اقتصادی

معافیت های مالیاتی ، مشوقی برای کسب و کارهای نوپا

مهندس امین رشیدی

 

با توجه به روند رو به رشد کسب و کارهای کارآفرینانه بالاخص در کشورهای توسعه یافته ، ساز و کارهای تشویقی متعددی برای آن ها وضع شده است. از قرار دادن تسهیلات مالی قابل توجه گرفته تا معافیت های مالیاتی که هر یک می تواند زمینه ساز افزایش این قبیل از کسب و کارها باشد. آشنایی جامعه و البته بالاخص دولتمردان با این معافیت های مالیاتی و وضع قوانینی از این دست در کشور می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

البته باید اذعان داشت که در تمام دنیا ، مالیات بر کسب و کارها به عنوان یکی از مهم ترین منابع درآمد دولت محسوب می‌شود. این مالیات به طور معمول بر اساس درآمد و سود کسب و کارها تعیین می‌شود و می‌تواند بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی که در هر کشور تعیین می‌شود، متفاوت باشد. اما آنچه در این میان قابل توجه است این است که در کشورهای توسعه یافته، معافیت‌های مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای تشویق به رشد و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این معافیت‌ها به صورت قوانین و مقررات مالیاتی تعیین می‌شوند که به برخی از آن ها اشاره می شود.  معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای جدید از شایع ترین آن هاست. برخی کشورها معافیت‌ های مالیاتی را برای کسب و کارهای جدید و نوآورانه ارائه می‌دهند. این معافیت‌ها ممکن است شامل معافیت از مالیات بر درآمد یا سود به مدت محدودی باشند. مازاد بر اینکه برخی کشورها مناطق آزاد و ویژه را ایجاد می‌کنند که معافیت‌ های مالیاتی و تسهیلات دیگری را برای سرمایه ‌گذاران فراهم می‌کنند. این مناطق معمولاً شرایط و قوانین مالیاتی متفاوتی نسبت به سایر مناطق کشور دارند و برای جذب سرمایه ‌گذاری و توسعه کسب و کارها استفاده می‌شوند. البته در این حوزه و ایجاد مناطق آزاد در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در کشور صورت پذیرفته است.

برخی کشورها در قوانین مالیاتی خود معافیت ‌هایی را برای کسب و کارهایی که اهداف اجتماعی، محیط زیستی یا انرژی پاک را تحقق می‌ دهند، در نظر می‌ گیرند. این معافیت‌ ها می‌توانند شامل کاهش مالیات بر درآمد، سود، یا املاک و مستغلات باشند. این اقدامات دارای اهدافی هستند  تا کسب و کارهایی که به راستی به توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی متعهد هستند را تشویق کرده و تأثیر مثبت آن‌ها را بر جامعه و محیط زیست تقویت کنند. معافیت های مالیاتی برای آن دسته از کسب و کارهای کارآفرینانه یا استارت آپ هایی که با رویکرد تحقق اشتغال و آموزش در حال فعالیت اند نیز مرسوم است. به نحوی که بسیاری از کشورها به منظور تشویق به ایجاد اشتغال و آموزش، معافیت‌های مالیاتی را برای کسب و کارهایی که شغل‌ ایجاد می‌کنند ، ارائه می دهند و به آموزش و آماده ‌سازی نیروی کار می ‌پردازند. این معافیت ‌ها ممکن است شامل تخفیف ‌های مالیاتی مرتبط با هزینه‌ های آموزشی، حقوق و دستمزد کارگران جدید و سایر هزینه‌های مرتبط با اشتغال باشد.

معافیت های مالیاتی ، مشوقی برای کسب و کارهای نوپا
معافیت های مالیاتی ، مشوقی برای کسب و کارهای نوپا

معافیت های مالیاتی برای سرمایه ‌گذاری در تحقیق و توسعه در کشورهای توسعه یافته عموما انجام می پذیرد. برخی کشورها تمایل دارند تا سرمایه ‌گذاری در تحقیق و توسعه را گسترش دهند و از این طریق آن ها را تشویق می کنند. برای این منظور، معافیت‌های مالیاتی را برای هزینه ‌ها و سرمایه‌ گذاری‌های مرتبط با پروژه‌های تحقیق و توسعه ارائه می‌دهند.

این معافیت‌ ها می‌توانند شامل کاهش مالیات بر درآمد، سود، و یا تسهیلات مالیاتی دیگر باشند. معافیت های مالیاتی در کشورهای توسعه یافته برای کسب و کارهای کارآفرینانه و یا استارت آپ های نوپا بسیار متنوع می باشد که می‌ توانند به صورت موقت یا دائمی برای کسب و کارهای کارآفرینانه اعمال شوند. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است ، این است که این کشورها چگونه از فاکتورهای تشویقی و حمایتی برای فراهم نمودن هر چه بیشتر بستر فعالیت های کارآفرینانه بهره می برند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=100397
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن