یادداشت

مدیران ما چه میزان روابط عمومی را می شناسند و نقش دولت جدید برای انتخاب مدیران روابط عمومی چیست؟

چند سالی است که بار دیگر مسئولین ، برای روابط عمومی های ما عناوین خاصی تعریف کرده اند روابط عمومی و اطلاع رسانی ، روابط‌عمومی و آموزش عمومی ، روابط‌عمومی و امور بین الملل ، مدیریت ارتباطات ، روابط‌عمومی و مسئولیت های اجتماعی ، مدیریت راهبردی و روابط عمومی ،روابط عمومی و اموراجتماعی ، روابط عمومی و برندینگ ، دفتر ریاست و روابط عمومی ، مدیریت برند ، روابط عمومی و بازاریابی ، روابط عمومی و تبلیغات ، روابط‌عمومی و تشریفات و…..برخی از ما که سالهای اول انقلاب را نیز تجربه کرده ایم به خاطر داریم به دلیل عدم شناخت مسئولین از
روابط عمومی عناوین مختلفی برای روابط‌عمومی تعریف کرده و حتی روابط عمومی را تعطیل هم کردند .
تعریف روابط‌عمومی از ابتدا تا کنون یک جمله ساده است » آینه تمام نمای سازمان « ساده و مختصر و تمام کتابها و سخنرانیها و نوشته ها در همین جمله نهفته است و تمام تعاریف بالا را در بر میگیرد و کارشناسان روابط‌عمومی باید به تمام آنچه گفته می شود مسلط باشد . معلوم نیست پس از سالها سختی برای معرفی روابط‌عمومی به جامعه چرا بار دیگر به عقب رفته ایم و مفهوم روابط‌عمومی را درک نکرده و شناختی از آن در بین مسئولین ما وجود ندارد و زبانم لال برخی از مسئولین ما روش دیکتاتوری برگزیده و برای عدم شفاف سازی و پاسخگویی و پنهان کاری دیگر نیازی به روابط‌عمومی ندارند و همه آنچه کوتاه بیان کردم بهانه است .
امروز دولت جدید وارث یکسری بدعهدی ها ، تبلیغات گمراه کننده وعده های غیر قابل اجرا و بحران های مختلف مانند ویروس کرونا ، آب ، برق ، فاضلاب ، تعطیلی مراکز بزرگ صنعتی ، کاهش راندمان کشاورزی
…. است . آیا زمان آن نرسیده که با مردم شفاف باشیم و معضلات و مشکلات را با مردم در میان گذاشته و مردم را دعوت به همکاری کنیم تا شاید دزدی ها ، رانتها ، سو استفاده از نا آگاهی مردم تغییر یابد . برای
رفع این بحران ها و معضلات نیازمند کارشناسان و متخصصین افکار عمومی هستیم که در غالب » روابط‌عمومی « می توانند عصای دست مدیران جدید باشند و اجازه ندهیم هر فرد غیر متخصصی را برای این
منظور دعوت به همکاری کنند یک مدیر روابط‌عمومی آگاه باید تمام شرایط لازم و صلاحیت حرفه ای کافی داشته باشد تا بتواند بار سنگینی را از دوش مسئولین بردارد . بدیهی است آنان که راه پاسخگویی
شفاف را باور ندارند به روابط‌عمومی هم نیاز ندارند و فقط جایگاه تبلیغات و تشریفات برای آنها کافی است .
خسرو رفیعی
رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا