یادداشت

محیط کار سمی را بشناسیم !

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

محیط کار سمی و شناخت و چکونکی برخورد با آن سهم زیادی در افزایش انگیزه افراد نسبت به موقعیت شغلی شان ایجاد می کند.چون محیط کار سمی آن قدر منفی و بد است که جلوی رشد و پیشرفت شرکت را گرفته و باعث فرسودگی شغلی، از دست دادن انگیزه و اشتیاق، کاهش بازدهی و در نهایت باعث کناره گیری افراد از آن سازمان و یا شرکت می شود . اولین کاری که به ذهن افراد در چنین محیط کاری می رسد ، استعفا و ترک کار است .ولی توجه داشته باشید قبل از آنکه بی‌گدار به آب بزنید همه جوانب را بسنجید و در مورد راه‌حل‌های جایگزین به خوبی فکر کنید . سعی کنید شرایط و اوضاع محیط کار را بهتر و خوشایندتر کنید . هر چند که می دانید ، چنین محیط‌ های مسمومی یک ‌شبه و به ‌سرعت تغییر نمی‌کنند .

اگر بطور میانگین در نظر بگیریم، هر فرد ، هفته ای چهل ساعت در محل کار خود حضور دارد و البته این ساعت به مراتب در بعضی از افراد بیشتر هم می باشد. این زمان بخش قابل توجهی از زندگی ماست و چنانچه محیطی آرام، به دور از اضطراب و دغدغه نباشد ، می تواند صدمات قابل توجهی چه از بعد جسمی و چه از بعد روانی به افراد وارد نماید.

بسیاری از افراد موفق اذعان دارند که از کار لذت می برند، کار بخشی از زندگی روزمره ی آن هاست و فعالیت های کاری نه تنها آن ها را خسته و دلزده نمی کند، بلکه باعث نشاط و شادابی آن هاست. بی شک چنین تفکری در محیط های کاری سمی و ناسالم اتفاق نمی افتد. چرا که محیط کاری سالم ، اشتیاق به کار و از همه مهم تر به شدت در بالا بردن کیفیت کاری موثر است.

همه ی ما درس می خوانیم و به دنبال شغل مورد علاقه ی خود هستیم، تا بتوانیم رفاه و آرامش را برای خود و خانواده مان به ارمغان بیاوریم. اما گاهی محیط کاری آن‌ چنان مسموم و مخرب است که اثرات منفی آن به سلامت روان و جسم ما آسیب می‌رساند. اطلاع از نشانه‌های اصلی محیط کار سمی و ناسالم و شیوه های درست کنار آمدن با آن به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید و بتوانید در انتخاب شغل بعدی و بررسی محیط کارتان بسیار بهتر عمل کنید و از کارتان لذت بیشتری ببرید.

البته باید واقف باشیم که یک محیط کار سمی تنها مختص به کشورهای در حال توسعه نیست و در کشورهای توسعه یافته نیز یکی از موضوعاتی است که افراد با آن درگیرند. یک محیط کاری ناسالم تنها نشات گرفته از کارفرما نیست، حتی وجود یک همکار سمی می تواند حضور در محل کارتان را غیرقابل تحمل نماید. کارآفرینان و کارفرمایان باید محیط کاری خود را با دقت رصد نمایند، چرا که محیط های کاری ناسالم می تواند بسیار هزینه بر باشد و در نهایت کسب و کار شما را با مشکل مواجه نماید. یک مدیر کارآمد باید بتواند شرایط را طوری برای کارمندان خود آماده نماید که آن‌ها با آرامش و امنیت خاطر تنها روی کار خود و وظایفی که به آن‌ها محول شده ، تمرکز نمایند و سایر مسائل حاشیه ای ذهن کارمندانشان را مشغول ننماید.

جالب است بدانید ، طبق آمارهای ارائه شده قریب به چهل درصد کارکنان بیان کرده‌اند که کیفیت کار آن‌ها در یک محیط کاری مسموم کاهش می‌یابد و بالغ بر یک چهارم آن ها اذعان دارند که  در چنین محیطی ، خستگی و کلافگی خود را به ارباب رجوع منتقل می‌کنند و البته درصد قابل توجهی نیز در این میان محیط کاری خود را به دلیل وجود چنین مشکلاتی ترک می ‌کنند.

اگر شما هم نسبت به محیط کار خود خسته و دلزده هستید، اما از معیارهای محیط کار سمی بی اطلاعید، به آلارم های زیر توجه کنید. نخست آنکه در محیط کاری شما تنها اشتباهات بولد می شوند و نقاط و دستاوردهای مثبت شما نادیده گرفته می شود. سیستم پاداش دهی درست می تواند کارمندان را راغب به درست کار کردن و احساس مسئولیت هر چه بیشتر نماید و چنانچه این سیستم با نقص روبرو باشد، محیط کار تبدیل به یک مکان سمی خواهد شد. در یک محیط کار سالم، مدیر و کارفرما همواره ی شنونده ی حرف های کارمندان خود است و این خود می تواند بازخوردهای مثبت و قابل توجهی در کیفیت کاری داشته باشد.

بطور کلی احساس قدردانی و ارزشمندی در محیط کار بسیار تاثیرگذار است. در محیط های کار سمی جملاتی از قبیل همینه که هست، اگر کسی ناراضی است می‌تواند برود! و …. زیاد به گوش می رسد و این دقیقا همان جایی است که کارمندان را مجبور به تحمل در محیط کار می نماید. یکی دیگر از نکاتی که سبب می شود محیط کار سمی باشد، مشخص نیودن مرز میان محیط کار و زندگی شخصی است. در بسیاری از مشاغل حتی اگر از محیط کار خارج شده باشید ، باید آنلاین باشید و گوشتان به زنگ تلفن باشد. فشارهای کاری از این قبیل افراد را دچار استرس، اضطراب و تشویش می نماید.

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90999
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن