دسته‌بندی نشدهعلمی و تکنولوژی

موبایل ؛ اسباب بازی ردیف اول کودکان !

موبایل ؛ اسباب بازی ردیف اول کودکان امروزی است و البته شاید در کتاب های علوم سال های آینده یکی از ابزارهای ضروری کودکان را موبایل و تبلت برشمارند. در این راستا متاسفانه استفاده از آن برای کودکان آسیب ها و چالش های جدی به همراه دارد.به عقیده کارشناسان بهترین شیوه برخورد با تکنولوژی های نوین و گوشی‌های هوشمند، اعم از مزایا و معایب شان و آموزش استفاده صحیح از آن‌ها به کودکان می‌باشد.

با اینکه سال های زیادی از ورود گوشی ها و وسایل هوشمند به زندگی انسان ها نمی گذرد اما وابستگی انسان ها به آن سبب شده  که امروزه تبدیل به یک نیاز اساسی برای زندگی قریب به اتفاق ما باشد. در این میان کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به شدت به بازی های موبایلی علاقه نشان می دهند.

رشد فزاینده تولید نرم افزار و انواع اپلیکیشن های متنوع در موبایل ها در کنار بازی ‌های کامپیوتری باعث استفاده بیشتری از آنها شده و گروه‌ های مختلف سنی را نیز در بر می ‌گیرد. البته جذابیت های این گوشی ها غیرقابل انکار است. این جذابیت ها را حتی در گرایش بزرگسالان به بازی های موبایلی می توان به وضوح مشاهده نمود. البته والدین نیز در مواجهه با این قضیه ،عموما دو رویکرد متفاوت دارند. عده ای از والدین آگاهانه برای فرار از سر و صدای بازی کودکانشان و به اصطلاح سرشان را گرم کردن با میل و اختیار خود ، گوش های تلفن همراه خود را در اختیار فرزندان شان قرار می دهند. البته معضل آپارتمان نشینی و کودکان کم تحرک در پیدایش این پدیده بی تاثیر نیست. والدین پر مشغله کاندید اول بازی های گوشی موبایل برای فرزندان خود هستند. اما در مقابل این گروه ، والدینی قرار دارند که مدام فرزندان شان را از بازی با گوشی منع می کنند. اما جذابیت این بازی ها و البته پیروی از رفتار و عملکرد همسالان سبب ایجاد نوعی مقاومت و گرایش اعتیاد گونه ی فرزندان به این بازی ها می شود.

مضرات نور ساطع شده
مضرات نور ساطع شده

در هر صورت حجم قابل توجهی از تجارت جهانی و کمپانی های بزرگ تولید کننده بر روی بازی ها و نرم افزارهای موبایلی سرمایه گذاری نموده اند. اما مضرات آثار سوء استفاده از این بازی ها بسیار قابل توجه است و در این حوزه تحقیقات قابل توجهی نیز صورت پذیرفته است. ضعف بینایی، کاهش کیفیت خواب در کودکان از شایع ترین معضلات استفاده ی مداوم و بازی کردن با تلفن های همراه در کودکان است. نور آبی که از صفحه نمایش گر بسیاری از وسایل الکترونیکی از جمله تلفن‌های همراه، تبلت ها، آی پد ها و تلویزیون ها ساطع می‌شوند به مغز پیغام نوری مشابه روز می دهد در نتیجه مغز، سیگنال بیدار شدن را ارسال می کند و کودک نمی‌تواند به راحتی بخوابد و همین امر سبب بهم ریختگی نظم خواب و در نتیجه اثرات نامطلوب بر سیستم متابولیسم بدن کودکان و کاهش اشتها در آنان خواهد شد.

استفاده ی افراطی از این بازی ها می تواند سبب ایجاد اختلالات ذهنی و مغزی و بروز مشکلات عصبی در کودکان شود. کارشناسان و محققین این حوزه اذعان دارند که مغز انسان به تشعشعات الکترومغناطیسی حساس است و از آنجایی که تلفن‌های همراه عمدتاً بر روی امواج الکترومغناطیسی کار می‌کنند ، می توانند تاثیرات سویی بر مغز کودکان بگذارند. تنهایی و انزوا طلبی و البته کم تحرکی و چاقی نیز از جمله عوارض شایعی است که کودکان زیادی را که در اطرافمان به این عارضه مبتلا بوده اند را مشاهده نموده ایم. بروز پرخاشگری، پایین آمدن میزان تمرکز و البته کاهش یادگیری و تاثیر برعملکرد تحصیلی نیز از جمله مضرات استفاده از گوشی های تلفن همراه در فرزندانمان است.

به یاد داشته باشید اگر در گذشته محل بازی کودکانمان حیاط خانه ها و همسالانشان بوده، اکنون نباید در صفحه ی مونیتور موبایل یا تبلت خلاصه شود. انجام بازی‌های کودکانه در خانه توسط والدین، وقت گذرانی در پارک ها و ایجاد محیط بازی با همکلاسی ها و همسالان می تواند ما را در تربیت کودکانی شاد و سالم یاری رساند و رغبت فرزندانمان را به بازی های موبایلی کاهش دهد.

خوشدل – کارشناس اجتماعی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89155
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن