اجتماعی

مسئولیت پذیری کودکان  و ارتباط آن با موفقیت

مسئولیت پذیری کودکان از جمله  فاکتورهای مهمی است که ارتباط تنگاتنگی با موفقیت آنان در دوران بزرگسالی دارد .  به همین دلیل مسئولیت پذیری کودکان از جمله مهارت های لازم در زندگی قلمداد می شود که والدین باید توجه ویژه ای نسبت به آن داشته باشند. اما باید متاسفانه باید گفت : بسیاری از والدین از سر دلسوزی مسئولیتی به کودک خود واگذار نمی‌کنند که مسلما این مسئله  در آینده می تواند ضربات و آسیب های جبران ناپذیر به کودک وارد نماید.

با کاهش نرخ جمعیت و به تبع آن پایین آمدن نرخ فرزندآوری ، اکثر کودکان ایرانی یا تک فرزند و یا نهایتا یک خواهر و یا یک برادر دارند. همین امر سبب شده تا بسیاری از پدران و مادران ، کلیه ی امور محوله بر فرزندانشان را به دوش بکشند و به نوعی با ایجاد فضای فرزند سالاری او را همواره وابسته و به دور از هر گونه مسئولیت پذیری تربیت کنند. در حالیکه مسئولیت پذیری کودکان می تواند نقش مستقیم و موثری در آینده ی آن ها و بالاخص در کسب و کارشان ایفا نماید. یکی از روانشناسان معروف حوزه ی تربیتی بر این عقیده بود که فرزندانتان را یتیم کنید، قبل از آنکه یتیم شوند. به کودکانتان مسئولیت دهید تا بتوانند در بزرگسالی با خصیصه ی مهم مسئولیت پذیری اجتماعی در کسب و کارشان ایفای نقش نمایند.

چرا که این روزها، مسئولیت پذیری اجتماعی از جمله مباحث مهمی است که بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است. در مسئولیت پذیری اجتماعی ، چهارچوبی اخلاقی برای هر فرد تعریف می شود که با حساسیت در مورد مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی معنا می یابد. در واقع افراد با چنین خصیصه ای در باره ی وقایع اجتماعی- فرهنگی پیرامون خود نه تنها بی تفاوت نبوده بلکه تمام تلاش خود را برای مرتفع ساختن مشکلات و توسعه ی پایدار جامعه انجام می دهند. در واقع این افراد با پذیرش و اعمال تعهدات فردی و سازمانی کمک شایانی به حفظ کرامت انسانی، برقراری عدالت، کاهش تبعیض، کاهش فقر و آسیب های اجتماعی، گسترش اخلاق و … می نمایند.

جالب است بدانید که جامعه شناسان بر این عقیده اند که رابطه معناداری بین مسئولیت پذیری اجتماعی و کارآفرینی و بالاخص موفقیت های دنیای کسب و کار وجود دارد و هر چه افراد از سنین پایین تر و در دوران کودکی ، به مسئولیت پذیری کودکان توجه شود و کودکان این خصیصه را آموزش ببینند قطعا در دوران بزرگسالی تجربیات موفق تری خواهند داشت. چرا که اعتماد کردن به فرد و یا نهاد و شرکتی  که مسئولیت پذیری بالاتری دارد به مراتب بیشتر خواهد بود.

افرادی که در بزرگسالی مسئولیت پذیرترند از شکست خوردن نمی هراسند ، چرا که شرایط پیش آمده را نتیجه ی عملکرد اشتباه خود می دانند و این مهم ترین قدم برای رسیدن موفقیت های آتی است. مسئولیت پذیری، حسن شهرت افراد را تقویت کرده و از آن ها مدیران محبوب تری برای اداره ی کسب و کارها خواهد ساخت. چنین کسب و کارهایی هرگز در برابر مشکلات و مسائل پیش روی کارمندان خود بی تفاوت نبوده و همواره درصدد برطرف نمودن آن ها هستند. همین امر این توانایی را به شما به عنوان یک کارآفرین خواهد داد که در جذب استعدادها و حفظ پرسنل خود عملکرد بهتری داشته باشید. از وابستگی بیش از اندازه ی کودکانتان به خود به شدت بپرهیزید. به آن ها آزادی عمل بدهید و بگذارید با تجربه کردن بسیاری از شرایط جدید خود را برای دنیای پرتلاطم آینده آماده سازند. شما مامور حل و فصل کردن تمام درگیری های ذهنی کودکانتان نیستید. بگذارید خودشان حلال بخشی از مشکلات پیش رویشان باشند.

افرادی که از مرتفع کردن کوچک ترین مشکل در فرایند کسب و کار خود عاجزند، مسلما از حل کردن مسائل کوچک دوران کودکی خود باز داشته شده اند. مسائل کوچکی چون تمیز کردن اتاق، مدیریت زمان و یادگیری دروس، کمک در آشپزی و … می تواند از فرزندانتان افرادی بزرگ و موفق بسازد که هر کدام تاریخ اقتصاد و فرهنگ یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=93462
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن