یادداشت

شکست ؛ نخستین ضرب آهنگ رسیدن به موفقیت

هر فردی که علاقه مند به فعالیت های کارآفرینی است، مسیر پر پیچ و خمی را پیش رو دارد. در این میان یکی از مراحلی که قریب به اتفاق کارآفرینان بزرگ و مطرح جهان برای رسیدن به موفقیت  پشت سر نهاده اند ، ترس از شکست است. این ترس تا جایی در وجود افراد رخنه می کند که فرصت‌های مغتنم بسیاری را به دلیل همین ترس‌های بیهوده ، از دست می دهند. اکثر افراد کارآفرین و مشهور در مسیر پیشرفت خود شکست‌های سنگینی را تجربه کرده اند، اما آنچه در این بین حائز اهمیت بوده که آن‌ها بعد از زمین خوردن، فهمیدند که چگونه دوباره قد علم کنند تا به هدف خود نزدیک شوند.

کارآفرینی، مهارتی است که بیشتر از دانش و اطلاعات، نیاز به مهارت و ویژگی‌های روحی خاصی دارد. شکست نزدیک ترین اتفاق به هر فعالیت کارآفرینی است و همانقدر که پیروزی و موفقیت در فعالیت های ناب و ایده های خلاق کارآفرینانه قریب الوقوع است، شکست هم دوشادوش شما در حرکت است. اما یک سوال مهم ، پیشروی کارآفرینان قرار دارد. ترجیح شما این است که با یک ریسک بزرگ شکست را تجربه کنید یا با حرکت های آرام و یک حاشیه ی امن ایجاد شده ، پیروزی های کوچک را تجربه گر باشید.

آنچه در دنیای کارآفرینی حائز اهمیت است ،این است که از شکست هایتان نترسید، آن ها را در آغوش بکشید تا طعم شیرین موفقیت را بهتر و بیشتر احساس کنید. ترس از شکست، حتی از خود شکست خوردن هم بدتر است. این ترس به مثابه یک مانع بزرگ هرگز اجازه ی شکوفایی استعدادهایتان را نخواهد داد. مسلما شکست در کسب و کار، پدیده‌ای ناخوشایند است، اما چنانچه این شکست یزرگ ، دستمایه ی رسیدن به موفقیتی بزرگ تر باشد به مراتب قابل پذیرش تر خواهد بود.

با بررسی اجمالی بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه دور و برتان ، براحتی در خواهید یافت که  بسیاری از کسب و کارهای نوپا شکست می‌خورند، بسیاری از محصولات نوآورانه در قفسه ‌ی فروشگاه‌ها خاک می‌خورد، بسیاری از استارت آپ‌های منحصر به فرد و برنامه‌های بازاریابی با شکست مواجه می‌شوند. این شکست ها از گام های بزرگ و شجاعانه ی آنان نشات گرفته است. از اینرو هر چه اطلاعات و آگاهی شما از عوامل شکست و موانع پیش رو بیشتر باشد با اجتناب کردن از آن‌ها ، مسیر هموارتری را برای رسیدن به موفقیت طی می‌کنید. کارآفرین موفق هیچ چیزی را نایده نمی گیرد و سعی می‌کند با ریسک پذیری مناسب و پایداری ، خود را از اشتباهات آزاد کرده و به مسیر خود ادامه دهد.

اگر امروز فعالیت های کارآفرینانه موفق بسیاری را در جهان مشاهده می کنید که در حال یکه تازی در حوزه ی تخصصی شان هستند و هیچ رقیبی هم به گرد پایشان نمی‌رسد، روزی یک استارت آپ شکست خورده به حساب می آمدند. مدیرعامل ها و کارمندان اخراج شده اند و شرکت به جایی رسید که دیگر راهی جز اعلام ورشکستگی برایشان باقی نماند. اما آنچه آن ها را ، امروز به یک کسب و کار موفق تبدیل نموده ، این است که از روزهای افول شان ، تجارب گرانبهایی کسب نموده اند. شاید بتوان صدها استارت آپ ، گوش آشنا که امروز شما فقط رنگ و لعاب ظاهر آن ها را  می بینید، برایتان مثال زد که چه روزگار سختی را پشت سر گذاشته اند. مشقت‌ها کشیده اند ، تا امروز شیرینی پیروزی را احساس کرده اند.

شکست، پلی به سوی موفقیت
شکست، پلی به سوی موفقیت

دوباره به سئوال ابتدایی بحث مان بر می گردیم به عنوان یک کارآفرین ، ترجیح شما کدام است؟ شکست بزرگ یا پیروزی کوچک؟!!!

کارآفرینان بزرگی که تاریخ‌ ساز بوده‌اند و با ایده های نو و خلاق خود جهان را متحول ساخته اند، پا را از این فراتر گذاشته و از شکست به عنوان وسیله‌ ای برای رسیدن به پیروزی یاد می‌کنند. صاحبان کسب و کارهای بزرگ و موفق دنیا شاید از دیدگاه ما هزار بار شکست خورده باشند اما خودشان باور دارند که برای رسیدن به موقعیت کنونی شان لازم بوده که این هزار قدم را بپیمایند. شکست برای این افراد تنها راه به سمت موفقیت به حساب می‌آید و این دقیقا همان نگرشی است که موفقیت را از شکست جدا می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر هرگز این امر را تجربه نکنید ، احتمالاً هیچگاه نیز برنده نخواهید شد. از همان آغاز، اولین گام های شروع کسب و کارتان مدام به شکست بیاندیشید و درباره ی آن صحبت کنید. اجازه دهید ، تابوی شکست خوردن در شما بشکند تا بدین طریق مدام به خود یادآوری کنید که شکست لزوماً به معنای یک گام بزرگ به عقب نیست، شکست تنها نخستین ضرب آهنگ رسیدن به موفقیت است که عموما دیرتر به گوش می رسد.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85147
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن