گیلان

محله معلولین، تنها و خسته؟!!

معلولین از محلات آسیب پذیر رشت است که با توجه به محرومیت ها و نیز بالابودن تراکم جمعیتی، از ناهنجاری های نظیر سرقت، خرید و فروش مواد مخدر، مشروبات الکی، قمار، درگیری و … رنج می برد.

نقی هدایتی

تفاهم آنلاین_ نقی هدایتی از فعالان سیاسی اجتماعی استان گیلان طی یادداشتی نوشت: فارغ از موضوع انتخابات، معمولا به محلات حاشیه ای رشت تردد می کنم و به ویژه این رفت و آمدها با شیوع ویروس کرونا و برای تحویل بسته های معیشتی که توسط خیرین تهیه می شود به خانواده های آسیب پذیر، بیشتر شده است. چند شب قبل به محله معلولین رفتم و با بزرگان و امنای آنان دیدار کردم و به برخی از منازل هم سر زدم. این محله جمعیت زیادی دارد اما بشدت محروم و از امکانات زندگی شهری بی بهره است.

معلولین در جنوب شهر رشت قرار دارد. بعد از میدان انتظام به سمت سلیمانداراب، خیابانی واقع شده که به نام نخستین بنیانگذار آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت مرحوم آرسن میناسیان نامگذاری شده است. انتهای این خیابان آسایشگاه معلولان وسالمندان رشت واقع شده که مناطق مسکونی اطراف آن به خاطر شهرت آسایشگاه معلولان و سالمندان گیلان مختصراً به معلولین نامیده می شود.

جمعیت محله معلولین بیش از 13 هزار نفر برآورد می شود که اکثرا مهاجر می باشند. محله معلولین ، نظیر دیگر محلات حاشیه ای رشت در اصل «روستاشهر» یا «شهرک‌های روستاگونه درون شهر» می باشد.

با عنایت به مشکلات محله معلولین، لازم می دانم به مسایل زیر اشاره نمایم.

۱- سیاست های شهری رشت طی سال های اخیر نتوانسته است توسعه متوازن و عادلانه ای را در رشت رقم بزند. توجه به موضوع توسعه متوازن و توزیع عادلانه امکانات یکی از شاخص‌های اصلی توسعه پایدار در شهر است که باید از سوی مدیران شهری مورد توجه بیشتری قرار گیرد. شهر ماهیتی زنده و پویا دارد؛ بنابراین شاخص‌های توسعه باید با نگاهی واقع‌بینانه محقق شوند.

۲- در محله معلولین با بیش از 13 هزار نفر جمعیت یک مسجد وجود ندارد ؟!؟!. عدم وجود فضای سبز و پارک ، فاضلاب شهری مناسب، کمبود و یا عدم بهره مندی بسیاری از خانوارها از آب شرب سالم و حمل و نقل عمومی و … از مهم ترین مشکلات آن به شمار می رود.

۳- معلولین همانند سلیمان داراب ولکس، فخب، سیاه اسطلخ، آجی بیشه و جماران و … از محلات آسیب پذیر رشت است که با توجه به محرومیت ها و نیز بالابودن تراکم جمعیتی ، از ناهنجاری های نظیر سرقت، خرید و فروش مواد مخدر، مشروبات الکی، قمار، درگیری و … رنج می برد.

۴- یکی از عواملی که به توسعه نامتوازن شهری دامن می زند وجود تخلفات مختلف شهری هم چون ساخت و سازهای بدون پروانه، تغییر کاربری، تبدیل و تفکیک‌های غیر مجاز و بدون کارشناسی، گود برداری‌های غیر اصولی و انجام ساخت و سازها بدون رعایت اصول ایمنی و حفاظت در حین اجرا است که متاسفانه این پدیده در معلولین و دیگر محلات حاشیه ای و محروم رشت، به وفور رایج است و مدیریت شهری نتوانسته است پدیده ساخت و سازهای غیرمجار را کنترل کند.

۵- مدیریت شهری موظف است، اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی، خدماتی و رفاهی در مناطق محروم و کم برخورداری چون معلولین را در اولویت کارها و فعالیت های خود قرار داده و تلاش کند با توزیع عادلانه خدمات و امکانات ، گام بلندی در راستای رفع مشکلات شهروندان بردارد.

۶- آن چه باید مورد توجه مسئولان شورا و شهرداری قرار گیرد، بهسازی و نوسازی حاشیه شهر، احداث بوستان‌های سبز، توسعه خطوط اتوبوسرانی، بازارهای ارزاق عمومی، فرهنگسراها، کتابخانه و لوازم ورزشی و سالن‌های ورزشی است تا امکانات رفاهی و خدماتی تا حد مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد.

۷- شهروندان و مردم، خدمت صادقانه و خالصانه را تشخیص می دهند و در مقابل تحقق خواسته ها و مطالباتشان قانع و قدرشناس هستند و مدیریت شهری رشت باید با توزیع عادلانه امکانات و توسعه متوازن شهر ، شکاف فقر و غنا را کاهش دهد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68311
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن