اجتماعی

ذهن های بسته ، مانعی در برابر کسب و کار

ذهن های بسته و بدون کارامد از بزرگ ترین موانع برای موفقیت  و کامیابی بشمار می روند.چون همین افکار موجود در ذهن مان است که تا حد بالایی شخصیت و حتی بهتر است بگوییم ، الگوی رفتاری انسان را شکل می دهد و در مقابلش مثبت اندیشی است یعنی در ذهن مان مدام به فکر وقوع  اتفاقات خوب باشیم و بیندیشیم.افراد مثبت اندیش با تنبلی رابطه ای ندارند و معمولا در هر اتفاقی به نقاط قوت آن می اندیشند و از آن پله ایی برای پیشرفت و رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

ذهن از دیدگاه روانشناسی ، بزرگ ترین سرمایه انسان محسوب می شود و این سرمایه بزرگ و ارزشمند از یک سو می تواند منشای تعالی و رشد انسان قلمداد شود و از سوی دیگر باعث سقوط و نابودی او شود. ذهن قدرتمند ، ذهنی است که کنترل آن در دستان صاحبش باشد.ذهن خلاق و پویا می تواند ، افکار و ایده های مثبت را در جهت کارآفرینی  سوق دهد. به همین خاطراست که تعریف ذهن به عوامل گوناگونی وابسته است .

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به محیط اطراف خود بی تفاوتید و یا به شیوه ای قدیمی می نگرید. منفی نگر هستید و در عموم مسائل تنها نیمه ی خالی لیوان مورد توجه تان قرار می گیرد و موفقیت را هیچگاه از آن خود نمی دانید. منتظرید تا روزی شانس در خانه ی شما را بزند و برای رسیدن به آرزوها و خواسته هایتان قدم از قدم بر نمی دارید، دچار ذهن بسته ای هستید و ذهن های بسته، یکی از بزرگ ترین موانع برای تبدیل شدن شما به یک کارآفرین می باشد.

افرادی با ذهن بسته اغلب از امتحان کردن می هراسند. همیشه یک انتخاب دارند و از آزمودن موقعیت های جدید گریزانند. علاقه مندند که تا آخر عمر خود در یک شهر در یک محله و در یک خانه زندگی کنند. با آدم های محدودی معاشرت می کنند و به هیچ وجه راضی به خطر افتادن دایره ی امن زندگی شان نیستند. گویی نوعی سکون بر ابعاد مختلف زندگی آن ها احاطه دارد که به سختی قابل تغییر است.

در مقابل اشخاصی با ذهن باز ، همواره با هیجان و کنجکاوی به اطرافشان می نگرند، به دنبال چالشند و از به خطر افتادن حاشیه ی امن زندگی شان لذت می برند. چنین انسان هایی همیشه به دنبال دست آوردهای تازه ‌ای هستند و از رویارویی و یاد گیری مطالب جدید لذت می برند. ذهن های باز، باعث بروز افکار بزرگ در انسان می شود. افکاری که انسان های موفق را به سمت پیشرفت راهنمایی کرده و آینده ای روشن را برایشان به ارمغان می آورد.

طوفان و ایده های ذهنی خود را با مشکلاتی آغاز کنید که شخصا در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید. راه‌اندازی یک کسب‌وکار ،مسلما کار بسیار سختی است و نیازمند تحمل مشقت و فداکاری خالصانه‌ای دارد که از اشتیاق خاص شخصی و اهداف تعیین شده شما نشات می‌گیرد.

اگر به کارآفرینی علاقه مندید ، باید ذهن بسته ی خود را به یک ذهن باز و پویا تبدیل نمایید. داشتن یک ذهن باز ، لزوما یک خصلت ذاتی نیست که با آن متولد شده باشید، بلکه ویژگی هایی را شامل می شود که از طریق عادت هم می‌توان آن را به ‌دست آورد. تنها نیاز به تمرین مناسب و مداومت بر آن دارد تا بتوانید ذهن خود را به گونه‌ ای بازسازی کنید تا از حداکثر توانایی ذاتی خود برای تولید ایده‌های عالی بهره مند شوید. بدین منظور، کنجکاوی خود را در مسائل روزمره بالا ببرید. خلاقیت با کنجکاوی شکوفا می‌شود و این چنین افکار نوآورانه‌ به ذهن ‌مان خطور می کند. مدام از خودتان درباره چالش های پیشرو ، سئوال بپرسید .

سوال پرسیدن، نه تنها ذهن تان را باز می کند بلکه قوه‌ی تخیل و خلاقیت مغزی را شکوفا می سازد. برای خیال پردازی هایتان وقت بگذارید و هرگز بال و پر بلند پروازی هایتان را نچینید. وقتی ذهن شما از وظایف تکراری و خسته‌کننده  پرشده باشد ، آن وقت می‌تواند ضمیر ناخودآگاه شما را به کشف ایده های جدید و ناب سوق دهد.به عبارتی دراین ‌صورت ذهن شما بهتر می‌تواند مشکلات را رمز گشایی و حل کند و راه حل‌هایی به ذهن شما می‌رسد که قبلا به آنها فکر نکرده بودید.مغزتان قادر است ، کار خارق‌العاده‌ای انجام دهد.

مثبت اندیش باشید
مثبت اندیش باشید

موقعیت فعلی افراد کارآفرین تحقق رویای سال های گذشته ی زندگانی شان بوده است. تا مدتی انتقاد کردن از خود را کنار بگذارید.هر ذهنی در مواردی احساس ناامیدی، ضعف و ناتوانی می کند. بر روی خود کار کنید و مایوس نشوید و به افکارتان اجازه دهید تا همواره در ذهن تان در جریان باشد واز آن ها حداکثر بهره را ببرید.

در هر صورت، تفاوتی ندارد که که یک کارآفرین تازه‌ کار در مراحل اولیه کسب ‌و کار کوچک خود باشید و یا در کسوت یک کارمند مشغول و یا یک کارآفرین کاربلد باشید. آنچه در این بین حائز اهمیت است، ساختن یک ذهنیت موفق در کارآفرینی است که فواید بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=84599

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن