کارآفرینی

مشاغل بنگاه‌های کوچک چه مزایایی دارند؟

امروزه نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشورها اثبات شده است. بسیاری از کشورها در پی کوچک کردن دولت و خصوصی‌سازی هستند ولی هنوز در حمایت از بنگاه‌های کوچک تردید دارند. این در حالی است که مشاغل بنگاه‌های کوچک و متوسط امتیازات فراوانی دارند که موجب رشد اقتصادی و خلق ثروت در جامعه می‌شوند.

مشاغل بنگاه‌های کوچک امروزه در دنیا نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی و رفع معضل بیکاری دارند. اما درک اهمیت حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط در جامعه بسیار دشوار است. سالهاست معضلات ناتمام بزرگ بودن دولت به اثبات رسیده است.

اغلب کشورها سیاست‌هایی برای کوچک کردن دولت و خصوصی‌سازی اجرا می‌کنند اما هنوز در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما آنطور که باید و شاید به بنگاه‌های کوچک و متوسط بها داده نمی‌شود.

هنوز این دولت‌ها تمایل دارند از شرکت‌های بزرگ حمایت کنند در حالی که حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط بهترین راهکار کارآفرینی و مبارزه با بیکاری و فقر محسوب می‌شود.

مرجع توسعه کارآفرینی

اساساً بنگاه‌های کوچک و متوسط تمایل دارند از ایده‌های نوآورانه و خلاقانه حمایت کنند. آنها به دنبال افرادی هستند که راه‌حل‌هایی تازه برای نیازهای بشر دارند و یا فناوری تازه‌ای برای عرضه به بازار تولید کرده‌اند.

بنابراین بنگاه‌های کوچک و متوسط مهمترین مرجع کارآفرینی در کشور هستند. در شرایطی که روشهای سنتی و مشاغل دولتی پاسخگوی نیاز اشتغال جامعه نیستند بنگاه‌های کوچک و متوسط با کارآفرینی، فرصت‌های تازه‌ای برای اشتغال در جامعه خلق می‌کنند.

رضایت شغلی در مشاغل بنگاه‌های کوچک

یکی از معضلات جامعه امروز رواج حس ناخوشایند عدم رضایت شغلی در جامعه است. در یکی از تحقیقات معتبر انجام شده در این حوزه تنها 13 درصد از شرکت‌کنندگان از شغل خود رضایت داشتند.

در واقع شرایط سخت اقتصادی موجب شده اغلب افراد کسب درآمد را بر پیگیری علاقه و استعداد خود ترجیح دهند. در حالی که بسیاری از مشاغل بنگاه‌های کوچک و متوسط حاصل پیگیری رؤیای شخصی افراد است. در واقع فردی با تکیه بر استعدادها و مهارت‌های خود و با پشتکار فراوان شغل رؤیایی خود را خلق نموده است.

بنابراین در بنگاه‌های کوچک و متوسط معمولاً رضایت شغلی در بالاترین سطوح قرار دارد. بدیهی است که این عامل نه تنها سبب ارتقا سطح زندگی افراد بلکه سبب افزایش بهره‌وری شغلی آنها می‌شود.

میزان رضایت شغلی در مشاغل بنگاه‌های کوچک

سازگاری با اقلیم اقتصادی

در بنگاه‌های کوچک و متوسط مشتری مداری اولویت اول مجموعه است. بر خلاف شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهای سنتی اعمال تغییرات در بنگاه‌های کوچک و متوسط به آسانی صورت می‌گیرد.

آنها همواره برای تغییر مطابق خواست مشتری آماده هستند. در نتیجه معمولاً وفاداری مشتریان نیز در این کسب و کارها بیشتر است. حتی اثبات شده در زمان رکود اقتصادی مصرف کنندگان حمایت از کسب و کارهای کوچک و محلی را به حمایت از شرکت‌های بزرگ ترجیح می‌دهند.

شایسته‌سالاری در مشاغل بنگاه‌های کوچک

یکی از امتیازات بنگاه‌های کوچک و متوسط رواج شایسته‌سالاری در آنهاست. از آنجایی که در این بنگاه‌ها حقوق‌های نجومی و امتیازات ویژه وجود ندارد انتخاب افراد بر حسب مهارت‌ها و کارایی ایشان صورت می‌گیرد.

استخدام در مشاغل دولتی و شرکت‌های بزرگ، درآمد و اعتباری قابل توجه برای افراد ایجاد می‌کند ولی استخدام در بنگاه‌های کوچک و متوسط اغلب بر اساس شایستگی‌ها و تعلق خاطر فرد به مجموعه صورت می‌گیرد.

به عبارت دیگر کسی که بتواند کاری برای مجموعه انجام دهد و علاقمند به پیشرفت کار در این عرصه باشد وارد این عرصه می‌شود. لذا حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط مانع بزرگی در استخدام‌های نسبی و سببی ایجاد می‌کند.

محرک رشد اقتصادی و ارتقاء سطح زندگی

تجربه نشان داده تنها بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق کارآفرینی از عهده رقابت تنگاتنگ و تغییرات سریع فناوری در عرصه اقتصاد امروز برمی‌آیند. این بنگاه‌های مسیرهای تازه‌ای برای رشد و پیشرفت جامعه خلق می‌کنند.

کارآفرینی با ایجاد فرصت‌های شغلی به حل معضل بیکاری کمک می‌کنند؛ با حمایت از ایده‌های تازه نقش مؤثری در ارتقاء سطح زندگی مردم دارند، با رونق بخشیدن به رقابت بازار محرک رشد اقتصادی هستند و با خلق ثروت به مرور زمان معضلات فقر و محرومیت در جامعه را کاهش می‌دهند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=70763
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن