اجتماعی

ممنوع‌ الخروج کردن صاحب چک برگشتی

ممنوع‌الخروج شدن از کشور دلایل مختلفی دارد و مراجع متعددی نیز می‌توانند این حکم را صادر کنند. دلایل ممنوع‌الخروج کردن اشخاص نیز همیشه مالی نیست و برای مثال خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر یا دختران باکره بدون اجازه پدر ممنوع است. ممنوع‌الخروجی از جهت مالی نیز گاهی از ناحیه دولت است و گاهی قوه قضاییه. همچنین افراد می‌توانند مانع خروج بدهکاران شوند که این بدهی ممکن است به دلیل چک برگشتی باشد.

در این مطلب موضوع ممنوع‌الخروج شدن به دلیل چک برگشتی را بررسی می‌کنیم؛ اما برای حل چک برگشتی با ممنوع‌الخروجی از متخصصان بنیاد وکلا کمک بگیرید که امکانات عالی برای جستجو، بررسی و انتخاب وکیل دارد.

انواع ممنوع‌الخروجی مالی و کیفری

در ابتدا مناسب است نگاهی به علت‌های مهم مالی و کیفری ممنوع‌الخروج شدن اشخاص بیندازیم. البته در همه این موارد، مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا سریع‌ترین راه برای یافتن بهترین راهکار قانونی حل‌وفصل آنهاست.

  • ۱. ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی

بر اساس ماده واحده مصوب ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ شورای انقلاب، بانک مرکزی بخشنامه صادره می‌کند و طبق شرایطی بدهکاران بانکی ممنوع‌الخروج می‌شوند. آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این باره بهمن ۱۳۵۹ صادر شده است.

  • ۲. ممنوعیت خروج مالیاتی و بیمه‌ای

ممنوع‌الخروجی بدهکاران قطعی مالیاتی از طریق اعلام سازمان امور مالیاتی و به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عملیاتی می‌شود. همچنین سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند طبق مقررات، از دادستانی کل کشور برای بدهکاران بیمه‌ای درخواست ممنوعیت خروج از کشور کند و حکم آن را بگیرد.

  • ۳‌. ممنوعیت خروج محکومان کیفری

از سوی محاکم دادگستری، برخی از متهمان یا محکومان قطعی کیفری در مراحل ابتدایی دادرسی تا اجرای احکام ممنوع‌الخروج می‌گردند. در این موارد، تأیید و ابلاغ دستور ممنوعیت خروج از کشور، تمدید یا رفع ممنوعیت، از طریق دادستانی کل کشور انجام می‌شود.

  • ۴. ممنوعیت خروج محکومیت‌های مالی

طبق قانون اگر محکومان مالی برای فرار از دین و بدهی، کاری کنند که باعث اعسار و ناتوانی در پرداخت بدهی آنها شود، دادگاه رسیدگی‌کننده به اعسار می‌تواند آنها را ممنوع‌الخروج کند‌.

  • ۵. ممنوعیت خروج بدهکاران اسناد رسمی

ممنوع‌الخروج کردن اشخاص از طریق اسناد لازم‌الاجر و به وسیله واحدهای اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی دیگر از موارد ممنوعیت خروج از کشور است. این ممنوعیت برای بدهکارانی صادر می‌شود که اموالی را برای پرداخت بدهی معرفی نکردند یا به اموال آنها دسترسی وجود ندارد.

مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا و کمک گرفتن از وکلای حرفه‌ای امور بانکی، مالیاتی، کیفری یا اسناد رسمی، راهی سریع و منطقی برای رسیدن به حق خود است.

ممنوع‌الخروجی چک برگشتی

چک تنها سند عادی و تجاری اما لازم‌الاجراست که هم جنبه حقوقی و هم جنبه کیفری دارد. همین ویژگی‌ها، امکان ممنوع‌الخروج کردن صادرکنندگان چک بلامحل را در بعضی موارد می‌دهد:

اگر چک غیر قابل‌پرداخت، جنبه کیفری داشته باشد، برای وصول آن می‌توان اولاً به دادگاه کیفری شکایت کرد و ثانیاً از طریق واحد‌های اجرایی سازمان ثبت و البته پس از معرفی اموال صادرکننده چک بلامحل، ابلاغیه ممنوعیت خروج وی را گرفت.

چک‌های صادر شده به شکل سفید امضا، تضمینی، وعده‌دار، مشروط یا بدون تاریخ، جنبه کیفری ندارند‌. همچنین باید قانون جدید چک و مقررات چک‌های بنفش صیادی را رعایت کرد؛ مانند ثبت شدن چک در سامانه صیاد و گرفتن گواهی غیر قابل‌پرداخت بودن چک همراه کد پیگیری بانک مرکزی.

درباره ممنوع‌الخروج کردن صاحب چک برگشتی نکات حقوقی و قانونی دیگری نیز وجود  دارد:

۱. اگر برای وصول مبلغ چک، به ضامن چک‌ یا ظهرنویسان مراجعه شود، آنها را نمی‌توان از طریق مراجع ثبتی ممنوع‌الخروح کرد.

۲. ممنوع‌الخروج کردن چک‌ برگشتی فقط برای چک‌های بانک‌های مجاز کشور صادر می‌شود و شامل چک‌های مؤسسات مالی و اعتباری یا صندوق‌های قرض‌الحسنه مجوزدار نمی‌گردد.

۳. بانک عامل چک باید تأیید کند که امضای صادرکننده چک بلامحل با نمونه امضای موجود وی در بانک مطابقت دارد.

۴. برای درخواست ممنوعیت خروج از کشور برای چک بلامحل لازم است اموال منقول یا غیرمنقول صادرکننده چک نیز معرفی گردد. همچنین علاوه بر تحویل لاشه چک، باید ده درصد از مبلغ چک را برای هزینه اجرایی به دادگاه پرداخت کرد.

۵. حق شکایت و درخواست ممنوع‌الخروج کردن فقط برای دارنده چک وجود دارد و دارنده چک طبق قانون شخصی است که برای اولین بار چک را به بانک داده و گواهی عدم پرداخت را به نام خود گرفته است.

بنابراین اگر دارنده چک بلامحل، پس از گرفتن گواهی برگشتی، آن چک یا حق خود را به دیگری واگذار کند، برای شخص جدید، صادرکننده چک قابل‌تعقیب نخواهد بود.

۶. دارنده چک شش ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت چک، فرصت قانونی شکایت کیفری و استفاده از ممنوعیت خروج از کشور صاحب چک را دارد. همچنین تاریخ مراجعه به بانک توسط دارنده چک نباید شش ماه از تاریخ صدور چک گذشته باشد.

۷. جنبه کیفری چک و امکان ممنوع‌الخروج کردن صاحب چک فقط به حالت کسری تمام مبلغ چک مربوط نیست، بلکه پس از دریافت موجودی، نسبت به کسری آن می‌توان گواهی عدم پرداخت گرفت و مراحل شکایت کیفری را انجام داد. همچنین در صورت اختلاف میان مبلغ حروفی و عددی چک، مبلغ حروفی معتبر و قابل‌اقدام است.

نکته پایانی اینکه اکنون استعلام ممنوع‌الخروج بودن علاوه بر راه‌های ارتباطی اداره گذرنامه پلیس، از طریق سامانه اینترنتی استعلام ممنوع‌الخروجی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز به نشانی exitban.ssaa.ir امکان‌پذیر است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=76580
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن