مناطق آزاد-گردشگری

منطقه آزاد کیش؛ اولین شهر هوشمند ایران

رونمایی از شبکه 5G در منطقه آزاد کیش بهانه‌ مناسبی برای بررسی پروژه شهر هوشمند است. فیبر نوری و شبکه 5G از زیرساخت‌های اصلی مورد نیاز برای شهر هوشمند است که هم‌اکنون در کیش ایجاد شده است. فرهنگ‌سازی و تأمین امنیت اطلاعات نیز از مهمترین اقدامات باقی مانده برای اجرای پروژه شهر هوشمند است.

به گزارش تفاهم آنلاین، در مراسم راه‌اندازی اینترنت 5G در منطقه آزاد کیش موضوع شهر هوشمند کیش نیز مطرح شد. در این مراسم وزیر ارتباطات و مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اعلام این موضوع برای تداوم همکاری‌ متقابل اظهار علاقمندی کردند. ظاهراً احداث زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه نیز آغاز شده و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

زیرا به زودی طرح حمل و نقل هوشمند شهری در کیش اجرایی می‌شود. در راستای اجرای این پروژه، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد کیش نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رونمایی از شبکه 5G در منطقه آزاد کیش

شهر هوشمند چیست؟

اینترنت اشیاء، سیستم یکپارچه اطلاعاتی و مدیریت هوشمند؛ کلید واژه‌های اصلی شهر هوشمند هستند. در یک شهر هوشمند از قابلیت اینترنت اشیاء برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده و سپس این اطلاعات برای مدیریت منابع و خدمات شهری به کار می‌رود.

اینترنت اشیاء از طریق سنسورهای الکتریکی که بر روی اشیاء مختلف نصب می‌شوند به جمع‌آوری داده می‌پردازد. البته در یک شهر هوشمند اطلاعات هم از شهروندان و هم از دستگاه‌ها و منابع شهری اتخاذ می‌شود. ایجاد چنین شهری مستلزم وجود یک شبکه اینترنت قدرتمند است که در لحظه به تبادل اطلاعات بپردازد.

از این اطلاعات می‌توان برای نظارت و مدیریت ترافیک، سیستم حمل و نقل، تأسیسات شهری، مراکز عمومی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، مدیریت پسماند و حتی کشف جرم و مسائل امنیتی استفاده نمود. در حقیقت مسئولان شهر هوشمند به طور مستقیم با زیرساخت‌های شهری در ارتباط بوده و به سادگی آن را کنترل می‌نمایند.

مزایای منطقه آزاد کیش

شهر هوشمند، امکانات جذاب و کارآمدی دارد ولی برای عملی شدن آن نیاز به محیط و شرایط مناسب است. جزیره کیش به دلیل این که به استانداردهای یک شهر خوب در دنیا نزدیک است گزینه مناسبی برای این موضوع است. ترافیک آرام، نظم و انضباط شهری و آرامش و امنیتی که در کیش برقرار است شرایط مناسب برای تبدیل به یک شهر هوشمند را داراست.

امکانات مدرن منطقه آزاد کیش

– فیبر نوری

پروژه هوشمندسازی کیش از چند سال پیش آغاز شده و زیرساخت‌های مورد نیاز آن به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش از دو سال پیش دو پروژه زیرساختی فیبر نوری را آغاز کرده که به زودی افتتاح خواهد شد.

– شبکه 5G

کاربست‌های شبکه 5G نیز برای اوّلین بار در منطقه آزاد کیش رونمایی شد. شبکه 5G پهنای باند بسیار زیادی دارد و سرعت آن ده برابر شبکه 4G است. این شبکه می‌تواند در مواردی مانند اینترنت اشیاء، خانه هوشمند، جراحی از راه دور، خودروهای هوشمند و پخش ویدئو برخط با کیفیت 4K به کار رود.

همانطور که اشاره شد ایجاد شهر هوشمند مستلزم وجود سیستم یکپارچه اینترنتی و تبادل اطلاعات برخط است. ظاهراً زیرساخت‌های مورد نیاز برای این موضوع در منطقه آزاد کیش ایجاد شده است. اما این تمام ماجرا نیست.

مهم‌ترین نکته در یک شهر هوشمند دریافت اطلاعات از شهروندان، مشاغل و نهادهای مختلف است. بنابراین از یک سو فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم برای استفاده از این خدمات از سوی دیگر نیز تضمین امنیت اطلاعات و پیش‌بینی راهکارهای مختلف برای حفاظت از آنها ضرورت دارد.

با این وجود انتخاب منطقه آزاد کیش برای اجرای آزمایشی پروژه‌های شهر هوشمند انتخاب مناسبی است که در صورت موفقیت می‌تواند در افزایش جذب گردشگران نیز تأثیرگذار باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48427
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن