اقتصادی

مسئولیت‌پذیری؛ راز رونق تولید داخلی

مسئولیت‌پذیری به معنای تلاش برای انجام کار به بهترین نحو ممکن و پذیرش مسئولیت خطا و اشتباه است. در عرصه تولید، مسئولیت‌پذیری تولیدکنندگان نقش بسیار مؤثری در جلب اعتماد مصرف کنندگان دارد. ارائه ضمانت و خدمات پس از فروش به این معناست که تولیدکننده مسئولیت کامل تولیدات خود را می‌پذیرد و این امر موجب اطمینان خاطر مصرف کننده می‌شود.

مسئولیت‌پذیری در لغت به معنای پذیرش مسئولیت و یا به عبارت ساده‌تر پاسخگویی در برابر خود، مردم و خدا در قبال کار و مسئولیتی است که آزادانه و آگاهانه آن را انتخاب کردیم.

اما در حقیقت، مسئولیت‌پذیری نوعی تعهد درونی است که سبب می‌شود فرد تمام قوای خود را برای دستیابی به بهترین نتایج به کار گیرد و در این مسیر خطا و کوتاهی خود را بپذیرد. چنین افرادی برای پذیرش مسئولیت و خدمت به مردم پیش‌قدم می‌شوند و از آرامش و آسایش حاصل از کار خوب خود لذت می‌برند.

مسئولیت‌پذیری در تولید کالا چیست؟

مسئولیت‌پذیری در تولید کالا به این معناست که یک تولیدکننده بدون ناظر بیرونی به دنبال تولید بهترین و مرغوب‌ترین کالا باشد. چنین فردی بیش از آنکه به منفعت بیشتر خود بیاندیشد به دنبال افزایش کیفیت کالای خود و جلب رضایت مصرف کننده است.

در همین راستا تولیدکننده پس از تلاش برای تولید کالای مرغوب، داوطلبانه برای اخذ استانداردهای لازم اقدام می‌نماید. هدف او رونق تولید داخلی و تأمین نیاز مصرف کنندگان است.

او برای برنده شدن در رقابت بازار نیز به دنبال خلاقیت و افزایش کیفیت محصول خود است. مهمترین مسئله در این زمینه پذیرش نقص و خطای احتمالی از جانب تولیدکننده است.

مسئولیت‌پذیری در تولید کالا به این معناست که تولیدکننده با اطمینان به عملکرد خود و برای اطمینان خاطر مصرف کننده با ارائه ضمانت و خدمات پس از فروش، مسئولیت نقص و خطاهای احتمالی کالای خود را می‌پذیرد.

خدمات پس از فروش، اطمینان خریدار را جلب می‌نماید

خدمات پس از فروش، نماد مسئولیت‌پذیری تولیدکننده

متأسفانه در کشور ما به خدمات پس از فروش آنچنان که باید و شاید بها داده نمی‌شود. در حالی که این خدمات نماد مسئولیت‌پذیری تولیدکننده و مایه اطمینان خاطر مصرف کننده است.

اگر قرار است اقدامی در راستای رونق تولید داخلی صورت گیرد باید تولیدکنندگان در خصوص ضرورت ارائه خدمات پس از فروش توجیه شوند. الزام تولیدکنندگان به دریافت مجوزها و استانداردهای ضروری و نیز ارائه خدمات پس از فروش بهترین راه حمایت از تولید داخلی است.

ممکن است برخی تولیدکنندگان هزینه و زمان مورد نیاز برای کسب مجوزها را بیهوده بدانند به همین خاطر لازم است زمانی که تولیدکننده محصول مناسبی برای عرضه به بازار تولید می‌کند از متخصصین کسب و کار مشاوره دریافت کند.

این متخصصین باید لزوم ورود اصولی به بازار برای اعتبار و ماندگاری برند را به ایشان بیاموزند. این خدمات حتی اگر به صورت رایگان توسط دولت ارائه شود گام مؤثری برای حمایت از تولید داخلی است. زیرا ورود محصول نامرغوب به بازار و عدم مسئولیت‌پذیری تولیدکننده اثرات مخربی بر اعتماد مصرف کنندگان دارد.

از لحاظ روانی زمانی که مصرف کننده از یک محصول ایرانی ناراضی باشد اعتماد او به تمام محصولات داخلی از بین می‌رود. در نتیجه مانند سالهای اخیر در کشور ما مصرف کنندگان خرید محصولات بی‌کیفیت چینی را بر خرید محصولات ایرانی ترجیح می‌دهند. که این ضربه سنگینی به تولید داخلی وارد می‌سازد.

مهم این است که تولیدکنندگان بدانند فرایند جلب اعتماد مصرف کننده فرآیندی زمان‌بر است و یکباره اتفاق نمی‌افتد. ولی مسئولیت‌پذیری تولیدکننده و به خصوص ارائه خدمات پس از فروش مناسب در تسریع این فرایند نقش بسزایی دارد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67817
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن