کارآفرینی

اهداف خانه های خلاق

خانه های خلاق ،به یک مکان فیزیکی  و یا مجازی اطلاق می شود که افراد خلاق  در آنجا کنار یگدیگر قرار گرفته اند .خانه های خلاق ، زمینه ساز توسعه کارآفرینی و چگونگی تجاری سازی ایده ها در صنایع  مختلف  را فراهم کرده و از یک سو ، ضمن پرورش صنایع فرهنگی و خلاق باعث شکل گیری اقتصادی خلاق  و به عبارتی توسعه اقتصادی  می شود.

خانه علاوه براینکه به عنوان چهارچوبی برای قرار گرفتن افراد به دور هم مورد بررسی قرار می گیرد، می تواند مامنی برای خلق خلاقیت و در کنار هم قرار گرفتن افراد خلاق با ایده های نو باشد که از آن با تعبیری بنام خانه های خلاق یاد می شود. در واقع این خانه ها، مکانی برای شبکه ­سازی، توسعه مشاغل و تعامل اجتماعات به صورت گروه ­های کاری و حرفه ­ای که می توانند نقش قابل تاملی در خلق ثروت در اجتماع را بازی کنند، قلمداد می شود . خانه های خلاق و نوآور به عنوان یکی از هسته های مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرح های خلاقانه، نوآورانه و تیم های آن ها برای ایجاد کسب و کار و تجاری سازی محصولات شان می باشد. تاسیس این خانه ها یکی از پلتفرم های مناسب برای استقرار و رشد شتاب دهنده های تخصصی، شرکت های خلاق و استارت آپ های فعال در حوزه های گوناگون اعم از صنعتی، اجتماعی و فرهنگی می باشد. حمایت از کارآفرینان جوان و استارت آپ های نوپا در راستای تقویت زنجیره تولید، از ایده تا خلق محصول از مهم ترین دلایل راه اندازی خانه های خلاق است.

اهداف کلان خانه های خلاق

از اهداف کلان تاسیس مکان هایی از این دست، در گام اول شناسایی طرح های خلاق و نوآورانه در حوزه های مختلف صنایع خلاق و فرهنگی و در گام بعدی ،جذب و حمایت از ایده های خلاق از تامین قطعات یا مواد اولیه گرفته تا فعالیت های سازنده ای در حوزه ی بازاریابی و فروش می باشد. البته در این بین رویکرد صادراتی و توسعه ی بازارهای صادراتی بسیار مهم است. یکی از اولین پیامدهای مثبت این طرح افزایش انگیزه و البته اشتغال در میان جوانان است و می تواند با ایجاد بسترهای مناسب شرایط را برای رشد اقتصادی و اجتماعی هر چه بیشتر مهیا سازد. در چنین مکان هایی با رویکردهای ارزنده، ارتباط میان نیروی کار آکادمیک و متخصص با حوزه های عملی کسب و کار، بسیار تنگاتنگ خواهد شد  و افزایش کیفیت در تولیدات میسر خواهد شد.

اهداف خانه های خلاق
اهداف خانه های خلاق

در واقع اغلب خانه های خلاق ،شیوه و اهداف مشترکی دارند که محور اصلی آن ها خلق ثروت برای جامعه است. این مکان ها نه تنها به صورت فیزیکی بلکه به صورت مجازی هم می توانند به فعالیت های خود برای میل به این اهداف ارزنده ادامه دهند.

کاربرد خانه های خلاق در جوامع

کاربرد آن ها  در جوامع کوچک و محلی، بسیار ارزنده و مهم است. چرا که با شناسایی و بالفعل کردن استعداد ها آن ها را پرورش می دهند و با آموزش و تجاری­ سازی به ظرفیت های موجود استعدادهای پنهان هویت می بخشند و از این طریق اشتغال بومی را بهبود می بخشند.کمبود امکانات در بسیاری از حوزه ها راه را برای رشد در عرصه های ملی و بین المللی بسی محدود می سازد. این خانه ها از طریق ارائه آموزش های مفید توسط متخصصین کار بلد، مشاوره و انواع تسهیلات مسیر رشد این افراد را هموارتر کنند.

خانه های خلاق ،بستری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی

در همه کشورها ، همواره  بخش خصوصی بخش عمده ای از نیروی کار را به کار می گیرد و در این بخش ، فعالیت‌ها به وسیله انگیزه برای کسب درآمد هدایت می‌شوند. در این راستا  نیز از همه ی مهم تر، این خانه ها در کشور بستری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم می نماید که تقویت هر چه بیشتر آن ،رشد اقتصادی را برای جامعه به همراه خواهد داشت. این مراکز تاثیر بسزایی در هموارسازی فعالیت های کارآفرینانه دارد. خانه های خلاق همواره سعی بر آن دارند که روند کار کارآفرینان را با ایجاد محیطی مناسب، ارائه خدمات مشاوره، آموزش و تهیه منابع مالی و معنوی تسهیل نمایند.

امید است، در این زمینه،از سوی مسئولین امر،خصوصا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه های تسهیل فضای کسب و کار و همچنین  توسعه بازار محصولات و خدمات و خصوصا از جهت پشتیبانی مالی و جذب سرمایه و برخورداری از معافیت مالیاتی که مخصوص شرکت های دانش بنیان نوپا است نیز بهره مند شوند تا از این طریق بتوان در جهت شکوفایی و بالندگی آن ها گام های  موثری بر داشته شود.

سیده مینا دیوبند- سردبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82333
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن