کارآفرینی

مدیران کارآفرین ، خلاقیت و نوآوری

مديران کارآفرين، در سازمان های موفق با عملکرد مثبت خود ، به عنوان پرچمداران اصلی و به عبارتی موتور توسعه و حرکت اقتصادی بشمار می روند.در ابتدا خوب است ،اشاره ایی داشته باشیم به واژه مدیریت  و مدیر بودن.برای واژه مدیریت تعریف های بسیار گوناگونی ارائه شده است، هر کدام از صاحب نظران و اندیشمندان در مبحث مدیریت، تعریف ویژه خود را از مدیریت دارند.مدیریت یعنی کار کردن به وسیله افراد و گروه‌ها برای تحقق اهداف سازمانی و کسب و کار.بنابر این مجهز بودن به مهارت اجتماعی و انسانی، لازمه موفقیت است.به عبارتی دیگر ،مدیریت عبارت است از دستیابی به اهداف درون سازمانی از طریق هدایت و رهبری ،بنابراین هرکسی حداقل در مراحل مشخصی از زندگی شخصی خود به واقع یک مدیر است و اما مدیران کارآفرین و موفق کسانی هستند که مسائل را به خوبی درک و تجزیه و تحلیل کرده و تیم‌های شگفت انگیز و کاربلد را انتخاب می‌کنند.بنابراین می توان تاکید کرد، که مدیریت ؛اساسی ترین و مهم‌ترین رکن موفقیت یک سازمان و مجموعه می باشد. تفاوت مدیران موفق و کارآفرین و ناموفق در طرز فکر و نوع اقدامات و برنامه ریزی هایی است که انجام می دهند که در این راه پر پیچ و خم  می توانند منشاء تحولات و تغییرات اثرگذار و مثبت باشند .

نقش مدير کارآفرين، در ايجاد مجموعه هايي که نیازمند خلاقيت و نوآوري هستند از ضروريات مهم بشمار می رود. برای توسعه یک سازمان باید مدیران آن تبدیل به کارآفرینان درون سازمانی شوند.در عصر کنونی، تضمين تداوم حيات و بقاي سازمان ها و کسب و کارها ،نيازمند راه حل ها و روش هاي جديد مقابله با مشکلات و چالش هاست ، و دراین بین يکي از مهم ترين و موثرترین راهکارها به ايجاد خلاقيت و نوآوري در روش ها، فرآيند ها و محصولات جديد، در سازمان بستگي دارد.در مجموع می توان گفت:مدیران کارآفرین نقش بسیار مهمی در تغییر و رشد اقتصادی و توسعه پایدار دارند. سازمان های امروزی در شرایط حاضر و همچنین کسب و کارها در جهت رسیدن به اهداف  سازمانی خود به مدیران کارآفرین نیازمندند .بدون تردید در این بین، تنها مدیران کارآفرین و توانمند می توانند توانايي و استعداد ،خلاقيت و نوآوري را در افراد ايجاد، و ترويج و تشويق کنند و يا رفتار و عملکرد آنها مي تواند مانع اين امر حياتي شود. بنابر این ،یکی از هنرهای بسیار مهم یک مدیر کارآفرین استفاده از استعدادها و پیدا کردن ذهن های خلاق  و نوآور و شکوفایی آنان است.

تعریفی از مدیر کارآفرین

 در تعریفی جامع برای معرفی مدیر کارآفرین می توان اینگونه بیان کرد ، مدیری که تمایل دارد ،آینده را تغییر دهد و فکر می کند که توانایی لازم برای ایجاد تغییر موفقیت آمیز در داخل سازمان را دارد، مدیر کارآفرین نام دارد.

یک مدیر کارآفرین همیشه تلاش می کند تا یک موقعیت استراتژیک توانمند قوی در یک سازمان ایجاد نماید. او با تخریب موقعیت موجود، فرصت های جدیدی را به منظور پیشی گرفتن ار رقبای خویش ایجاد می کند و به نوعی در مقابل تهدیدات بالقوه هوشیار و نسبت به چالش های موجود در سازمان  و یا کسب و کار خویش آماده است به عبارتی مدیریت بحران نیز در مواقع حساس دارد.مدیر کارآفرین از فرصت های ارزشمند بهره برداری می نماید و بدین طریق از بروز بحران جلوگیری می کند.

و اما ویژگی های شخصیتی مدیران كارآفرین

و اما ،مديران كارآفرين چه ويژگي هايي و خصوصیاتی بايد داشته باشند. آيا مديران همان كارآفرينان هستند، يـا متفاوت از كارآفرينان اند؟ چگونه بايد نگرش و شخصيت آنها را شناخت؟ نگـرش سـنجي يكـي از روش هاي شناسايي اين بعد از ويژگي هاي رفتاري است.

 از جمله مهم ترین ویژگی های شخصیتی یک مدیر کارآفرین که می شود بدان اشاره کرد،عبارتند از:

پذیرفتن تغییر و فرصت جویی – دارای قدرت جسارت و ریسك پذیری – خلاقیت و نوآوری – مهارت محورند – از چالش ها و کارهای تیمی لذت می برند و از آن استقبال می کنند- توانمندی در مذاکره کردن – بلند همت و رقابتی  – باور به وجود پاداش در ماهیت کار- مهارت های ارتباطی در هدایت سازمان – داشتن درجه بالای ریسک – دارای اعتماد به نفس بالا و تکیه به توانمندی‌های درونی و …از جمله شاخصه های مهم و تاثیر گذار آنان است.

مدیران کارآفرین
مدیران کارآفرین

علی رغم همه ویژگی های اشاره شده ،یک مدیر کارآفرین برای خلق نوآوری در فعالیت های سازمانی، مشوق های اثرگذار و قوی را تهیه می کند و به موقع و در جای مناسب از آنها استفاده می کند؛ مدیر کارآفرین نه تنها از مشوق های فردی بهره می جوید ،بلکه به مشوق های گروهی نیز توجه ویژه ایی دارد و به گروه های تخصصی که به موفقیت هایی نائل شده اند، پاداش می دهد.

استراتژی های مدیران کارآفرین

اگر بخواهیم به ویژگی ها و استراتژی های مهم در خصوص یک مدیر کارآفرین بیان کنیم ،این است که او از تمام افراد سازمان درخواست می کند تا ایده های خود را در جهت بهره وری هر چه بیشتر سازمان یا کسب و کار مورد نظر بیان کنند. او وقتی می‌ خواهد، تیمی را  تشکیل دهد، بهترین استعدادها را انتخاب می کند. چون می داند، افراد با استعداد از ضروریات هر سازمان موفقی می باشند ،پس تلاش و همت می کنند و اعضای تیم سازمان و کسب و کارخود  را انتخاب و استخدام  می نماید.

یک مدیر کارآفرین در سراسر فرآیند توسعه و تولید محصول ، تعامل نزدیک با کاربران دارد و از دیدگاه ها و نظرات مشتریان و ارباب رجوع به طور مستمر استفاده می کند تا پله های موفقیت را سریع تر طی کند. او همیشه به این نکته دقت و توجه خاصی دارد که از استعدادها و ایده های افراد درون سازمانی و مشتریان به منظور معرفی محصولات و خدمات جدید استفاده نماید و در خصوص نتایج ایده های جدید، محصولات و خدمات نو، افق زمان بلندمدتی را مدنظر قرار می دهد.

سخن آخر

و اما سخن آخر این که ، با توجه به مطالب اشاره شده در بالا، توسعه کارآفريني در هر جامعه ایی،موتور توسعه اقتصادي است و مديران کارآفرين نيز به عنوان معياري با اهميت و پر تلاش براي ظهورسطح توسعه يافتگي و پیشرفت هر کشوری بسیار ارزشمند مي باشند.موفقیت شرکت ها از سوی مدیران و کارآفرینانی به دست می آید که هدف مشخصی را دنبال می کنند، منابع را به طور موثر و کارآمد تخصیص می دهند، مسئولیت تربیت و پرورش افراد را در جهت رسیدن به اهداف مشترک بر عهده می گیرند.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80826
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن