علمی و تکنولوژی

ملزومات ثبت و تاسیس شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان در یک نگاه کلی ،شرکت هایی هستند که زنجیره متصل بین ایده و فناوری به حساب می‌آیند .

در دنیای امروز، فعالیت های تولیدی به شدت در حال گسترش است و بسیاری از جوانان نخبه و خلاق به منظور ثبت مالکیت خود برای کالاهایی که تولید می کنند و یا فعالیت هایی که انجام می دهند، نیاز به ثبت شرکت دارند تا مالکیت فکری و مادی و معنوی آن ها مورد تایید سطوح قانونی قرار گیرد.

شرکت های دانش بنیان ، اصولا به منظور هماهنگی میان علم و ثروت ایجاد می شوند و از اینرو سال هاست که اصطلاح شرکت ها و فعالیت های دانش بنیان در فرهنگ لغت کشورهای توسعه یافته ، امری بدیهی و جا افتاده است. از آنجایی که شروع به کار این شرکت ها عموما توسط نخبگان جوان و خلاق صورت می پذیرد، بعضا بسیاری از افراد از فرایند تاسیس و ثبت آن اطلاعات چندانی ندارند.

شرکت های دانش بنیان چیست؟
شرکت های دانش بنیان چیست؟

شاید بسیاری از کارآفرینان و نخبگان جوان لزوم ثبت فعالیت های خود را قالب یک شرکت دانش بنیان ندانند و از چند و چون آن بی اطلاع باشند. یادتان باشد ، ثبت شرکت دانش بنیان فواید و مزایای بیشماری دارد و می تواند از شما در برابر سودجویی سوءاستفاده کنندگان نسبت به ایده و کسب و کارتان محافظت نماید. چرا که شما بصورت قانونی ایده ها، خلاقیت ها و اختراعات خود را به ثبت می رسانید تا بتوانید در آینده آن را تبدیل به یک کسب و کار و فعالیت کارآفرینانه نمایید. شرکت دانش بنیان، اساساً کالا تولید نمی کند و عموماَ، زمین یا ماشین آلات خاصی نیز ندارد. بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات ، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد.

اما نقطه ی آغاز کار شما کجاست؟ زمانی که شما متوجه شده اید که محصول یا ایده شما می ‌تواند به مرحله تجاری‌ سازی برسد، زمان آن است که شرکت خود را ثبت نمایید. برای دانش بنیان بودن ، متمایز بودن محصول شما و میزان پیشرفته بودن آن نسبت به سایر محصولات موجود در آن حوزه حائز اهمیت است. یادتان باشد برای دانش بنیان شدن حتما باید سطح فن آوری ارائه شده توسط شما شرایط ذیل را دارا باشد. محصول ارائه شده توسط شما باید به نحوی باشد که کپی کردن از آن راحت نبوده و پیچیدگی و ظرافت خاصی داشته‌ باشد. سپس کنترل کیفیت ایده یا محصول مربوط به خود شرکت باشد و سوم اینکه کارکردهای پیچیده‌ای در محصول ایجاد شده باشد. به همین منظور در هنگام ثبت شرکت دانش بنیان، کالاها به دو سطح  فن‌آوری بالا یا هایتک و فن‌آوری های متوسط تقسیم بندی می شوند.

ملزومات ثبت محصول شما در فرایند تولید هم دارای شرایط خاصی است. محصول شما باید حداقل به مرحله تولید آزمایشگاهی رسیده باشد و قابلیت ‌های آن عرضه شود تا قابل قبول سامانه ارزیابی باشد. در این راه ، حصول یکسری از شاخصه های عمومی همچون حداقل دارای مدرک کارشناسی، حداقل سه سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی، دارای حداقل یک اختراع ثبت شده ارزیابی شده و … نیز نیاز است.

شرکت های دانش بنیان با اهداف متنوعی روی کار می آیند. محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان می توانند در بازه زمانی کوتاه، نتیجه بی نظیری در بازه ی بزرگی از صنعت، اقتصاد و خدمات در حوزه ی های مختلف در اختیار جامعه قرار دهند و باعث رونق جنبه های مختلف هنری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و علمی در کشور شوند.

اگر همین الان شما هم به عنوان یک نخبه ی جوان و کارآفرین خلاق می خواهید شرکت دانش بنیان خود را ثبت نمایید باید بیزینس پلن خود را در پارک علوم و فناوری ارائه دهید و پس از تایید نهایی این لایحه و چگونگی تجاری سازی، ایده‌هایتان را مطرح ‌کنید و شرکت خود را ثبت نمایید و از مزایای بی شمار آن بهره مند شوید.

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88854
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن