علمی و تکنولوژی

فقدان دانش دیجیتال در کاریابی و کسب و کار

دانش دیجیتال و بروز بودن فناوری در کسب و کارها امر ضروری و بدیهی محسوب می گردد. چون همه کسب و کارهای دیجیتالی بر پایه نوآوری ، ابتکار و خلاقیت پایه گذاری شده اند و بدین سبب ، سود بیشتری در کسب و کار عایدشان می شود، بنابراین توسعه این فرهنگ در همه کسب و کارها ضروری به نظر می رسد.مسلما صرف نظر کردن از این امر حیاتی در کسب و کار ، آینده کسب و کارتان را تهدید می کند.

در طول تاریخ ، همواره انسان ها به دنبال شغل مناسب و متناسب با وضعیت اجتماعی، اقتصادی و مهم تر از همه سطح مهارتی و تخصص خود هستند. اگر چه در گذشته با توجه به کمتر بودن جمعیت، شغل های در دسترس تری وجود داشت و شاید تعداد افراد در جستجوی کار بسیار اندک بود، اما خبر خوش به نسل های آینده این است که پیدا کردن شغل در عصر جدید به مراتب راحت تر و در دسترس تر است. چرا که اقتصاد دیجیتال در جهان ، تحول  بزرگی را در حال رقم زدن است که تمام قوانین حاکم برای یافتن شغل را در اقتصاد سنتی زیر سئوال برده است. از اینرو اگر در چند سال گذشته ، ثروت در دست صاحبان فروشگاه های زنجیره ای و یا هتل داران و رستوران داران بزرگ بود، اکنون اقتصاد جهان در دستان صاحبان ارزهای دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ هاست.

این مطالب راهنمای آن دسته از جوانانی است که با انگیزه های کارآفرینی در جستجوی شغل اند. آن ها باید بدانند که دانش دیجیتال ، بزرگ ترین فرصت برای تبدیل شدن به یک کارآفرین دیجیتالی تمام عیار است. چرا که در دنیایی زندگی می کنیم که  فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیت های اجتماعی از جمله کارآفرینی اثر گذاشته و به همین دلیل می توان ، عصرحاضر را عصر اثربخشی دیجیتالی نامید. عرصه برای کارآفرینان جوانی مهیاست که با کمترین هزینه و ابزار، حداکثر بازدهی را در کار هدفمند خود خواهانند.

باید به افراد در جستجوی کار این مژده را داد که در روزگاری زندگی می کنید که پیدا کردن کار به مراتب آسان تر از گذشته است، به شرط آنکه نخواهید به روش های سنتی کاریابی و پیدا کردن یک شغل مناسب چند هفته در صفحه نیازمندی ها و یا کاریابی های شهر به دنبال آن بگردید و یا ماه ها منتظر استخدام در یک دستگاه دولتی و یا به اصطلاح آب باریکه کارمندی باشید. به هر حال، هر کس روش خود را برای رسیدن به اهداف و آرزوهای زندگی خود انتخاب می کند. اما باید توجه داشته باشید که کارآفرینی دیجیتالی ، شرایطی منحصر به فرد و رویکردی نوین در راه اندازی کسب و کارها بر مبنای تفکر و ایده نو در ایجاد و خلق عرصه های تولید کالا و خدمات در جامعه مطرح گردیده و در دنیای امروز ،جایگاه برجسته ای در اشتغال جوانان پیدا کرده است.

کارآفرینان حوزه دیجیتال، کارآفرینانی هستند که منحصرا روی بازرگانی دیجیتال تمرکز می کنند. در واقع کارآفرینی دیجیتالی را می توان اشتغال زایی مولد مبتنی بر مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات بطور مستقیم دانست. در این سبک کارآفرینی، کارآفرین باید بتواند بصورت مستقیم از ابزارICT  برای ایجاد بازار کار و فرصت های شغلی مختلف و کسب درآمد، استفاده کند. فرصت‌هایی طلایی که در این سبک از کارآفرینی بدست می آید، منحصر به فرد است. کارآفرینی دیجیتالی ،عاملی مهم در تقویت پول ملی و در نهایت افزایش درآمد ملی است. این افراد بازوان پیشرفت اقتصادی یک کشورند و محرکی تاثیرگذار برای افزایش ارزش افزوده در بازارهای کسب و کار به شمار می روند. آن ها با کم ترین هزینه و مواد مصرفی و سرمایه گذاری فیزیکی می‌توانند بالاترین راندمان را در اقتصاد یک کشور تولید نمایند. تولید ارزش افزوده ی بالا از منحصر به فرد ترین نتایج آن است. در نظر بگیرید یک فروشگاه الکترونیکی بتواند میلیون ها نفر را به اشتغال وا دارد و میلیاردها دلار برای صاحبان فروشگاه کسب درآمد نماید. اشتغال زایی کم نظیری که سبب رشد و پویایی اقتصاد جامعه و ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد می شود که اقتصادی دانش بنیان به حساب می آید و این همان هدف مهمی است که این روزها ، اقتصاد کشور سخت به دنبال تحقق آن است.

متاسفانه در راه تحقق این همه از فوایدهای پیش روی کارآفرینی دیجیتالی ،چالش ها و مشکلاتی نیز وجود دارد که با مرتعفع نمودن آن می توان گام های مهمی در راستای رشد و پیشرفت همه جانبه ی آن برداشت. فقدان دانش دیجیتال برای تغییر کسب و کار و نبود فرهنگ کارآفرینی دیجیتال تنها بخشی از معضلات پیشروست. پایین بودن سطح مهارت های کارآفرینی دیجیتالی، دشواری در دسترسی به منابع مالی و سرمایه ‌گذاری و در نهایت بازارهای دیجیتالی مجزا و جزیره ای هم باید به موارد بالا اضافه کرد. در نظرداشته باشید که البته روز به روز شرایط در حال بهبود است و اکنون جوانان کارآفرین کاربلد بسیاری به سهولت در این حوزه در حال فعالیت اند و رشد و پیشرفت های چشمگیری نیز در این عرصه داشته اند.

اقتصاد دیجیتال و توسعه
اقتصاد دیجیتال و توسعه

شرایط همه گیری ویروس کرونا در این دوسال و اندی نیز در مهیا نمودن این شرایط نیز بی تاثیر نبود و ما را چندین گام به جلوتر راند. چرا که در طول این مدت ، افراد زیادی به اجبار در خانه ها ماندند و عمده ی خریدهای خود را از شبکه های اجتماعی و سایت ها انجام دادند. آنچه اکنون باید مورد توجه قرار گیرد ، این است که فرصت های بسیار بزرگی برای کارآفرینی دیجیتال وجود دارد و شاهد این ادعا، شرکت های موفق بزرگی هستند که به واسطه همین مدل، فعالیت خود را آغاز کرده اند و اکنون با موفقیت در حال گسترش خود در تمام دنیا هستند. واسطه‌گری، تبلیغات، فرصت‌های تولیدی و تجاری و حتی تمامی مشاغل سنتی پتانسیل ورود و امکان فعالیت در عرصه دیجیتال را داشته و دارند. در واقع هر شغلی که به ذهن تان خطور می کند ، می تواند وارد این عرصه شود. تنها نیاز به کمی نبوغ و خلاقیت دارد که بتواند با تغییر رویه و روش ، خود را با شرایط دیجیتال مارکتینگ تطبیق دهد، تا از مزایای این دنیای بزرگ و ناشناخته بهره مند گردد.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=84741
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن