فرهنگی

مدارس غیرانتفاعی و هزینه های سرسام آور!

خوشدل- کارشناس اجتماعی

مدارس غیرانتفاعی ، مدارسی هستند که تحت نظر وزارت آموزش و پرورش اداره شده، اما برای تامین هزینه های خود مبلغی را به عنوان شهریه از خانواده ها دریافت می نمایند.

هزینه های باور نکردنی مدارس غیرانتفاعی ، شبیه کلاف سردرگمی شده است که بنظر می رسد ، هیچ ارگانی زیر بار مسئولیت آن نمی رود و همین امر سبب شده ، بعد از پایان سال تحصیلی و شروع تابستان خانواده ها با دغدغه ای جدید روبرو شوند. ثبت نام در مقطعی جدید و شهریه هایی که بی حساب و کتاب بالا می رود.

در سال های اخیر، مدارس غیرانتفاعی به دلیل ارائه ی یکسری از امکانات مازاد به دانش آموزان طرفداران زیادی پیدا کرده اند و با وجود شهریه های بالا و غیر منطقی، خانواده های زیادی خواهان ثبت نام فرزند خود در این مدارس هستند. شهریه ی سال جدید تحصیلی توسط آموزش و پرورش با افزایش 35 درصدی برای مدیران مدارس ابلاغ شد. طبق مصوبه ی آموزش و پرورش ، حداقل شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال تحصیلی 1401 – 1402  چهار میلیون تومان و حداکثر سی و پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

البته این هزینه با وجود فاکتورهای متفاوتی چون، میزان ساعات آموزشی، ساعات فوق برنامه و مازاد، امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و همایش های آموزشی، امکانات مربوط به نوع تغذیه و سرویس رفت و آمد دانش آموزان متغیر می باشد. جالب است بدانید ، حتی شرایط اقتصادی هر منطقه نیز می تواند در میزان شهریه ی مدارس تاثیر گذار باشد.

البته شاید میزان افزایش شهریه با توجه خدمات بالا قابل قبول بنظر برسد، اما زمانی که این میزان شهریه از دبستان هفتاد و پنج میلیونی تا مقاطع دویست میلیونی افزایش می یابد، موضوع کمی پیچیده تر می شود. آبشن هایی چون سفر‌ها و اردو‌های خارج از کشور نیز در این گونه مدرارس وجود دارد. تعدادی از این مدارس مشهور در زمان ثبت نام مقصد کشورهای خارجی را از فرانسه و سوئد گرفته تا کشور ترکیه در همسایگی ما را مشخص می نماید. این افراط گرایی همراه با شهریه های سرسام آور که تنها مختص قشر خاصی از جامعه است، پای امکانات لاکچری را به مدارس و حوزه ی آموزش کشور نیز باز کرده است.

مدارس غیر انتفاعی
مدارس غیر انتفاعی

مدارسی که نرخشان با هزینه‌های تصویب شده در هر سال آموزش و پرورش از زمین تا آسمان فرق دارد و گویا خدمات ارائه شده در این مدارس نیز بسیار متفاوت است. گویا شهریه ی مدارس غیرانتفاعی در ایران کف دارد اما سقف ندارد. سهم آموزش کشور برای عموم مردم جامعه ، مسئله ای است که سال ها مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است و نتایج مخرب حاص از آن در قبولی های کنکور امسال می توان به وضوح مشاهده نمود.

بررسی اسامی ۴۰ نفر برتر کنکور سال ۱۴۰۱ در گروه‌های آزمایشی مختلف نشان داد که امسال نیز رتبه‌های برتر از آن مدارس خاصی هستند و از میان نفرات برتر کنکور امسال تنها یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی تحصیل کرده است و ۲۹ نفر از آنان در مدارس استعداد‌های درخشان، ۹ نفر مدارس غیرانتفاعی و یک نفر مدارس نمونه دولتی بودند. سهم بسیار پایین مدارس عادی و دولتی نشان از یک تذکر بزرگ برای مسئولان آموزش و پرورش و دست اندکاران این حوزه دارد. همین آمار نشان از یک تراژدی تلخ در حوزه ی آموزش و پرورش دارد و قشر متوسط رو به ضعیف که حتی فرزندانشان هم باید پشت در تراژدی غم انگیز تبعیض در حوزه ی آموزش قرار بگیرند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=87829
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن