کارآفرینی

فکر و اندیشه ، بزرگ ترین سرمایه کارآفرینان

فکر و اندیشه  و ایده های ناب بزرگ ترین سرمایه کارآفرینان است .فکر و اندیشه ای که مشخصه ی منحصر به فرد فعالیت های کارآفرینانه است و این دقیقا همان موضوعی است که شاید همه ی انسان ها نتوانند از عهده ی آن برآیند. راه اندازی یک کسب و کار در اوضاع اقتصادی امروز و مشکلات پیشروی آن، هرگز کار ساده ای نیست، بالاخص آنکه مثبت نگری و جا نزدن در برابر انبوهی از مشکلات مایوس کننده، نیز باید همواره در راس امور و افکار شما باشد.

مثبت نگری و جا نزدن در برابر مشکلات، مهم ترین خصوصیت فعالیت های کارآفرینانه است. تلاش متعهدانه و به جان خریدن مخاطرات و در نظر گرفتن ریسک های موجود ، امری تعیین کننده در دستیابی موفقیت فعالیت های اقتصادی است و این دقیقا همان مطلب مهمی است که علاقه مندان به فعالیت های کارآفرینانه باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. چرا که تمام مسائل و چالش های بیرونی که در ذهن کارآفرینان می گذرد ، می تواند تعیین کننده ی مسیر آن ها به سمت موفقیت و اهداف ذهنی شان باشد.

کافی است ، پای صحبت یکی از کارآفرینان موفق بنشینید تا به وضوح دریابید که شیوه ی تفکر و فکر و اندیشه ، یکی از ارزشمندترین دارایی های آنان است و کارآفرینان موفق بیشتر از هر کس دیگری این موضوع را درک می کنند. افکار غیرمنطقی و ناامید کننده ، همیشه جلوی پیشرفت افراد را می گیرد، چه در کسب و کار و چه در کارهای دیگر. در حقیقت این فکر منفی، سمی است که افراد را برای رسیدن به اهدافشان باز نگه می دارد. باید پذیرفت که تمام زندگی رویارویی با یک چالش بزرگ است که در گوشه و کنار آن موفقیت های بزرگی انتظار ما را می کشد و ما هر طور که به آن بنگریم، همان را برداشت خواهیم کرد. عده ای تنها چالش ها را نظاره گرند و عده ای دیگر با انگیزه ای وصف ناشدنی به دنبال کسب موفقیت ها هستند. بسیاری از افراد موفق امروزی که در بازه ای از زمان شکست را تجربه کرده اند، بر این باورند که تنها و تنها خودشان توانسته اند با تسلط بر چهارچوب های ذهنی شان به رشد کسب و کارشان کمک کنند. مداومت در مکالمات درونی منفی در محوریت کسب و کار بدون تردید یک کارآفرین شکست خورده را در کمترین زمان به یک شکست خورده ی تمام عیار تبدیل می کند.

کارآفرینان برجسته، عموما انسان هایی با اعتماد به نفس بالا هستند. آن ها توانایی ها و مهارت های خود را باور داشته و موانع و چالش های موجود آن ها را از مسیر اصلی خارج نمی کند. بنابراین حتی لحظه ای نمی توانم، نمی شود، این کار شدنی نیست، من راهی ندارم و غیرممکن است به ذهنشان خطور نمی کند. من حتما شکست می خورم، جمله ای است که احتمال شکست خوردن شما را بیشتر می کند. چرا که بیشتر استارتاپ ها و کارآفرینان در ابتدای کار شکست می خورند. اما آنچه که از اهمیت بسزایی برخوردار است که فرد کارآفرین باید از اطمینان لازم برای تحمل سطحی مشخص از خطرپذیری به منظور تحقق هدف خود به رغم وجود احتمال شکست برخوردار باشد.

مطالعات اخیر نشان می دهد، افرادی که خود را در موضع پیروزی و یا موضع قدرت قرار دهند، بطور قابل توجهی شانس موفقیت خود را در راه اندازی یک کسب و کار افزایش می دهند. درست اندیشیدن و نیمه پر لیوان را دیدن به مثابه امری مسری ،ایده‌های جدید را در ذهن تان بیدار می کند و افکار منفی و ناخوشایندی چون  من نمی توانم، من مدیر خوبی نیستم و من هرگز یک کارآفرین واقعی نیستم، همان ابتدای راه ، شما را از پای در می آورند.

کارآفرینی نیز هیچ مدرک، مجوز و پروانه ی خاصی ندارد و ما می توانیم یک کارگر کارآفرین داشته باشیم و حتی یک پزشک کارآفرین. کارآفرینان افرادی هستند که با افکاری مثبت، تصمیم گیری های حساب شده می گیرند و اقدامات ویژه را در دستور کار خود قرار داده و سرنوشت خود را دنبال می کنند. هیچ کارآفرینی تمام تصمیماتش درست نیست. حتی بهترین آن ها نیز گاهی راه را اشتباه می‌روند و یا قضاوت های اشتباه دارند. نسنجیده ریسک می کنند و در این مسیر پر تلاطم شکست هم می خورند. اما می دانند که تنها خودشان مقصرند و مسئولیت تصمیمات اشتباه خود را می پذیرند. مایوس شدن و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن ،اولین و راحت ترین تصمیم در شکست های کسب و کار است. اما اهداف بزرگ و امید دستیابی به آن ها از کارآفرینان سدی شکست ناپذیر می سازد که همواره به دنبال فرصت هایی مغتنم برای کسب موفقیت هستند.

داشتن نگرش مثبت و صحیح، بدون شک می‌تواند تاثیر شگرفی بر روی ارتباطات ما با دیگران و جهان اطراف ‌مان بگذارد، بالاخص در دنیای کسب و کار که کارآفرینان متخصص اصلی این امورند.

 

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88050
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن