگذار باشد.

ریاست جمهوری با تاکید بر استفاده از نیروهای بومی، افزود: اگر جایی مجتمع بزرگ صنعتی افتتاح می شود، جوانان همان منطقه،  شهرستان و استان حداکثر استفاده را باید ببرند.  ممکن است به متخصصانی از بخش های مختلف نیاز داشته باشیم که از همه آنها باید استفاده کرد.

وزیر صمت تاکید کرد:

الگوی واقعی در رابطه سرمایه و صنعت در هلدینگ میدکو

علیرضا رزم حسینی نیز در این مراسم، با اشاره به بهره برداری از 5 پروژه بزرگ میدکو افزود: از این تعداد  ۲ مورد از آنها دارای ویژگی ممتازی هستند. اولین پروژه عبارت است از کارخانه تولید شمش فولادی با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و به روش «کوره بلند» است. وی ادامه داد: ما  قبل از انقلاب یک پروژه ذوب آهن اصفهان داشتیم که از محل زغال سنگ، بعد کک به صورت مستقیم به فولاد تبدیل می‌شد. بعد از انقلاب این دومین پروژه به روش کوره بلند است که در جمهوری اسلامی افتتاح می‌شود.

به گفته رزم حسینی، در دنیا تولید ۷۰ درصد فولاد با روش کوره بلند است. از آنجایی که ما در ایران از انرژی گاز برخوردار هستیم اغلب تولید فولاد  به روش احیای مستقیم صورت می‌گیرد. به دلیل اینکه ما هنوز در «زرند» کرمان یک ظرفیت خوب زغال سنگ داریم، سرمایه گذار اقدام به تعریف پروژه کوره بلند کرده‌است. در زرند کرمان زنجیره تأمین، از زغال سنگ، کک‌سازی و بعد فولاد خام تا کنسانتره به طور کامل وجود دارد.

وزیر صمت تصریح کرد: پروژه دوم عبارت  از تولید ۵۰ هزار تن کاتد مسی که با روش و تکنولوژی‌های جدید و به همت مهندسان کشور در شهر «بابک» کرمان افتتاح شد. با استفاده از این روش حدود ۴۰ درصد سرمایه گذاری در تولید کاتد و حدود ۳۸ درصد هم قیمت تمام شده آن کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به برنامه توسعه این پروژه در آینده گفت: دانش این فعالیت به صورت انحصاری در اختیار شرکتِ سرمایه گذار قرار دارد و می‌توانند حتی در اجرای پروژه در کشورهای دیگر نیز از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با این اقدام‌ها  الگوی واقعی در رابطه سرمایه و صنعت در هلدینگ میدکو اجرا شده است گفت تعدادی از صنعتگران دارای دانش فنی و بانک پاسارگاد به عنوان سرمایه گذار پشتیبان این مجموعه دست به دست هم داده و این کار را به سرانجام رساندند.  هلدینگ میدکوی خصوصی با ایمیدرو دولتی در یک رقابت بسیار سازنده قرار دارد که این افتخار بسیار بزرگی است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به ابعاد محیط زیستی این طرح‌ها گفت: منابع طبیعی حدود ۴ هزار هکتار زمین برای جنگل کاری در منطقه در اختیار این مجموعه قرار داده است. و نکته مهمتر این است که آب این واحدهای صنعتی با پساب شهر کرمان تأمین می‌شود. یعنی در حال لوله گذاری به سمت شهر زرند برای استفاده در همین پروژه‌هایی که  افتتاح می‌شود،  هستند.

میدکو
میدکو تجلی توانمندی بخش خصوصی در سازندگی کشور

میدکو جزو چهار شرکت برتر بورسی

مدیرعامل بانک پاسارگاد و رییس هیأت مدیره شرکت میدکو نیز مراسم افتتاح 5 پروژه بزرگ میدکو گفت: در چارچوب سیاست های دولت و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی فعالیت های این مجموعه شکل گرفته به گونه ای که هم اکنون  یک و نیم میلیون نفربه صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدارهستند ، میدکو اولین هلدینگی است که که با ثبت در بورس فعالیت خود را  شروع کرده است.

به گفته مجید قاسمی ،  یکی از ویژگی های این مجموعه مشارکت آحاد مردم در بورس است که با 100 میلیارد تومان سرمایه آغاز بکار کرده و هم اکنون ارزش میدکو در تابلو  بورس 195هزار  میلیارد تومان  است که جزو چهار شرکت برتر بورسی محسوب می شود.

قاسمی  با اشاره به استفاده از اقتصاد دانش بنیان در این مجموعه تصریح کرد: هم اکنون تکنولوژی تانک بایولیچینگ برای نخستین بار در کشور تجاری می شود و مجموعه میدکو توانسته نمایندگی انحصاری این نوآوری را کسب کند و در منطقه منا برای استفاده از این تکنولوژی باید از طریق میدکو  اقدام کنند که یک ویژگی منحصربه فرد است.

وی به اتکا به امکانات داخلی، حداکثربحث درون زایی و برون‌نگری به لحاظ صادرات در مجموعه میدکو اشاره کرد و افزود: تا پایان امسال برای صادرات غیر نفتی 3 میلیارد دلار خواهد شد، کل سرمایه گذاری میدکو معادل 5/6 میلیارد دلار در فاز نخست یعنی تا پایان امسال که از این میزان هم اکنون 5/5 میلیارد دلار روی زمین است و یک میلیارد دلار باقی مانده تا اوایل سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

قاسمی تصریح کرد: برای فاز دوم در میدکو10 میلیارد دلار دیگرسرمایه گذاری خواهد شد یعنی در مجموع حدود 5/16 میلیارد دلاربرای دو فاز که 2/4 میلیون تن فولاد به 10 میلیون تن افزایش خواهد یافت ، 50 هزار تن مس کاتد به 300 هزار تن خواهد رسید.

بهره برداری از نیروگاه جدید تا 1401

علی اصغر پورمند مدیر عامل میدکو نیز در این مراسم افزود: آغاز به کار شرکت میدکو از سال 87 بود اما  پروژه ها بخشی در سال 90 و قسمت عمده در سال 92 آغاز شد که ما 35 پروژه را با هم شروع کردیم ، مهم ترین ویژگی این35 پروژه این است که ما از معدن شروع کردیم و شعار ما نیز همین است که توسعه ما از معدن آغاز می شود. وی از احداث یک نیروگاه در بوتیا به ظرفیت 500 مگاوات خبر داد و تصریح کرد: بخش گازی آن به ظرفیت 312 مگاوات تا پایان امسال وارد مدار تولید می شود و مابقی در سال 1401 به بهره برداری می رسد.

فولاد زرند از مهمترین پروژه های زیست محیطی کشور است 

ماشالله سهراب نژاد مدیر عامل شرکت فولاد زرند ایرانیان نیز با اشاره به افتتاح این مجموعه شامل تولید شمش فولاد و نیز پروژه خنک سازی کک متالوژی به روش خشک گفت: این پروژه از مهمترین پروژه های زیست محیطی در کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: پروژه خنک سازی کک متالوژی به روش خشک با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن، سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال زایی ۵۰ نفر اجرایی شده و آماده بهره برداری است.

سهراب نژاد  با اشاره به افتتاح مجتمع فولاد سازی و خنک سازی کک به روش خشک زرند، تصریح کرد : با توجه به مزیت های معدنی از جمله معادن زغالسنگ استان کرمان عملیات اجرایی مجتمع فولاد سازی با هدف تولید فولاد به روش کوره بلند و در راستای تکمیل و توسعه زنجیره فولاد کشور با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن شمش فولادی در سال ۹۲  آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان خاطرنشان کرد: مجتمع فولادسازی زرند با سرمایه گذاری ۲۴۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم دو هزار و ۳۰۰ نفر در شهرستان زرند توسط شرکت فولاد زرند ایرانیان از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ عظیم میدکو ( شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) احداث شده است.

سهراب نژاد با اشاره به فعالیت ۶ واحد اصلی تولیدی از جمله انباشت و برداشت، کلوخه سازی ،کوره بلند، فولاد سازی، ریخته گری و کارگاه اکسیژن در مجتمع فولادسازی زرند، ادامه داد: این کارخانه آخرین حلقه از زنجیر تولید فولاد و در تداوم سایر زنجیره های این صنعت از جمله  زغالشویی ۵۰۰ هزار تن، گندله سنگ آهن دو میلیون و ۵۰۰ هزارتنی، کنسانتره سنگ آهن ۴ میلیون تنی، کک سازی های یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن و فولاد سازی است .

وی یادآور شد: به دلیل محدودیت منابع آب در استان کرمان و لزوم صیانت از ذخایر ارزشمند زیرزمینی آب شرکت فوولاد زرند ایرانیان برای تامین آب مصرفی کارخانه‌ها مبادرت به سرمایه گذاری و اجرای شبکه فاصلاب شهری در کرمان و زرند کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان، موضوع تامین آب را از مسایل اصلی در حوزه فولاد دانست و گفت: در حال حاضر کل مصرف آب این مجتمع از پساب فاضلاب کرمان تامین می شود و در آینده نیز با توسعه فعالیت ها، پساب فاضلاب  شهرهای کرمان و زرند ورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سهراب نژاد تصریح کرد: در روزهای ابتدایی تولید میزان تولید روزانه ۱۵۰۰ تن است و در آینده به ۵ هزار تن می رسد و اگر در حوزه برق توفیقی ایجاد شود به زودی رقم بزرگی را به تولید کشور اضافه خواهیم کرد.

ایجاد اشتغال پایدار 300 نفربا بهره برداری از مجتمع آهک و دولومیت

الیاس ایران نژاد مدیرعامل شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) نیز در این مراسم گفت: با آغاز بهره‌برداری از مجتمع آهک و دولومیت ممرادکو، معادن سنگ آهک و دولومیت منطقه کرمان فعال شده است و پیش‌بینی می‌شود که زمینه اشتغال پایدار ۳۰۰ نفر بصورت مستقیم در این طرح فراهم شود.

وی افزود: فناوری مورد استفاده در مجتمع پخت آهک و دولومیت ممرادکو، کوره‌های دوقلوی پیشرفته محسوب می شود که در نوع خود از کمترین میزان انتشار آلاینده‌ها و بیشترین بهره‌وری انرژی برخوردار بوده است.

به گفته ایران نژاد ، درباره فرآیند کار در این مجموعه اعلام شده که آهک و دولومیت پخته یا کلسینه شده دو ماده مصرفی در صنعت فولاد هستند که کیفیت، نحوه نگهداری و استفاده آنها روی محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد.

استفاده از فناوری «تانک بایولیچینگ» برای نخستین‌بار در جهان

مدیرعامل شرکت بابک مس ایرانیان نیز در این مراسم گفت:  عملیات اجرایی احداث این مجتمع از مردادماه سال ۹۰ در شرکت بابک مس ایرانیان آغاز شد که هم اکنون با افتتاح کامل آن ضمن معرفی جدیدترین فناوری جهانی دوستدار محیط زیست در تولید کاتد مس به ایران و جهان ۵۰ هزارتن ظرفیت تولید کاتد مس(معادل با ۱۵درصد) به ظرفیت تولید مس کشور افزوده می شود.

محمدرضا میرزایی  با اشاره به سرمایه گذاری بیش از چهار هزار میلیارد تومانی  مجتمع تولید کاتد شرکت بابک مس ایرانیان تصریح کرد: همچنین با افتتاح این پروژه اشتغال پایدار برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود و مهمترین عاملی که این مجتمع تولیدی میدکو را در سطح جهان به یک نمونه بی‌بدیل تبدیل ساخته، استفاده از فناوری «تانک بایولیچینگ» برای نخستین‌بار در جهان در مقیاس صنعتی است.

به گفته وی، با افتتاح مجتمع تولید مس میدکو، شاهد معرفی جدیدترین فناوری دوستدار محیط زیست در تولید کاتد مس به ایران و جهانیان خواهیم بود که زمینه‌ساز ایجاد انقلاب جدیدی در فرایند تولید کاتد مس در جهان خواهد شد.

استفاده از این فناوری در تولید مس از جمله ویژگی های شاخص و خاص این پروژه است که سبب کاهش حدود ۴۰ درصدی سرمایه گذاری در تولید و نیز کاهش ۳۸ درصدی قیمت تمام شده را سبب شده است.

افتتاح طرح تجهیز 181 ناوگان عملیات معدنی در کرمان

همچنین مدیرعامل شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه نیز گفت: از آنجاکه حجم عملیات معدنکاری در مجموعه میدکو بیش از ۱۵۰ میلیون تن در سال برآورد می‌شود، شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه در سال ۸۹ به منظور انجام عملیات معدنکاری و استخراج مواد معدنی موردنیاز کارخانه‌های فرآوری میدکو تاسیس شد، این شرکت با هدف ارائه خدمات با کیفیت به‌عنوان یکی از مجموعه های مطرح کشور، گام‌های بلندی در رابطه با تجهیز و بهره‌برداری از معادن برداشته است.

سیدعبدالرضا موسوی افزود : پروژه خرید ماشین‌آلات معدنی میدکو در سال ۹۵ آغاز شد و مونتاژ این ماشین آلات توسط متخصصان داخلی و خارجی از دی ماه ۹۷ در دستور کار قرار گرفت، پس از انجام این پروژه در ۲ فاز اجرایی، میدکو امروز به یکی بزرگترین شرکت های معدنی دارای ناوگان بروز معدنکاری کشور تبدیل شده است.

موسوی تصریح کرد: ناوگان ماشین‌آلات معدنی میدکو در شرکت کاراوران در حال حاضر متشکل از ۱۸۱ دستگاه انواع مختلف است و این تعداد شامل ۱۲۵ دستگاه دامپ تراک، ۱۸ دستگاه شاول و ۳۸ دستگاه انواع مختلف بلدوزر، گریدر، بیل مکانیکی، لودر و سایر می‌باشد که با سرمایه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در استان کرمان به بهره برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت میدکو با تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه، علاوه بر انجام حجم عظیمی از عملیات معدنکاری، زمینه اشتغال یکهزار و ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم را فراهم کرده است.

یادآور می‌شود مراسم بهره برداری از 5 پروژه بزرگ صنعتی میدکو  با حضور استاندار کرمان، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه زرند و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در محل این مجموعه صنعتی و در ارتباط ویدئو کنفرانسی با حضور ریاست جمهوری در تهران برگزار شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73374
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن